ایسنا - از ۲۲ شرکت خودروساز مورد ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در زمینه ارائه خدمات پس از فروش در شش ماهه دوم سال گذشته، تنها دو شرکت توانستند رتبه ۲ را کسب کنند. از ۲۲ شرکت فوق و از میان خودروسازان دولتی، شرکت گسترش خدمات پارس خودرو و از سوی خودروسازان خصوصی، شرکت زاگرس خودرو توانستند در سطح رتبه ۲ که بهترین سطح کیفی دست یافته خودروسازان محسوب می‌شود، قرار گیرند.

بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، پس از بازنگری دستورالعمل در سال ۱۳۸۵ این اولین بار است که شرکت‌هایی در این سطح (رتبه ۲) قرار می‌گیرند.

شرکت‌های ایساکو (ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش به محصولات ایران‌خودرو)، سایپا یدک (سازمان خدمات پس از فروش سایپا)، مزدا یدک (ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش محصولات گروه بهمن)، خدمات فنی رنا (ارائه دهنده خدمات پس از فروش محصولات سایپا دیزل)، عقاب افشان، زامیاد، شهاب یار (ارائه دهنده خدمات پس از فروش محصولات شهاب خودرو)، بهمن دیزل و شرکت گواه (ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو دیزل) نیز حایز رتبه ۳ شده‌اند.

شرکت‌های مدیران خودرو، مرتب خودرو، پرستوی آبی ارگ (ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش محصولات خودروسازان راین)، تاپ سرویس (زیر مجموعه ایران‌خودرو دیزل)، بم خودرو و خودروسازان فتح از گروه خودروسازان سواری و در گروه خودروسازان سنگین، شرکت‌های زرین خودرو، ارس خودرو دیزل، کاریزان خودرو، رخش خودرو دیزل و رانیران رتبه ۴ خدمات پس از فروش را کسب کرده‌اند.

بر اساس این گزارش خودروسازانی که خدمات پس از فروش آنها حایز رتبه ۴ شده، موفق به احراز حداقل شرایط قابل قبول نشده‌اند که لازم است ضمن ارائه برنامه انجام اقدامات اصلاحی به وزارت صنایع و معادن، حداکثر ظرف چهار دوره سطح کیفی موجود را ارتقا دهند. معیار ارزیابی خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز، دستورالعمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مصوب وزارت صنایع و معادن است که این دستورالعمل هر دو سال یک‌بار مورد بازنگری قرار می‌گیرد و در آخرین بازنگری انجام شده در سال ۱۳۸۵ شرایط دریافت رتبه برای شرکت‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز بسیار سختگیرانه‌تر شده است.

در خصوص نحوه رتبه‌بندی خدمات پس از فروش شرکت‌های خودروساز نیز از ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده ۲۵ امتیاز مربوط به مدیریت بر وظایف شرکت‌ها و ۷۵ امتیاز مربوط به وضعیت تعمیرگاه‌های مجاز آنهاست که نیمی از ۷۵ امتیاز یاد شده را چهار عامل وضعیت نیروی انسانی، فضای فیزیکی، تجهیزات تعمیرگاهی و نظام آراستگی تعمیرگاه ها تشکیل می‌دهند و نیمی دیگر را میزان رضایت‌مندی مشتریان مشخص می‌کند که این شاخص نیز از طریق نمونه‌گیری از لیست مشتریان تعمیرگاه‌ها و تماس با آنها تعیین می‌شود.

البته در ارزیابی‌های انجام شده، سطح کیفی خدمات پس از فروش خودروسازانی که امتیاز آنها کمتر از ۵۰ باشد در رتبه ۴، امتیاز ۵۰ تا ۶۰ در رتبه ۳، امتیاز ۶۵ تا ۸۰ در رتبه ۲ و امتیاز ۸۰ تا ۱۰۰ در رتبه نخست قرار می‌گیرند.