توافقات حاصل شد؛ خودروسازها نصب برچسب سوخت را عملی کردند

حمیدرضا بهداد

مراسم نصب برچسب سوخت روی محصولات ایران‌خودرو روز گذشته در حالی برگزار شد که فضای جلسه از عدم توافق جامع و کامل میان‌ ایران‌خودرو و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی در این زمینه حکایت داشت. هرچند که مراسم مذکور با عدم حضور مدیرعامل ایران‌خودرو همراه بود، اما سالن کنفرانس سمند این شرکت میهمانان دیگری را نظیر دبیران فعلی و پیشین انجمن خودروسازان و برخی از مسوولان موسسه استاندارد به خود دید.

در ابتدا کیوان وزیری نماینده مدیرعامل ایران‌خودرو در اخذ گواهینامه‌های استاندارد خودروهای این شرکت گفت: ما از سال ۸۲ فعالیت‌های خود را در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو در رابطه با مدیریت مصرف انرژی و کنترل نرخ رشد آن آغاز کردیم، به نحوی که کلیه محصولاتمان از ابتدای این سال، دارای استاندارد آلایندگی سازمان محیط زیست است، وی با بیان اینکه استاندارد مصرف سوخت رویه‌ای جهانی نبوده و مرسوم نیست، افزود: این استاندارد تنها مختص کشور ما بوده و ملی است.

وزیری ادامه داد: در هر صورت طبق توافقی که با موسسه استاندارد انجام شد، معیار اندازه‌گیری مصرف سوخت بر حسب استاندارد یورو ۲ روی گرید D قرار گرفت و بر این اساس خانواده پژو ۲۰۶ و تندر ۹۰ در دسته B، پژو پارس ELX در دسته C و سمند و ۴۰۵ در دسته D جای گرفتند. اظهارات وزیری در شرایطی است که در نحوه دسته‌بندی خودرو‌های تولید داخل پیش از این در پی توافقی که میان موسسه استاندارد و خودروسازان صورت پذیرفته بود، رتبه Dجایگزین رتبه G شد که با توجه به اینکه رتبه G، رتبه‌ای نسبتا نامناسب در مصرف سوخت به حساب می‌آید، می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که خانواده سمند و ۴۰۵ از شرایط خوبی در زمینه مصرف سوخت برخوردار نبوده و تنها به لحاظ توافق مذکور توانسته‌اند به جمع چهار معیار قابل قبول (A تا D) بپیوندند.

به گفته وزیری، حد مجاز مصرف سوخت برای خودروهای گروه G ، ۶/۸ لیتر در سیکل ترکیبی و با حجم موتور ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ سی‌سی است که هرچه به رده A نزدیک‌تر شویم، میزان مصرف سوخت خودروها پایین‌تر می‌آید.

۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم

مجید شیخانی، قائم‌مقام کیفیت و محصول ایران‌خودرو نیز که به نیابت از منطقی در مراسم نصب برچسب انرژی روی محصولات این شرکت حضور یافته بود، با بیان اینکه بیشتر خودروهای تولیدی ایران‌خودرو در گرید D قرار دارند، گفت: سعی ما بر این است تا با جایگزین کردن موتورهای پیشرفته‌ای نظیر TU۵ و پایه گازسوز بتوانیم سطح فنی و کیفی خود را در زمینه مصرف انرژی ارتقا دهیم.

وی همچنین خبر داد که ایران‌خودرو تا پانزدهم خرداد سال جاری، خط تولید ۲۵۰ هزار موتور کم‌مصرف را به بهره‌برداری می‌رساند.

شیخانی در این زمینه افزود: مدیریت مصرف سوخت جزو برنامه‌های ایران‌خودرو است و به همین دلیل نیز برای بهره‌برداری از خط تولید موتورهای کم‌مصرف که جزو مدرن‌ترین‌ها در خاورمیانه است، ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم.

انتظارات برآورده نشده

اما نظام‌الدین برزگری معاونت اجراییات خودرو در موسسه استاندارد نیز در زمینه نصب برچسب سوخت روی محصولات ایران‌خودرو گفت: طی بازدیدی که از خودروهای مونتاژی این شرکت انجام شد، نتایج نسبتا خوبی در بحث مصرف سوخت بدست آمد، ولی محصولات ایران‌خودرو، هنوز هم با انتظارات و استانداردهای مد نظر ما فاصله دارد.

وی درباره رتبه‌بندی A تا G مصرف سوخت خودروها نیز تصریح کرد: بیشتر خودروهای تولید داخل از لحاظ میزان مصرف سوخت جزو رده‌های A تا D قرار می‌گیرند و هرچه از D به سمت A برویم این میزان تعدیل می‌شود.

برزگری همچنین در زمینه شرایط خودروهای عضو رتبه D گفت: رنگ این رتبه در برچسب سوخت سرخ بوده و هرچه این سرخی تندتر شود، نشان‌دهنده افزایش میزان مصرف است.

روآی ناپلئونی

اظهارات برزگری درباره رتبه‌بندی مصرف سوخت خودروها در شرایطی است که دو محصول پرفروش ایران‌خودرو یعنی پژو روآ و وانت پیکان به لحاظ مصرف سوخت بالایی که دارند، در هیچ کدام از رده‌های قابل قبول A تا D قرار نگرفته‌اند. حتی موسسه استاندارد طی اعلامیه‌ای در سال گذشته اعلام کرد ۶ خودرو تولید داخل از جمله روآ و وانت پیکان اگر نتوانند به حد مجاز مصرف سوخت رسیده و موتورشان بهینه نشوند از خط تولید خودروسازان خارج خواهند شد. البته همان زمان مسوولان ایران‌خودرو نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و مدعی شدند، موتور وانت پیکان را بهینه‌سازی کرده و پژو روآ نیز از لحاظ کاهش مصرف سوخت از شرایط مناسب برخوردار است. بنابراین موسسه استاندارد نمی‌تواند مجوز خروج این دو محصول پرتیراژ ایران‌خودرو را از خط تولید صادر کند. این در حالی است که در مراسم دیروز نیز دست‌ آخر مشخص نشد که بالاخره روآ و وانت پیکان می‌توانند از لحاظ میزان مصرف سوخت و همچنین کاهش آلایندگی شرایط لازم را جهت پیوستن به چهار رده ابتدایی (A تا D) به دست بیاورند یا خیر. برزگری در این زمینه اظهار کرد: از دید موسسه استاندارد هنوز هم وانت پیکان و روآ شرایط مناسبی را از جهت استاندارد مصرف سوخت نداشته و اگر هم قرار شود این دو محصول در رتبه‌بندی A تا G قرار گیرند، نمره‌شان بسیار پایین و در حد ۱۰ است. این گفته معاون اجراییات خودرو موسسه استاندارد به خوبی نشان از تداوم اختلاف نظر بر سر استاندار بودن یا نبودن وانت پیکان روآ از لحاظ مصرف سوخت دارد. البته به گفته برزگری قرار است اوایل هفته آینده طی جلسه‌ای که میان خودروسازان و موسسه استاندارد برگزار می‌شود، رتبه‌بندی نهایی خودروهای تولید داخل از جمله وانت پیکان و روآ نیز مشخص شود.

ارفاقی ندیدیم

گفته‌های برزگری در قبال وضعیت نهایی وانت پیکان و پژو روآ که به نوعی حاکی از ارفاق احتمالی موسسه استاندارد به این دو محصول پرتیراژ ایران خودرو بود، احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان را بر آن داشت تا به دفاع از ایران‌خودرو بپردازد. وی در این زمینه گفت: از آنجا که استاندارد یورو۲ را روی محصولات عضو گرید D تعریف کرده‌ایم و از طرفی محصولات تحت برند ما از لحاظ مصرف سوخت هم معیار با داخلی‌ها در نظر گرفته شده‌اند، بنابراین موسسه استاندارد هیچ ارفاقی در این زمینه به ما نکرده است.

برای استانداردسازی برنامه‌ریزی کنید

از دیگر مسائلی که در مراسم روز گذشته مطرح شد موضوع نوع بنزین مصرفی بود. در‌حال‌حاضر بنزین تولیدی کشور دارای عدد اکتان ۸۷ است در حالی که عدد استاندارد در این زمینه ۹۵ بوده و اگر طی دو سال آینده استاندارد یورو ۲ به یورو ۳ تغییر کند، بنزین تولیدی و وارداتی به کشور باید دارای عدد اکتان ۹۵ باشد و از طرف دیگر خودروسازان نیز می‌بایست نسبت به تطابق تولیدات خود با استاندارد یورو ۳، اقدامات لازم را انجام دهند. برزگری در این زمینه تاکید کرد: خودروسازان داخلی طی سال‌های اخیر تلاش خوبی را در زمینه مدیریت مصرف سوخت انجام داده و البته همواره با مشکل استاندارد بنزین روبه‌رو بوده‌اند. به همین دلیل نیز موسسه استاندارد برای کمک به آنها پالایشگاه‌های داخل را تحت نظارت و بازرسی قرار داد. وی افزود: در پی بازرسی‌های انجام شده، به سه پالایشگاهی که بنزین با عدد اکتان پایین را تولید می‌کردند نسبت به بهبود وضعیت‌شان اخطار دادیم که نتیجه آن تولید بنزین فعلی با عدد اکتان ۸۷ است. برزگری در پاسخ به این سوال که اگر طی سال‌های آینده تغییری در استاندارد بنزین ایجاد شود، تکلیف خودروسازان داخلی چیست؟ تاکید کرد: به هر حال آنها باید مطابق با قوانین و تصمیم‌گیری‌های مراجع قانونی رفتار کرده و تولیدات خود را با استانداردهای مد نظر، هماهنگ کنند. وی همچنین از مسوولان ایران‌خودرو خواست تا برنامه ۵/۲ساله‌ای را درباره بهبود کیفیت محصولاتش به موسسه استاندارد ارائه کنند.

جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای فاقد برچسب برزگری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر در آینده خودروسازان داخلی به هر نحوی از نصب برچسب سوخت روی محصولاتشان خودداری کنند، چه برخوردی در انتظار آنها است، اظهار داشت: مسلما در این صورت از شماره‌گذاری خودروهای تولیدی فاقد برچسب جلوگیری خواهیم کرد. وی همچنین گفت: استاندارد فعلی (۴۲۲۱) و قانون نصب برچسب سوخت تنها مختص خودروهای سبک بوده و خودروهای سنگین را شامل نمی‌شود.