نظارت بر کیفیت محصولات پژو در ایران

خبرنگار اعزامی به پکن- برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو معتقدند که پس از گذشت ۱۸ سال از فعالیت پژو در ایران، تک چراغ روشن این شرکت به آرامی رو به خاموشی است. اتفاقاتی چون کاهش تولید محصولات پژو در ایران‌خودرو، عدم تمایل این شرکت به عرضه محصولات جدید و متنوع، اختلاف شکل گرفته با ایران خودرو بر سر صادرات پژو SD به روسیه و همچنین عدم همکاری با ایرا‌ن‌خودرو بر سر آتش‌سوزی پژو ۴۰۵ را می‌توان از جمله دلایل سردی روابط دو شرکت پژو و ایران‌خودرو دانست.

هر چند طبق آخرین اطلاعات پایگاه بورس پاریس، شرکت پژو به دلیل صادرات و فعالیت‌های گسترده در ایران طی سه ماه گذشته، مقام اول فروش در اروپا را از آن خود کرده اما آمار رسمی این شرکت فرانسوی مابین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ حکایت دیگری دارد. کاهش تولید برخی محصولات پژو در ایران، از سال ۲۰۰۶ و ادامه روند نزولی آن، نشان‌دهنده رویکرد جدید این خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران است.

شرکت با سابقه پژو طی فعالیت ۱۸ ساله خود در ایران، حق بزرگی بر گردن صنعت خودروسازی کشورمان دارد چرا که اولین خودروی ملی ایران بر روی پلتفرم ۴۰۵ ساخته شد، این شرکت در سال ۱۳۶۹ تولید ۴۰۵ در ایران را آغاز و پس از آن با مدل‌های دیگری همچون پرشیا، ۲۰۶ و سمند که بر روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ ساخته شد، حضور خود را تثبیت کرد. اما خروج پیکان از خط تولید ایران‌خودرو را می‌توان نقطه عطفی در ادامه فعالیت‌های پژو در ایران خواند.

چرا که با جایگزینی پژو آردی به جای پیکان، این شرکت رتبه پرفروش‌ترین خودرو ایران پس از پراید تولیدی سایپا را کسب کرد.

موفقیت‌های پی در پی پژو در ایران با تولید ۲۰۶ به اوج خود رسید اما ۲۰۶ تنها محصولی بود که با تیپ‌های مختلف وارد ایران شد، این در حالی است که از دیگر محصولات پرطرفدار این شرکت فرانسوی همچون ۴۰۷، ۳۰۷ و ... خبری نشد.

هرچند با فشار دولت فرانسه بر سر پرونده هسته‌ای ایران، این احتمال وجود داشت که شرکت فرانسوی پژو فعالیت‌های خود در ایران را محدود کند به‌ طوریکه سخنان مدیرعامل پژو سیتروئن نیز این گمان را تقویت کرد اما مدیران پژو در ایران بلافاصله خروج این شرکت از ایران را تکذیب و بر همکاری بیشتر تاکید کردند.

حال آنچه در عمل مشاهده می‌شود این است که پژو ظاهرا تمایلی به گستردگی فعالیت‌های خود در ایران ندارد و خواهان آن است که فعالیت‌های خود را در همان سطح ۱۸ سال گذشته نگه دارد.

همه چیز خوب پیش می‌رود

برنارد لودویگ شانز، Bernd ludwing schantz، قائم‌مقام مدیر عامل پژو در بازارهای جهانی است. نمایشگاه خودرو پکن فرصتی بود که با وی در مورد بازار ایران و آینده حضور پژو در ایران به گفت‌و‌گو بنشینیم. لودویگ نیز با روی باز انجام مصاحبه‌ای کوتاه را پذیرفت. اولین سوالم در مورد ارزیابی وی از بازار خودرو ایران است.

به وی گوشزد می‌کنم که بازار خودرو ایران در تسخیر پژو است، و اینکه ادامه فعالیت‌ها چگونه خواهد شد؟ لودویگ در پاسخ می‌گوید که از روابط بین ایران‌خودرو و شرکت پژو رضایت دارد و به چنین روابط حسنه‌ای افتخار می‌کند.

وی ادامه می‌دهد که شنیده است سال گذشته حدود ۲۵۰هزار پژو در ایران تولید شده و پژو ۴۰۵، پارس و ۲۰۶ نیز فروش بسیار خوبی در ایران دارند.

قائم‌مقام پژو همچنین با بیان این مطلب که پژو به ایران کمک کرد تا ۲۰۶ SD ساخته شود اظهار داشت که این شرکت رابطه خوب و مستحکمی با ایران‌خودرو داشته و برای اولین بار نیز پژو ۲۰۶ SD ایران‌خودرو را از شرکت ایران‌ خودرو خریداری و به امر صادرات پرداخته است.

وی تاکید کرد که رابطه دو شرکت دوجانبه است یعنی عرضه و خرید خودروهای پژو. مدیر شرکت پژو در ادامه عنوان می‌کند دو شرکت ایران‌خودرو و پژو به نقطه‌ای رسیده‌اند باید در مورد آینده سخن بگویند. به لودویگ می‌گویم که کیفیت محصولات پژو در ایران‌ در سطح پایینی قرار دارد و مردم به کیفیت محصولات پژو ناراضی هستند، آیا پژو نظارتی بر محصولات تولیدی خود در ایران دارد یا خیر؟ وی در پاسخ به سوالم می‌گوید که هر بازاری مشکلات خاص خود را دارد.

وی ادامه می‌دهد که ایران‌خودرو تحقیق در مورد رضایت مشتری را مدنظر دارد پس برای این منظور پژو به این شرکت ایرانی کمک خواهد کرد. قائم‌مقام شرکت پژو ادامه می‌دهد که دوطرف برای ارتقای سطح کیفی محصولات پژو در ایران همکاری دوجانبه دارند.

لودویگ همچنین با تاکید بر این نکته که در همه جای دنیا این یک اصل است که هرچه رقابت فشرده‌تر باشد مسوولیت ارتقای کیفی محصولات نیز سنگین‌تر می‌شود وی اظهار داشت که پژو برای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی در ایران، تلاش بیشتری می‌کند.

پاسخ سوالم را به خوبی دریافت نکردم بار دیگر سوال می‌کنم که نظارت پژو بر محصولات تولیدی‌ این شرکت در ایران چگونه است، آیا پژو بر محصولات تولیدی این شرکت در ایران نظارت دارد؟ وی این‌بار پاسخ می‌دهد که این مساله چالش تمام برندهای دنیا است.

از وی می‌پرسم که آیا پژو قصد توسعه فعالیت‌های خود در ایران را دارد یا خیر؟ و آیا پژو ۳۰۷، ۴۰۷ و ... به بازار ایران راه خواهند یافت؟ سکوت می‌کند و می‌گوید نمی‌توانم اطلاعات محرمانه دو شرکت را در اختیار شما قرار دهم.

بار دیگر بر می‌گردم به مقدمه‌ای که برای گزارشم نوشتم.

همه چیز رو‌به‌راه است. پژو همان‌طوری که قائم مقام شرکت گفت همچنان از ایران ابراز رضایت می‌کند؛ اما آیا مشتریان ایرانی نیز از پژو رضایت دارند؟ این انتظار بی جایی نیست که اگر مشتری ایرانی پژو ۴۰۵ را ۱۸ سال است که تحمل می‌کند، پس باید انتظار ۴۰۷ را نیز بکشد.

اما ظاهرا پژو حد و مرزی برای فعالیت‌های خود در ایران قایل است. و شکستن این مرزها نیز کاری بس دشوار به نظر می‌رسد.