سال 2011 ، باید فراموش شود

گروه خودرو - سال ۲۰۱۱ میلادی به پایان رسید، ولی بحران اقتصادی و رکود بازار خودرو هنوز به طور کامل از بین نرفته است.

در آخرین ماه سال ۲۰۱۱ میلادی اغلب بازارهای جهانی از جمله بازار خودروی آمریکا شاهد رشد فروش بودند، ولی این رشد تضمین کننده‌ آینده روشنی برای بازار خودرو نیست. اتحادیه بین‌المللی صنعت خودروسازی در گزارش اخیر خود شرایط بازار در سال ۲۰۱۱ میلادی را رو به رشد خواند، ولی تاکید کرد با توجه به گزارش‌های جهانی در مورد کاهش نرخ رشد اقتصاد دنیا در سال ۲۰۱۲ نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی انتظار نمی‌رود سال پر رونقی در انتظار خودروسازان باشد. این اتحادیه با اشاره به کاهش نرخ رشد فروش خودرو در کشور چین نوشت: در سال جدید میلادی رونق بازار خودروی چین کمتر می‌شود و دیگر این بازار به عنوان محل فرار خودروسازان نخواهد بود.

اتحادیه بین‌المللی صنعت خودروسازی در گزارش اخیر خود نرخ رشد فروش خودرو در دنیا را برابر با ۴ درصد اعلام کرده است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۱ میلادی شمار خودروهای مبادله شده در دنیا از مرز ۸۲ میلیون دستگاه گذشته باشد. در این سال بیشترین رشد فروش خودرو در کشور چین و هند اتفاق افتاد و آمریکا موفق شد با ارائه کمک‌های مالی به خریداران خودروهای سبز زمینه را برای افزایش تقاضا برای این نسل تازه از خودرو فراهم آورد. اما در صورتی‌که نرخ رشد فروش خودرو را به صورت منطقه‌ای در نظر بگیریم شاهد این هستیم که بیشترین نرخ رشد فروش خودرو در کشورهای شرق اروپا بوده است. نرخ رشد فروش خودرو در کشورهای شرق اروپا در سال ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۱۲ درصد گزارش شد در حالی‌که کشورهای آمریکای لاتین ضمن تجربه رشد ۱۰ درصدی فروش توانستند در جایگاه دوم از نظر رشد فروش خودرو قرار گیرند.

طبق گزارش‌های موجود در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی فروش خودرو در بازار آمریکا ۱۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل از ان بود و در نتیجه‌این رشد بیش از ۱۳ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا طی یک سال مبادله شد. نرخ رشد فروش خودرو در آمریکا طی سال ۲۰۱۱ میلادی برابر با ۹ درصد گزارش شده است در حالی‌که نرخ رشد فروش خودرو در چین در سال ۲۰۱۱ میلادی تنها ۶ درصد بود. در سال ۲۰۱۱ میلادی بازار خودروی آمریکا شرایط کم و بیش رو به رشدی را تجربه کرد و شاهد افزایش درآمد و سودآوری بود. در این سال جنرال موتورز موفق شد تا بخش بزرگی از بدهی خود را به دولت بازپرداخت کند و از یک شرکت کاملا دولتی به یک خودروساز نیمه خصوصی تبدیل شود. در سال ۲۰۱۱ میلادی شرکت‌های خودروسازی فورد و تویوتا و جی ام و هوندا به ترتیب بزرگ‌ترین خودروسازان فعال در بازار آمریکا بودند. این شرکت‌ها توانستند ۶۸ درصد از بازار خودروی آمریکا را به خود اختصاص دهند. یکی از مهم‌ترین اتفاقات صنعتی در سال ۲۰۱۱ میلادی عرضه خودروی تمام الکتریکی لیف و شارژر سریع آن بود.

این خودروی تمام الکتریکی در بهار سال ۲۰۱۱ میلادی به بازار عرضه شد و به گفته مسوولان شرکت خودروسازی نیسان تاکنون ۵۰ هزار سفارش برای آن دریافت شده است و این خودرو محبوب ترین خودروی سبز در آمریکا است و عرضه آن به بازار چین هم سبب شد تا استقبال زیادی از این برند صورت گیرد. از طرف دیگر خبر ورود این خودرو به شبکه حمل و نقل عمومی آمریکا نیز مخابره شده است که خبری مهم برای صنعت خودروسازی است. قرار است در سال ۲۰۱۲ میلادی ۱۲ دستگاه خودروی لیف وارد شبکه تاکسی‌های نیویورک شود و تا انتهای همین سال کل تاکسی‌های موجود در این شهر هیبریدی شود. این تحول بزرگ می‌تواند باعث کاهش چشمگیری در آلودگی هوا شود و مصرف سوخت در ایالات متحده آمریکا را تا سطح قابل توجهی تنزل دهد. این تحول در آمریکا که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای در جهان محسوب می‌شود اهمیت زیادی دارد.درسال ۲۰۱۱ میلادی زلزله ژاپن سبب شدتا بسیاری از کارخانه‌های خودروسازری این کشور برای بیش از یک ماه تعطیل شوند و به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود درآمد این برندها در سال جاری ۱۰ درصد کمتر از انتظار باشد. در سال ۲۰۱۱ میلادی بحران اقتصادی اروپا سبب ورشکستگی دولتی در چندین کشور شد و اجرای طرح ریاضت اقتصادی را اجباری کرد. همین مساله سبب کاهش تقاضا برای انواع خودرو در اروپا شد و شماری از شرکت‌های خودروسازی هم اقدام به تعطیل کردن بخشی از خطوط تولیدی شان کردند. سال ۲۰۱۱ میلادی سال سختی برای بازار خودروی اروپا بود و انتظار می‌رود این وضعیت در سال ۲۰۱۲ میلادی هم ادامه داشته باشد.در پایان باید گفت، سال ۲۰۱۱ میلادی سال سخت خودروسازان لقب گرفته است که به تعبیر برخی از تحلیل‌گران بهتراست به فراموشی سپرده شود.