ابهام در بازار خودروی آمریکا

گروه خودرو - رشد تقاضا در ماه سپتامبر در اغلب بازارهای صنعتی دنیا سبب شد تا فعالان صنعت خودرو آینده روشنی را برای خود ترسیم کنند، ولی آیا این آینده روشن محقق می‌شود یا وضعیت بازار در ماه گذشته تنها یک رشد زود گذر و بی دوام بوده است؟

بسیاری از تحلیل گران صنعتی بر این باورند که بازار خودروی این کشور در سال‌های اخیر با شوک‌های زیادی روبه‌رو بود و رشد فروش در ماه سپتامبر هم یکی از این شوک‌ها بود. آنها با اشاره به وضعیت اقتصادی دنیا معتقدند تا اصلاح بازار فاصله زیادی وجود دارد و خوش‌بینانه‌‌ترین حالت این است که آینده بازار را بدون تغییر نسبت به سال جاری ترسیم کنیم. دان اکرسون مدیر عامل شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا با اشاره به وضعیت بازار در ماه‌های اخیر پیش‌بینی کرد تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی ۷/۱۲ میلیون دستگاه خودرو در این کشور فروخته شود.

وی فروش در سال ۲۰۱۲ میلادی را هم در همین سطح در نظر گرفت و تاکید کرد: در ماه‌های گذشته فروش خودرو در بازار آمریکا و اروپا رشد کرده است؛ ولی این رشد هنوز در سطحی نیست که بتوان از بازسازی بازار سخن گفت. در سال آینده نیز فروش خودرو در آمریکا نسبت به سال جاری تغییر چندانی نخواهد کرد که تاییدی دیگر بر تداوم مشکلات اقتصادی در آمریکا است.

ولی با وجود تمامی این مشکلات شرکت جنرال موتورز می‌تواند سال جاری و سال آینده را بدون بحران مالی طی کند و از سال ۲۰۱۳ میلادی شاهد رشد سودآوری خود باشد. اکرسون به بحران بدهی در اروپا اشاره کرد و گفت: بحران بدهی اروپا و شرایط بد اقتصادی در این کشور بزرگ‌ترین تهدید اقتصاد دنیا و بازار خودرو است؛ ولی به نظر می‌رسد آمریکا در برابر هجوم این بحران مقاوم است. از طرف دیگر مدیر عامل شرکت خودروسازی تویوتا مصاحبه‌ای با خبرگزاری خودرو آمریکا انجام داد و وضعیت بازار را چندان رضایت بخش توصیف نکرد.

وی با اشاره به کاهش سهم تویوتا در بازار آمریکا گفت: در سال ۲۰۰۸ میلادی سهم ما در بازار آمریکا برابر با ۲/۱۵ درصد بود؛ در حالی که در نه ماه اول امسال سهم تویوتا به کمتر از ۴/۱۲ درصد تقلیل پیدا کرده است. بازار خودروی آمریکا بسیار پر تنش است و هنوز خریداران قدیمی به بازار باز نگشته‌اند. مدیر عامل تویوتا بر این باور است که نه تنها بازار آمریکا از بحران اروپا تاثیر پذیرفته است، بلکه بازارهای دیگر هم تحت تاثیر مشکلات این قاره شاهد رکود تدریجی هستند.

این برند که در سال گذشته رشد ۱۰ درصدی فروش در بازار جهانی را تجربه کرده بود در نه ماه اول امسال شاهد افزایش ۲ درصدی فروش بود و پیش‌بینی می‌کند مجموع فروش سال جاری آنها تنها ۲/۳ درصد بیشتر از سال قبل باشد. البته فروش تویوتا در بازار آمریکا با کاهش ۳/۴ درصدی هم همراه خواهد بود؛ زیرا این بازار هنوز پذیرای خودروهای تویوتا که در سال‌های گذشته دارای نقایص فنی زیادی بودند نیست. وی به افزایش ارزش ین و تاثیر آن در افزایش قیمت کالاهای صادراتی از ژاپن اشاره کرد و گفت: رشد قیمت خودروهای تویوتا، هوندا و نیسان سبب می‌شود تا تقاضا برای خودروهای ژاپنی در آمریکا و اروپا کمتر شود و رقبای داخلی بتوانند جایگزین این برندها شوند.

بر همین اساس رشد تقاضا برای هیوندایی و کیا در آمریکا سبب شد تا سهم آنها از مرز ۱۰ درصد بازار بگذرد و قرار داد تازه‌ای که دولت اوباما با کشور کره جنوبی امضا کرد نیز زمینه را برای رشد سهم آنها در بازار فراهم کرد.

طبق این قرار داد شرکت‌های خودروسازی جنرال موتورز آمریکا و هیوندایی کره جنوبی کارخانه مشترکی در آمریکا راه‌اندازی می‌کنند که در این کارخانه خودروهای کوچک را تولید کنند.

این کارخانه که با سرمایه ۵۴۵ میلیون دلاری آمریکا ساخته می‌شود به تولید خودروهایی اختصاص دارد که ابعادی کوچک‌تر از خودروهای آمریکایی دارند؛ ولی از نظر کیفیت و ساختار ظاهری متناسب با استانداردهای این کشور هستند. این کارخانه مشترک مساحتی معادل ۳/۴ میلیون فوت مربع دارد و ۱۵۸۷ نفر در آن کار خواهند کرد. این قرار داد به منظور توسعه بازار خودروی آمریکا و صنعت خودرو این کشور امضا شده است و دولت آمریکا متعهد شده است که تا پنج سال آینده تعرفه وارداتی خودروهای هیوندایی و کیا موتورز را از ۸ درصد به ۴ درصد تقلیل دهد و در سال ۲۰۱۶ میلادی این تعرفه‌های گمرکی کاملا حذف شود.

حذف تعرفه‌ها به معنای کاهش قیمت تمام شده خودروها در خاک آمریکا و بیشتر شدن قدرت رقابت این برند در کشور آمریکا است. به هرحال تنگ‌تر شدن رقابت هیوندایی با تویوتا و جایگزین شدن خودروهای ژاپنی با خودروهای کره‌ای مساله‌ای است که در ماه‌های اخیر در بازار آمریکا به چشم خورده است.

از طرف دیگر بهبود شرایط اقتصادی خودروسازان آمریکایی سبب شد تا شمار زیادی از آمریکایی‌ها برای حمایت از اقتصاد داخلی و حفظ فرصت‌های شغلی موجود در کشور خودروهای آمریکایی را جایگزین خودروهای آسیایی و اروپایی کنند. به همین دلیل هم این برندها در بازار آمریکا رشد کرد.

شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا اعلام کرده است که در نه ماه اول امسال سهم این برند در بازار داخلی به ۲۰ درصد رسیده است؛ در حالی که درمدت مشابه سال قبل سهم جی ام برابر با ۱۸ درصد بود. سهم شرکت خودروساز کرایسلر و فورد موتور در بازار آمریکا به ترتیب برابر با ۱۵ درصد و ۱۹ درصد اعلام شده است که هر یک ۳ درصد بیشتر از سال قبل بود. این برندهای خودروسازی در سال‌های گذشته با بحران‌های اقتصادی زیادی دست به گریبان بودند؛ ولی به نظر می‌رسد مشکلات آنها در سال جاری به پایان رسیده است.