قانون «حمل از مبدا» خودروهای وارداتی لغو می‌شود

گروه خودرو-رییس سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران روز گذشته در مصاحبه مطبوعاتی خود با خبرنگاران که به مناسبت روز جهانی استاندارد برگزار شد با چهره‌ای بشاش حضور یافت، این در شرایطی است که با قطعیت مستقل شدن این سازمان از وزارت «صنعت، معدن و تجارت» به طور حتم چهره‌اش شاداب‌تر نیزخواهد شد. نظام‌الدین برزگری که دیروز حدود یک هفته زودتر به پیشواز روز جهانی استاندارد رفته و به همین بهانه میزبان اصحاب رسانه شده بود، مانند همیشه اخبار خودرویی را در اولویت قرار داد و از «فراز» گرفته تا استاندارد بنزین، پاسخگوی خبرنگاران شد. خوبی رییس سازمان استاندارد این است که همیشه با آرامش و طمانینه صحبت می‌کند، وگرنه دیروز خبرنگاران نمی توانستند با خودکارهای اهدایی سازمان استاندارد (که گاهی می‌نوشت و گاهی نمی نوشت)، اظهارات وی را تمام و کمال ثبت کنند.

حذف قانون حمل از مبدا خودروهای وارداتی

این روزها که حباب بیشتر بازارهای داخلی در حال ترکیدن است، بازار خودروهای وارداتی «حبابی» شده و اختلاف چشمگیر بین قیمت نمایندگی و بازار آنها به چشم می‌آید. این شکاف قیمتی از زمانی آغاز شد که وزارت صنایع تا توانست، به واسطه اعمال قوانینی سخت و دست و پاگیر، واردات خودرو را محدود کرد. این قوانین سبب شد عرضه خودروهای وارداتی کاهش یافته و با بر هم خوردن تعادل بازار، قیمت‌ها به طرز عجیب و شدیدی رشد یابد؛ رشدی که البته هنوز هم تداوم دارد. این در شرایطی است که پس از ادغام وزارتخانه‌های «صنایع و معادن» و «بازرگانی»، مسوولان تصمیم گرفتند با حذف تدریجی برخی قوانین دست و پاگیر، روند واردات خودرو را تسهیل کرده و حباب بازار را از بین ببرند. حال رییس سازمان استاندارد نیز عنوان می‌کند که در یکی از اقدامات صورت گرفته، بند «حمل از مبدا» از قانون واردات حذف می‌شود. طبق این «بند»، واردکنندگان مجبور بودند خودروهای موردنظرشان را از کشور سازنده و مطابق با استانداردهای اروپایی وارد کنند، به نحوی که مثلا دیگر اجازه واردات از کشورهای حاشیه خلیج فارس را نداشتند. این موضوع به تنهایی یکی از دلایل کاهش عرضه خودروهای خارجی به بازار محسوب می‌شد و به نظر می‌رسد حال که مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» قصد حذف آن را دارند، روند عرضه نیز به تدریج عادی شده و قیمت‌های کاذب بازار وارداتی‌ها کم‌کم پایین بیاید.

در این مورد، رییس سازمان استاندارد گفت: در حال حاضر ملاک ورود خودرو به کشور، رعایت استانداردهای ۵۱گانه داخلی است و دیگر مثل گذشته نیازی نیست این خودروها حتما تمام استانداردهای اروپایی را برای ورود به ایران پاس کنند.

برزگری با اشاره به اینکه برخی استانداردها مختص کشورهای اروپایی است، افزود: مثلا اروپایی‌ها به دلیل هوای ابری که دارند، باید حتما در خودروهای خود «مه شکن» نصب کنند، اما این کار در ایران توجیهی ندارد. یا مثلا در کشور ما نیازی نیست وقتی سرعت خودرو از ۱۲۰ کیلومتر بالاتر می‌رود، صدایی از آن بلند شده و این موضوع را به اطلاع راننده برساند.

وی همچنین در مورد خودروهایی که از کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد می‌شوند، تاکید کرد: مشکل ما با این نوع خودروها، مربع بودن پلاک و محل نصب آنهاست، که اگر این مشکل برطرف شده و مکانی مناسب و مستطیل شکل برای پلاک در نظر گرفته شود، ورود خودرو از حاشیه خلیج فارس نیز منعی ندارد.

به گفته برزگری، مهم این است که خودروهای خارجی دارای استانداردهای قانونی داخل باشند، حال اینکه از کدام کشور وارد شوند، اهمیتی ندارد. رییس سازمان استاندارد معتقد است با این کار، عرضه خودروهای وارداتی بیشتر می‌شود و قیمت‌ها پایین می‌آید. این در حالی است که به گفته برخی کارشناسان، حتی اگر تمام بندهای محدودکننده واردات خودرو نیز حذف شود، حدود شش ماه طول می‌کشد تا بازار رنگ آرامش را به خود ببیند و قیمت‌ها واقعی شود.

وانت پیکان روی دست ایران خودرو می‌ماند

در شرایطی که مشخص نیست ایران خودرو هنوز هم به تولید وانت پیکان مشغول است یا این محصول را حذف کرده، رییس سازمان استاندارد به نوعی به این شرکت هشدار داد که اگر به تولید وانت پیکان ادامه دهد، ممکن است این محصول روی دستش بماند.برزگری گفت: وظیفه سازمان استاندارد در قانون ارتقای کیفیت خودرو، تایید یا تایید نکردن شماره‌گذاری یک خودرو و اعلام آن به پلیس راهور ناجا است و اگر تولید کننده با وجود اعلام منع شماره‌گذاری خودرو به تولید آن ادامه دهد، خود نیز باید هزینه‌های نگهداری و امکان نداشتن عرضه آن به بازار را متقبل شود.وی با اشاره به اینکه شماره‌گذاری وانت پیکان به دلیل رعایت نکردن استانداردهای مورد نظر سازمان استاندارد متوقف شده است، افزود: در حال حاضر به جز وانت پیکان، سایر خودروهای داخلی شماره‌گذاری می‌شوند. برزگری در عین حال تاکید کرد: دو خودرو دیگر نیز در معرض خطر توقف شماره‌گذاری قرار دارند، که اگر استانداردسازی لازم صورت نگیرد، شماره‌گذاری آنها متوقف خواهد شد. وی درخصوص شماره‌گذاری روآ نیز گفت: چند ماه پیش ستاد حمل و نقل سوخت در نامه‌ای به سازمان استاندارد اعلام کرد که تولید روآ از لحاظ استانداردی مورد قبول نیست و ما نیز کار قانونی خود را در این مورد انجام دادیم.گفته‌های برزگری در مورد استاندارد نبودن وانت پیکان در شرایطی است که ایران خودرویی‌ها معتقدند اگر این محصول استاندارد نیست، پس برخی دیگر از وانت‌های داخلی نیز استاندارد لازم را ندارند. ظاهرا منظور ایران خودرو از «وانت‌های دیگر»، نیسان تولید زامیاد است، حال آنکه به اعتقاد برزگری، این محصول مشکل استاندارد ندارد. وی گفت: وانت نیسان یک خودرو برون شهری به حساب می‌آید، بنابراین استانداردهای ملزومه آن با وانت پیکان که یک خودرو درون شهری است، متفاوت بوده و از نظر ما مشکلی ندارد.

رییس سازمان استاندارد در ادامه اظهارات خود، به موضوع کامیون فراز نیز اشاره کرد و گفت: در مورد این خودرو بحث‌های فراوانی مطرح شده و هم اکنون بحث شماره‌گذاری کشنده فراز از طریق نهاد ریاست جمهوری پیگیری می‌شود، که امیدواریم به نحو مطلوب در این مورد تصمیمات لازم صورت گیرد. برز‌گری همچنین در واکنش به موضوع توقف‌ شماره‌گذاری پراید، تاکید کرد: این اقدام تصمیم سازمان استاندارد نبوده و پلیس آن را راسا اجرا کرده است. وی ادامه داد: خواسته ما این است که پلیس به وظایف قانونی خود عمل کند؛ زیرا شماره‌گذاری خودروها منوط بر تایید‌یه‌های سازمان استاندارد است. رییس سازمان استاندارد تاکید کرد: پلیس باید تاییدیه موسسه استاندارد را برای شماره‌گذاری داشته باشد و اینکه یک دستگاه به وظیفه خود عمل نمی‌کند جاهای دیگر باید پیگیر آن شوند.

راه‌اندازی مرکز آزمون تست جاده‌ای توجیه دارد

اما یکی دیگر از موضوعاتی که در نشست خبری دیروز رییس سازمان استاندارد به آن پرداخته شد، بحث احداث مرکز آزمون تست جاده‌ای بود. برزگری در این مورد با اشاره به اینکه هزینه‌ای ۱۰۰ میلیاردی برای احداث مرکز آزمون تست جاده‌ای موردنیاز است، گفت: طبق توافق‌های انجام شده با بنیاد تعاونی سپاه، این مرکز با سرمایه‌گذاری آنها ایجاد خواهد شد. وی افزود: قرار است مرکز آزمون تست جاده‌ای خودرو، در حدفاصل بین فرودگاه امام و حسن‌آباد قم و در زمینی به مساحت ۹۰۰ هکتار احداث شود. رییس سازمان استاندارد با تاکید بر اینکه زمین موردنظر متعلق به دولت است و مال کسی نیست، گفت:احداث مرکز آزمون تست جاده‌ای برای بنیاد تعاونی سپاه توجیه اقتصادی دارد و بنیاد مذکور سهامدار اصلی این طرح خواهد بود.

بنزین یورو۴ شهریور ۹۱ می‌آید

اگرچه بنزین مصرفی فعلی در کشور، استانداردی قدیمی داشته و عدد اکتان آن پایین است، اما به گفته رییس سازمان استاندارد، تا شهریور سال آینده بنزین استاندارد روانه جایگاه‌های سوخت کشور خواهد شد.برزگری در این مورد با اشاره به ظرفیت بالای پالایشگاه شازند، تاکید کرد: وزارت نفت به‌صورت کتبی تعهد داده تا شهریورماه سال ۱۳۹۱ بهترین بنزین را در منطقه خاورمیانه به مردم عرضه کند. برزگری با اشاره به اینکه برخی از پالایشگاه‌های داخلی تولید بنزین، بازسازی شده اند، افزود: هم‌اکنون عمده بنزین مصرفی در کشور دارای اکتان ۸۷ بوده و در همین حال برخی پالایشگاه‌ها مانند «شازند» بهترین بنزین را با اکتان بالای ۹۰ تولید می‌کنند که قرار است با ترکیب آنها، بنزین با استاندارد یورو۴ در کشور عرضه شود. وی همچنین در واکنش به این موضوع که گفته می‌شود کیفیت بنزین تولید داخل طی دو سال گذشته پایین آمده و افزایش مصرف سوخت خودروها را در بر داشته است نیز، گفت:بنزینی که هم اکنون در کشور عرضه می‌شود، همانی است که در سال‌های قبل نیز روانه جایگاه‌ها می‌شد و حتی در راستای ارتقای کیفیت آن، اقداماتی نیز صورت گرفته است.