ایسنا - خودرو «ون» از سال ۱۳۸۶ برای تامین بخشی از ظرفیت ناوگان تاکسیرانی وارد خطوط شهری کلانشهرها شده است، اما اغلب این خودروها وارداتی است. سال۱۳۸۷ قرار بود ایران خودرو پروژه تولید ون پژو را در کرمانشاه کلید بزند، اما به نظر می‌رسد نه تنها این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است، بلکه سایر تولیدکنندگان ون هم به دلیل شرایط نابرابر خطوط، تولید این خودرو را متوقف کرده‌اند.

خودرو ون پیش‌تر در گروه خودروسازی بهمن و شرکت زامیاد تولید می‌شد، اما حالا مدیرعامل گروه بهمن می‌گوید با وجود این که از سال ۱۳۸۶ خط تولید خودرو «ون» در این گروه وجود داشت، اما به دلیل سود وعوارض گمرکی وارداتی این خودرو انگیزه‌ای برای تولید آن در داخل وجود ندارد.

بهرامی در توضیح علت تولید نشدن ون در چند سال گذشته در ایران می‌گوید:«در حال حاضر اگر شرایط تولید برای این نوع خودروها فراهم شود، امکان تولید این خودرو در شرکت‌های بهمن و زامیاد وجود دارد، اما سود و عوارض گمرکی برای قطعات CKD در حدود ۵۴ درصد است، در صورتی که برای واردات CBU این مقدار صفر است و طبیعتا انگیزه‌ای برای تولید داخلی این خودرو وجود ندارد.»

با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد هیچ مجموعه‌ای رغبت به تولید خودروی ون نداشته باشد و به همین دلیل خط تولید این خودرو در گروه خودروسازی بهمن جمع‌آوری شده و پس از آن بر اساس نیاز اقدام به واردات خودروهای «ون» بر اساس سیاست‌گذاری‌های دولت شده است.

قرارداد تولید ون در گروه بهمن مربوط به سال ۱۳۸۷ است و طی آن بنا بود سه هزار دستگاه ون توسط این شرکت تامین شود. در سال ۱۳۸۷ قیمت پیش‌بینی شده برای هر خودرو ون ۱۸ میلیون تومان بود که بر اساس همین قرارداد در صورت تغییر میزان عوارض و سود گمرکی افزایش می‌یابد.

در حال حاضر مدیران شرکت زامیاد دیگر تولید کننده خودرو ون در ایران هم تولید این محصول را متوقف کرده‌اند.

شرکت زامیاد بعد از اتمام قرارداد تولید پنج هزار دستگاه خودرو ون با وزارت کشور خط تولید این خودرو را متوقف کرده و این در حالی است که جایگزینی ناوگان فرسوده تاکسی‌رانی کشور هنوز هم نیاز به خودروهای نه چندان راحت ون دارد و ون های چینی وارداتی که مشکل خدمات پس از فروش و تعمیرات هم دارند، چندان مقبول رانندگان خطوط شهری نیستند.