موضوع «تعرفه خودرو» ملی است

گروه خودرو - رسم بر این است که به مناسبت بزرگداشت روز صنعت و معدن هر ساله علاوه بر برگزاری مراسم‌های پی در پی و تقدیر و تشکر از صنعتگران، وزیر صنایع و معادن نیز به افتتاح پروژه‌های به ثمر رسیده صنعتی، می‌پردازد، این در حالی است که امسال قیچی بهره‌برداری از واحد‌های تولیدی در دستان مهدی غضنفری وزیر بازرگانی و سرپرست وزارت صنایع و معادن بود. وی که دیروز به همراهی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و برخی از مسوولان و مدیران وزارت صنایع و معادن، روبان افتتاح واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی کاسپین قزوین را قیچی می‌کرد در مراسم افتتاحیه کارخانه کارتک سیستم، تولیدکننده انواع پیستون خودرو، ‌گریزی نیز به حاشیه‌های صنعت خودروسازی کشورمان زد و عنوان کرد که ایران به قله توان طراحی در صنعت خودرو نزدیک شده است.

وی در این مراسم افق تازه‌ای پیش روی صنعت خودروسازی کشور قرار داد و تاکید کرد که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و با مشارکت بخش خصوصی در ساخت بسیاری از قطعات خودرو به خودکفایی کامل دست پیدا خواهیم کرد. غضنفری که مابین سخنان خود بر مشارکت با بخش خصوصی بسیار تاکید داشت، در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر، ساخت بسیاری از قطعات خودرو با کیفیت بالا در کشور انجام می‌گیرد و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی، گام‌های خودکفایی را محکم‌تر و سریع‌تر برداریم.

وی با اشاره به افتتاح کارخانه مذکور بیان داشت: کارخانه پیستون‌سازی با مشارکت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، پیستون انواع خودروها را با کیفیت بالا و استانداردهای جهانی تولید می‌کند.

غضنفری همچنین به پیشرفت و توسعه صنعت خودرو ایران در سال‌های اخیر اشاره و عنوان کرد که صنعت خودرو با اتکا به دانش متخصصان داخلی، پیشرفت‌های خوبی در عرصه ساخت و طراحی خودرو به‌دست آورده که با تلاش بیشتر، می‌توان خودروهای قابل رقابت در تمام بازارهای جهانی را در کشور تولید کرد.

وی به رتبه تولید خودرو ایران در بین کشورهای جهان اشاره کرد و اظهار داشت: ایران در سال ۲۰۰۹ رتبه دوازدهم تولید خودروی جهان و رتبه هفتم تولید خودرو در آسیا را به خود اختصاص داده است.

سرپرست وزارت صنایع و معادن ادامه داد: حدود ۲درصد از کل تولید خودروی جهان، در ایران انجام گرفته است.

مهدی غضنفری با بیان اینکه حدود ۶۵۰ هزار نفر در صنعت خودرو کشور شاغل هستند، خاطرنشان کرد: با مشارکت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی، می‌توان ضمن افزایش تولید، اشتغال مناسبی را برای جوانان کشور فراهم کرد.

غضنفری در ادامه سخنان خود همچنین به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور اشاره کرد و افزود: کشور به نوسازی و ورود ۲۰ هزار خودروی تجاری به ناوگان حمل‌ونقل نیاز دارد که این تقاضای بزرگی است و امیدواریم تولیدکنندگان ایرانی سهم بسزایی در تامین این نیاز داخلی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر به فرایندهای مختلف تولید خودرو و روند تکامل توان صنعت خودرو کشور نگاه کنیم خواهیم دید که به قله توان طراحی نزدیک شده‌ایم.

به گفته سرپرست وزارت صنایع و معادن، تمام هنر صنعتی شدن در این امر خلاصه می‌شود که با استفاده از تکنیک‌های مناسب، هر سال ضمن ارتقای کیفیت، هزینه‌ها را کاهش دهیم و اگر نهضت کاهش قیمت تمام شده با تکیه بر افزایش کیفیت و کاهش اتلاف‌ها به سرانجام برسد، یکی از مزیت‌های بزرگ ما در بازارهای جهانی صنعت خودرو خواهد بود.

خودروسازان کیفیت را افزایش دهند

در ادامه مراسم دیروز مجید هدایت رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با اشاره به ضرورت طراحی پلتفرم خودرو در کشور عنوان کرد که باید زمان طراحی و تولید خودرو در کشور کوتاه شود و ظرف مدت ۳ سال پلتفرم‌های جدیدی طراحی کنیم که این اقدامات به ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مجید هدایت همچنین در سخنرانی دیروز خود علاوه براینکه از خودروسازان خواست که کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند، این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که مردم به صنعتگران داخلی اعتماد کرده‌اند و ۹۵ درصد تولیدات آنان را مصرف می‌کنند، بنابراین انتظار داریم خودروسازان نیز کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به بازدید نمادین رهبر انقلاب از خودروسازان داخلی در ابتدای سال گذشته تصریح کرد: بازدید مقام معظم رهبری این پیام را به همراه داشت که صنعتگران ایرانی در عرصه تولید خودرو باید بیشتر تلاش کنند و پتانسیل‌های به دست آوردن بازارهای جهانی در کشورمان وجود دارد.

هدایت با بیان اینکه سازمان گسترش با مشارکت خودروسازان داخلی برنامه ویژه‌ای برای طراحی و ساخت چهار پلتفرم جدید خودرو در کشور دارد، گفت: اگر خودروسازان نتوانند محصولات و پلتفرم‌های جدید را طبق هدف‌گذاری‌ها طراحی و تولید کنند، زنجیره بزرگ به وجود آمده در صنعت خودرو از دست می‌رود.

معاون وزیر صنایع و معادن، پتانسیل‌های بالای کشورمان در عرصه خودرو را یادآور شد و تاکید کرد: تمام ارکان تولید، از مواد اولیه تا نیروی انسانی متخصص صنعت خودرو در کشور وجود دارد.

رییس عامل سازمان گسترش و نوسازی همچنین به دفاتر طراحی خودروسازان کشور اشاره و تاکید کرد که دفاتر طراحی خودروسازان باید توسعه پیدا کرده و در هر دفتر ۳هزار مهندس مشغول به‌کار شوند و نیز حداقل دو دفتر بدین شکل باید ایجاد کنیم که در غیر این صورت زنجیره اشتغال در صنعت خودرو آسیب خواهد دید.

رییس هیات عامل سازمان گسترش در پایان گفت: باید در طراحی پلتفرم‌های جدید و توسعه محصولات جدید به طور شبانه‌روزی تلاش کنیم تا جایگاه واقعی صنعت خودروی کشور را در جهان به‌دست آوریم.

رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع همچنین تاکید کرد که افتخارات بزرگ صنعت خودرو کشور به راحتی به دست نیامده که به آسانی آن را از دست بدهیم.

شرکت کارتک سیستم واقع در شهرک صنعت کاسپین قزوین با هدف تولید پیستون انواع خودروها با ظرفیت تولید ۲ میلیون پیستون خودروهای بنزینی و دیزلی دیروز با حضور سرپرست وزارت صنایع و معادن و رییس هیات عامل سازمان گسترش افتتاح شد.

این طرح با مشارکت ۴۰ درصد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران،۲۰ درصد سرمایه‌گذار خارجی و۴۰ درصد بخش خصوصی داخلی و سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیارد ریالی به ثمر رسیده است.

موضوع تعرفه خودرو ملی است

سرپرست وزارت صنایع و معادن در حاشیه مراسم دیروز همچنین به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جریمه یکی از خودروسازان به دلیل گرانفروشی گفت: خودروسازان مانند هر تولیدکننده دیگر اگر از مسیر قانونی خود درخواست‌های افزایش قیمت را مطرح نکرده باشند به طور قطع هرگونه افزایش قیمت توسط آنها شامل جرایم خواهد شد.

تعرفه واردات خودرو پرسش دیگری بود که خبرنگار دنیای اقتصاد از غضنفری پرسید که وی نیز اظهار داشت: موضوع تعرفه واردات خودرو از موضوعاتی است که مجلس نیز در خصوص آن در سال گذشته تصمیم‌ساز بوده است.

غضنفری افزود: اگر قرار باشد مجددا واردات خودرو تغییر تعرفه‌ای داشته باشد باید مذاکرات کافی با همه ذینفعان صورت گیرد ضمن اینکه در حال حاضر نیز هیچ درخواستی درباره تغییر نرخ تعرفه خودرو مطرح نشده است.

وزیر بازرگانی ادامه داد: موضوع تعرفه خودرو ملی است و نیازمند آن است که نظرات همه ذینفعان شنیده شده و سپس تصمیم‌گیری شود.

غضنفری در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما درباره مدیریت بازار و افزایش برخی قیمت‌ها از سویی و طرح اصلاح قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان گفت: به طور قطع اگر عوامل قیمت تمام شده مانند مواد اولیه، انرژی و سایر عناصر افزایش چشمگیری داشته باشد به گونه‌ای که حاشیه سود تولیدکننده منفی شود و در حال ضرر باشد، قاعدتا سازمان حمایت همچون گذشته با درصدی افزایش قیمت موافقت می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت هیچگاه دنبال تثبیت قیمت‌ها نبوده است، افزود: موضوع تثبیت قیمت سال‌ها پیش در مجلس به تصویب رسید و تنها یک تا دو سال اجرا شد، بنابراین در شرایط حاضر دولت به هیچ عنوان به دنبال تثبیت قیمت‌ها نیست البته این به معنای آن نیست که کنترل و مدیریت بازار وجود ندارد ضمن اینکه افزایش منطقی قیمت با تایید سازمان حمایت مجاز خواهد بود. غضنفری درباره قیمت خودروهای تجاری نیز در بازار کشور گفت: تا زمانی که درصد داخلی‌سازی قطعات خودروهای تجاری در کشور بالا نرود، قیمت این خودروها در بازار کاهش نخواهد یافت.