طراحی پلت‌فرم خودروی ارزان

گروه خودرو- مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران از بدو ورودش به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اگر چه برنامه‌های مدونی برای پیشبرد صنعت خودروسازی در کشور داشت اما با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی خودروسازها به نوعی حضورش در صنعت مذکور کم رنگ شد، هر چند با ماموریت جدیدی که از سوی محرابیان برای تشکیل قطب سوم دریافت کرد، بار دیگر به عرصه خودروسازی کشور بازگشت. حال با وجود اینکه هدایت دیگر عضویتی در هیات‌مدیره دو شرکت بزرگ خودروساز کشور ندارد، ظاهرا خبرنگاران این جدایی را نپذیرفته‌اند، چرا که در نشست روز گذشته رییس سازمان گسترش که به مناسبت هفته صنعت و معدن برگزار شد بیشتر پرسش و پاسخ‌ها حول حاشیه‌های صنعت خودرو بود.

طراحی پلت‌فرم‌های داخلی

هدایت در نشست خبری دیروز خود، در حالی از طراحی دو پلت‌فرم داخلی خبر داد که به اظهار نظر در مورد قیمت‌گذاری خودروها نیز پرداخت. وی با اشاره به اینکه در راستای طرح ارتقای صنعت خودرو، طراحی چهار پلت فرم پیش‌بینی شده است، گفت: در حال حاضر طراحی ۲ پلت‌فرم داخلی توسط شرکت‌های خودروسازی در حال انجام است که علاوه بر این، ۲ پلت‌فرم دیگر نیز در داخل طراحی خواهد شد. رییس سازمان گسترش افزود: یکی از این پلت‌فرم‌ها برای تولید خودرو در رنج قیمتی ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان و پلت‌فرم دیگر نیز در محدوده قیمتی ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان طراحی خواهد شد. هدایت با بیان اینکه تولید خودرو بر روی پلت‌فرم داخلی نیازمند گسترش مراکز تحقیق و توسعه محصول است، گفت: طی ۳ سال آینده حداقل یک پلت‌فرم برای تولید خودروی ارزان قیمت طراحی خواهد شد.

وی تاکید کرد: ماه گذشته اولین توافق را با یکی از شرکت‌های خودروسازی داشتیم که البته هنوز مشخص نیست خودروی تولیدی این شرکت در کدام محدوده قیمتی قرار خواهد داشت. این گفته هدایت در شرایطی است که مدیرعامل سایپا نیز هفته گذشته اعلام کرد طراحی چند پلت فرم جدید در این شرکت آغاز شده و با این حساب، بعید نیست خودروساز موردنظر رییس سازمان گسترش، سایپا باشد. طرح ساخت پلت فرم‌های داخلی، به استراتژی توسعه صنعت خودرو مربوط می‌شود که طی آن قرار است چهار پلت فرم داخلی و خارجی تا سال ۱۴۰۴ طراحی شده و روی هر کدام نیز پنج خودرو به تولید برسد. همچنین وی با اشاره به این که تا پایان شهریور ماه امسال ظرفیت تولید خودرو در کشور به یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه می‌رسد، افزود: در توسعه پلت‌فرم‌های تعریف شده، مشارکت با شرکت‌های خارجی نیز پیش‌بینی شده است.

تلاش برای کاهش قیمت خودرو

هدایت در این نشست همچنین به تلاش وزارت صنایع برای کاهش قیمت خودروها و همچنین عدم گرانی تندر-۹۰ اشاره کرد، حال آنکه به تازگی و با مجوز وزارت صنایع قیمت برخی خودروها از جمله تندر افزایش یافته است. با این حال، رییس سازمان گسترش معتقد است که وزارت صنایع برای کاهش قیمت خودروها تلاش می‌کند. وی در این مورد تاکید کرد: کنترل قیمت‌ها کار سختی بوده و تحقق این مساله به تلاش سایر دست‌اندرکاران مربوط می‌شود، اما به هر حال مدیران وزارت صنایع در تلاش اند که قیمت خودرو را کاهش دهند. به گفته هدایت، در این مورد یک خودروساز که قیمت‌گذاری مصوب را رعایت نکرده است، برای پاسخگویی به مقامات مسوول معرفی شده تا استدلال لازم را در مورد قیمت خودروی مربوطه ارائه دهد. وی در پاسخ به سوالی در مورد تعدیل قیمت محصولات شرکت‌های خودروساز داخلی نیز گفت: برای قیمت‌گذاری خودروها، کمیته‌ای در وزارت صنایع تصمیم‌گیری می‌کند که اخیرا نیز رایزنی‌هایی را با دستگاه‌های فراسازمانی داشته است. رییس سازمان گسترش همچنین در مورد تعیین قیمت تندر-۹۰ نیز گفت: قیمت‌گذاری تندر توسط کمیته مربوطه صورت می‌گیرد و اخیرا نیز جلساتی در این جهت برگزار شده که بعید است نتیجه آن افزایش قیمت تندر -۹۰ باشد. اظهارات هدایت در شرایطی است که بنابر اخبار رسیده، کمیته قیمت‌گذاری وزارت صنایع با افزایش قیمت برخی خودروها از جمله تندر-۹۰، موافقت کرده و این محصولات هم‌اکنون با قیمت‌های جدید در نمایندگی‌ها به فروش می‌رسند. افزایش مالیات بر ارزش افزوده و نرخ ارز دو دلیل اصلی گرانی خودروها در بهار امسال به شمار می‌روند و ظاهرا وزارت صنایع با وجود حساسیت ویژه روی تثبیت قیمت‌ها، چاره ای جز موافقت با درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت برخی محصولات داخلی نداشته است.

تیبا عقب است

سایپایی‌ها قصد دارند تولید تیبا را در سال جاری به ۷۰ هزار دستگاه برسانند این در حالی است که مسوولان سازمان گسترش امیدوارند که سایپا به همان تیراژ ۵۰ هزار دستگاهی خود برسد. در این مورد مدیرعامل سازمان گسترش تاکید کرد: ما دو انتظار داشتیم که یکی ارزان‌قیمت بودن تیبا با توجه به امکانات آن بود و دیگری اینکه تعهدات در سال ۱۳۸۹ تحویل و در سال ۱۳۹۰ هم ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو تولید و عرضه شود. معاون بهره‌برداری سازمان گسترش نیز که در نشست خبری دیروز حضور داشت، با تاکید بر اینکه آمار تولید «تیبا» در سایپا کمتر از برنامه است، گفت: کمبود قطعه و یکسری مشکلات فنی، آمار تولید ۳ ماهه تیبا را در شرکت سایپا به کمتر از برنامه‌ریزی انجام شده رسانده است. محمدعلی وفایی افزود: مسوولان سایپا اصرار دارند که در سال جاری به هدف تولید ۷۰ هزار دستگاه تیبا برسند، ولی ما امیدواریم سایپا موفق به تحویل و تولید بیش از ۵۰ هزار دستگاه تیبا در سال جاری شود.