مذاکره برای تولید خودرو ارزان‌قیمت این بار با نیسان

گروه خودرو - پروژه تولید «خودروی ارزان قیمت» در کشور همیشه محکوم به شکست بوده است. هر چند برخی از کارشناسان فنی خودرو در پی آنند که تعریف جامعی از خودروی ارزان ارائه دهند، اما این پروژه در ایران راه به جایی نیافته است. در این زمینه می‌توان به پروژه ایران خودرو در تولید خودروی ارزان قیمت نام برد.این شرکت در سال ۸۶ تولید خودروی S۲۱ متعلق به شرکت چینی چری را که پیش‌بینی می‌شد در آن سال با قیمت ۶ هزار دلار عرضه شود در پروژه‌های کاری خود داشت، این در حالی است که طرح شرکت مذکور با مخالفت وزیر پیشین صنایع و معادن به محاق رفت. حال پس از S۲۱ این‌بار شرکت پارس خودرو از تولید یک خودروی ارزان قیمت با همکاری شریک تجاری خود نیسان خبر داده است. هر چند مدیرعامل پارس خودرو در حاشیه دومین همایش شبکه خدمات پس از فروش شرکت سایپا که سه شنبه گذشته برگزار شد در جمع خبرنگاران اشاره ای به نام این محصول نکرد، اما بنا بر شنیده‌ها احتمال ورود میکرا، خودروی ارزان قیمت نیسان توسط شرکت پارس خودرو زیاد است.

این خودرو هم‌اکنون به عنوان خودرو ارزان قیمت در بازار هند و برخی کشورهای آسیایی و با رنج قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

در همین حال سعید مدنی مدیرعامل شرکت پارس خودرو رنج قیمتی این محصول را در حد خودروهای پراید و تیبا عنوان کرد.

مدنی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که از وی پرسیدند آیا سایپا با ورود خودرویی با این رنج قیمتی موافقت خواهد کرد اظهار داشت: در شرکت سایپا ستادی به نام ستاد عالی توسعه محصول تشکیل شده که محصولات جدید با تصمیم این شرکت وارد خطوط تولید خواهند شد در خصوص این محصول نیز این ستاد پس از سنجیدن تمام جوانب تصمیم‌گیری خواهد کرد.

تاثیرات نرخ ارز

طی یکی دو هفته گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز محصولات شرکت پارس خودرو در نمایندگی‌ها و بازار با رشد قیمت مواجه شد به‌طوری که ماکسیما و مگان قیمت‌های جدیدی را به خود دیدند. این در حالی است که با تغییرات نرخ ارز پیش‌بینی می‌شد که محصولات مونتاژی با افزایش قیمت مواجه شوند در همین زمینه مدیرعامل شرکت پارس خودرو در پاسخ به این پرسش که برنامه این شرکت برای عبور از مشکل افزایش نرخ ارز چیست اظهار داشت: در حال بررسی تاثیر نرخ ارز روی تولیدات شرکت هستیم که پس از بررسی برنامه شرکت را در این خصوص اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بیشتر تمرکز شرکت پارس خودرو روی خودروهای مونتاژی است و به این طریق بیشترین تاثیر را از افزایش نرخ ارز در این خصوص خواهد دید اظهار داشت:هنوز در این خصوص مشکلی بروز نکرده به‌طوری که در سال‌جاری شرکت افزایش تولید در تمام محصولات خود داشته است با این حال بررسی تاثیر نرخ ارز در شرکت در حال بررسی است.

به گفته مدنی، بیشترین تاثیر بر حاشیه سود شرکت خواهد بود؛ چرا که افزایش نرخ ارز، سود شرکت را کاهش داده است.

مدیرعامل شرکت پارس خودرو در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون تولید مگان به روزی ۴۸ دستگاه رسیده اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۲۶۰ دستگاه تندر-۹۰ توسط پارس خودرو تولید می‌شود که این رقم تا شهریور ماه به ۴۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.

مدنی با اشاره به افزایش ظرفیت تولید تندر-۹۰ پارس خودرو نیز اظهار داشت: سال گذشته هزار و ۱۵۰دستگاه تندر-۹۰ توسط این شرکت تولید شد که این رقم امسال به ۱۳۰۰ دستگاه رسیده و برنامه ما دستیابی به تولید ۱۴۰۰ دستگاه تندر-۹۰ است.

خبر اعلام شده از سوی مدیرعامل شرکت پارس خودرو مبنی بر رشد تولید تندر-۹۰ درحالی است که هم‌اکنون این شرکت تنها تولید تندر-۹۰ مدل E۲ را در دستور کار دارد و تولید دو مدل E۰و E۱ این خودرو متوقف شده است.

مدیرعامل پارس خودرو در خصوص دلایل توقف تولید تندر-۹۰ مدل E۱ و E۰ گفت: مدل E۱ تندر دارای یک ایربگ است که تولید آن در سال آینده با مصوبه الزام خودروسازان به نصب ۲ ایربگ بر روی تولیداتشان مغایرت دارد.

مدنی تصریح کرد: تندر-۹۰ مدل E۱ به دلیل رنج قیمتی مناسب مورد استقبال مردم است ولی مشخصات فنی این خودرو با مدل E۲ تفاوتی ندارد به همین دلیل تولید آن متوقف شده است.

وی با بیان اینکه سفارش‌گذاری خرید قطعات تندر-۹۰ مدل E۰ و E۱ متوقف شده است، گفت: گاهی تولید تندر-۹۰ مدل E۱ از باقیمانده قطعات موجود در کارخانه صورت می‌گیرد، ولی سفارش‌گذاری خرید قطعات این محصول از سال گذشته متوقف شده است.

مدیر عامل پارس خودرو در پاسخ به این پرسش که آیا خودروسازان با به کارگیری طرح پیشنهادی کارگروه تندر-۹۰ مبنی بر طرح تجمیع تولید تندر نمی‌توانستند به تولید اقتصادی این محصول دست یابند؟ گفت: به خاطر ۶ ماه نمی‌توان تولید تندر-۹۰ مدل E۱ را ادامه داد و ما راهکارهای دیگری برای کاهش قیمت تمام شده تندر-۹۰ داریم. وی در مورد این راهکار نیز گفت: افزایش تیراژ تولید باعث کاهش قیمت تمام شده تولید می‌شود و در این راستا افزایش ساخت داخل خودرو نیز قیمت تولید آن را کاهش می‌دهد که ما این برنامه را در دستور کار خود داریم.

مدنی تاکید کرد: این طور نیست که خودروسازان از راهکارهای این کارگروه استقبال نکرده باشند، بلکه اگر قرار است تجمیع تولید تندر-۹۰ صورت گیرد باید حق و حقوق هر کدام از شرکت‌های تولید‌کننده مشخص شود. مدیرعامل شرکت پارس خودرو همچنین در پاسخ به این پرسش که تولید تندر فیس لیفت سایپا در چه مرحله‌ای قرار دارد نیز عنوان کرد: کارشناسان شرکت رنوپارس و پارس‌خودرو در حال مطالعه طرح فیس‌لیفت تندر-۹۰ این شرکت هستند. مدنی در ادامه گفت: تولید فیس ‌لیفتی که قبلا رونمایی شده مد نظر است اما از آنجا که فیس لیفت با دو برند رنو و سایپا وارد بازار خواهد شد در این مورد تست‌های جدید باید انجام شود.

مدنی افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد قطعات تندر-۹۰ در داخل تولید می‌شود که این رقم قابل افزایش است.

مشکل تولید قشقایی برطرف شد

مدیرعامل شرکت پارس خودرو در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا مشکل تامین قطعه دو خودرو تینا و قشقایی برطرف شده است نیز اظهار داشت: مشکل قطعات برطرف شده طوری که در حال حاضر روزانه ۴ تا ۵ دستگاه تینا در پارس‌خودرو تولید می‌شود، در خصوص قشقایی نیز مشکل گمرکی و سفارش‌گذاری وجود داشته که این مشکل نیز برطرف شده و تولید این محصول با تیراژی پایین به زودی آغاز خواهد شد. به گفته مدنی، برخی از قطعات وارد شده برخی دیگر نیز در حال ثبت سفارش هستند. مدیرعامل پارس خودرو در پاسخ به این پرسش که مشکل گمرکی به وجود آمده برای قشقایی در چه خصوص بوده نیز عنوان کرد: مشکل ترخیص عمده مشکل قشقایی بود؛ چرا که برخی از قطعات از کشور انگلیس وارد می‌شود که ترخیص این قطعات تا حدودی مشکل ساز شده بود.

مدنی در ادامه تینا را جانشین ماکسیما اعلام کرد و افزود: تولید ماکسیما تا پایان امسال متوقف خواهد شد و فعلا تینا به عنوان جانشین این محصول مطرح است و تولید این خودرو تا پایان سال‌جاری به ۱۵۰۰ دستگاه خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پارس خودرو در پاسخ به این پرسش که قیمت بالای قشقایی در بازار موجب شده تا این خودرو چندان مورد استقبال قرار نگیرد آیا برنامه ای برای تغییر قیمت این خودرو در دستور کار خود دارید اظهار داشت: اوایل که این خودرو وارد بازار شده بود به دلیل اینکه محصولی شناخته شده نبود چندان مورد استقبال قرار نگرفت، اما در حال حاضر در بازار شناخته شده به همین دلیل این مشکل نیز برطرف شده است.

نیوسراتو اواخر سال وارد بازار می‌شود

نعمت‌الله پوستین دوز مدیرعامل شرکت سایپا نیز در حاشیه این همایش در خصوص نتایج سفر خود به کره برای تولید محصول جدید اظهار داشت: در این سفر دیداری با مدیرعامل شرکت کیا صورت گرفت و مذاکراتی که پیش از این صورت گرفته بود نهایی شد.وی در ادامه افزود: در این سفر قرار داد تولید نیو سراتو نهایی شد و در حال حاضر نیز انتقال خطوط به کشور در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت سایپا در خصوص زمان آغاز تولید نیو سراتو در این شرکت نیز گفت: خطوط تولید نیو سراتو طراحی شده، در حال نصب است و پاییز یا زمستان امسال این محصول به بازار عرضه خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد نیو سراتو در سال‌جاری تولید خواهد شد نیز اظهار داشت: رقمی برای تولید هنوز در نظر گرفته نشده، اما پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌جاری حدود ۲ تا ۳ هزار دستگاه نیوسراتو در داخل کشور تولید شود.

وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت سیتروئن در چه مرحله‌ای قرار دارد نیز گفت: مذاکرات برای ورود B۷ خودروی تولیدی روی پلت‌فرم C۴ ادامه دارد و امیدواریم اوایل بهار سال آینده وارد بازار شود. پوستین دوز در مورد طراحی پلت فرم جدید توسط سایپا نیز گفت: طراحی دو، سه پلت فرم توسط شرکت در حال انجام است. وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده برای دستیابی به تولید بیش از ۵۰ هزار دستگاه تیبا افزود: امیدواریم طی ۲ تا ۳ سال آینده به تولید ۳۰۰ هزار دستگاه تیبا برسیم. مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تمام تعهدات سایپا در مورد تحویل تیبا عملیاتی شده است، ادامه داد: تیبا با همان قیمت قبلی عرضه خواهد شد و تغییر قیمتی روی این محصول نداریم.