ایسنا - با افزایش هزینه‌های سوخت، جذاب‌تر شدن دوگانه‌سوز کردن خودرو هم طبیعی است؛ اما اگر خودرو تک سوز خود را تازه خریده باشید، باز هم ترجیح می‌دهید، آن را بفروشید و به جایش یک خودرو دوگانه‌سوز بخرید، یا نگاهی به صفحه آگهی‌ روزنامه‌ها می‌اندازید؟ تعداد زیادی از کارگاه‌هایی که حاضرند خودرو شما را دوگانه‌سوز کنند، آگهی خود را به روزنامه می‌دهند. اغلب این آگهی‌ها نیز با جمله‌هایی مثل «دارای مجوز رسمی» یا «تنها مرکز معتبر کشور» تزئین شده‌اند. اما این مجوز رسمی که در آگهی آمده است را چه کسی اعطا می‌کند؟ برخی از این آگهی‌دهنده‌ها می‌گویند که مجوز خود را از اتحادیه مکانیسین‌های خودرو دریافت کرده‌اند. این درحالی است که آنچه این آگهی‌دهندگان از آن به عنوان مجوز رسمی یاد می‌کنند، جواز کسب است، نه مجوز گازسوز کردن خودرو!

یکی دیگر از آگهی‌دهندگان گازسوز کردن خودرو می‌گوید که حتی زانتیا و ماکسیما را هم گازسوز می‌کند، آن هم با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان؛ قیمتی که تقریبا دو برابر میانگین قیمت گازسوزکردن خودروهای دیگر است. برخی آگهی‌دهندگان ادعا می‎کنند که مجوز خود را از سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت گرفته‌اند و سیستمی که برروی خودرو نصب می‌کنند «نسل چهارم» است و در پاسخ به این سوال که «نسل چهارم» یعنی چه؟ ‌می‌گویند که انژکتور و کامپیوتر خودرو را هم با تغییراتی که پیش می‌آید، سازگار می‌کنند. قیمت‌هایی هم که این آگهی‌دهندگان برای خدماتشان طلب می‌کنند، متفاوت است. در حالی که یکی از این آگهی‌دهندگان صراحتا می‌گوید هیچ نظارتی روی قیمت‌هایی که برای دوگانه‌سوز کردن خودرو داده می‎شود وجود ندارد، به نظر می‌رسد میانگین قیمتی این خدمات بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. اما دبیر اجرایی اتحادیه صنف مکانیسین‎های خودرو در گفت‎وگو با ایسنا تاکید می‎کند که رده صنفی مراکزی که اجازه دوگانه‌سوز کردن خودرو را دارند، با رده صنفی تعمیرگاه‎های خودرو متفاوت است.

سیدجلال ساجد، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در تهران چند مرکز مجوز دوگانه‌سوز کردن خودرو را دارند؟ می‎گوید: «در حال حاضر بین ۸ تا ۱۰ مرکز در تهران هستند که می‎توانند این خدمات را ارائه دهند، اما برای دوگانه‌سوز کردن خودرو مراکز علاوه بر جواز کسب و مجوز از اتحادیه باید مجوز شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی را هم داشته باشند و محل کسب یا کارگاه آنها از نظر ایمنی مجهز باشد.

وی در پایان تاکید می‌کند که تنها مراکزی که روی مجوز آنها در قسمت رسته صنفی عبارت «نصب کیت مخزن گاز خودرو دوگانه‌سوز» قید شده باشد، از نظر این اتحادیه مجاز به ارائه خدمات دوگانه‌سوز کردن خودرو هستند، نه سایر مراکز.

با این اوصاف به نظر می‎رسد که مردم برای دوگانه‎سوز کردن خودرو نباید به آگهی‎های تبلیغاتی چندان اعتماد کنند. چه بسا خرید خودرو دوگانه‎سوز کارخانه‎ای از بسیاری جهات مطمئن‎تر و منطقی‎تر از تبدیل کارگاهی خودرو بنزینی باشد که سرشار از ریسک بوده و سرمنشاء بسیاری از حوادث غیرقابل جبران است.