سال بازگشت خودروسازان آمریکایی

مونا مشهدی رجبی - در روزهای اخیر اخبار زیادی در مورد بازگشت خودروسازان آمریکایی به صحنه بازار خودرو شنیده می‌شود. این سه برند که سال‌های گذشته را با مشکلات زیادی پشت سر گذاشته بودند هم‌اکنون توانستند دوباره به سود آوری برسند و از این سود‌های کلان برای باز پرداخت بدهی‌های گذشته استفاده کنند. طبق اخبار رسیده در سه ماه اول سال‌جاری میلادی شرکت خودروسازی جنرال موتورز ۲/۳ میلیارد دلار آمریکا و شرکت کرایسلر ۳/۱ میلیارد دلار و شرکت خودروسازی فورد موتورز ۹/۲ میلیار دلار سود اقتصادی بدست آوردند. این در حالی است که دو شرکت جی ام و کرایسلر در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ میلادی با زیان اقتصادی مواجه و در این سال مجبور به اعلام ورشکستگی شدند و فورد که تنها خودروساز ورشکسته نشده آمریکا در سال مورد بررسی بود و عملکرد بهتری داشت نیز آن سال و سال بعد را بدون کسب هیچ سودی پشت سر گذاشت. الن لایت یکی از تحلیل گران مرکز مطالعات بازار خودروی آمریکا می‌گوید: انتظار می‌رود در سال‌جاری میلادی بازار خودروی آمریکا ۲ درصد نسبت به سال قبل رشد کند. این رشد به دلیل بهبود شرایط اقتصادی کشور در سال ۲۰۱۰ میلادی و احتمال تداوم این وضعیت در سال ۲۰۱۱ است، اما با وجود این رشد هنوز هم آمریکا از نظر حجم فروش بعد از کشور چین در جایگاه دوم دنیا قرار دارد و تا باز پس گرفتن جایگاه اول در بازار خودرو فاصله زیادی خواهد داشت.

این تحلیلگر با اشاره به خروج اغلب خودروسازان آمریکایی از بحران دو سال گذشته تاکید کرد: در سال‌های گذشته نرخ رشد فروش خودرو در بازار چین و هند و برزیل و روسیه بیشتر از برآوردهای گذشته ما بود. افزایش فروش در بازارهای در حال توسعه به شرکت‌های خودروسازی آمریکایی کمک کرد تا مشکلات بازار کشورهای توسعه یافته را با رشد کشورهای در حال توسعه جبران کند. انتظار می‌رود در سال‌جاری میلادی علاوه بر چهار بازار ذکر شده، بازار کشورهای پاکستان و مالزی و نیجریه هم با سرعت بالایی رشد کند و درآمد زیادی را نصیب برندهای فعال در این کشورها نمایدو خودروسازان آمریکایی هم از این عرضه بی‌نصیب نخواهند ماند.

این تحلیلگر بازار خودرو ضمن تاکید بر این نکته که شرکت‌های خودروسازی سال‌جاری را با موفقیت‌های بزرگی شروع کردند و انتظار می‌رود این وضعیت تا انتهای سال هم ادامه داشته باشد، افزود: ما سال ۲۰۱۱ میلادی را سال بازگشت غول‌های خودروسازی آمریکا نامگذاری کردیم. بازگشتی که دایمی و پر‌رونق خواهد بود و صنعت خودروسازی را به سمت تحولات مثبتی هدایت می‌کند. وی در مورد نشانه‌های خروج خودروسازان از رکود می‌گوید: افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروسازی در توسعه خطوط تولید یا ساخت کارخانه‌های تولیدی، افزایش شمار استخدام نیروی کار، افزایش سود آوری خودروسازان و باز‌پرداخت بخش بزرگی از بدهی‌های دولتی از مهم‌ترین نشانه‌های خروج شرکت‌های خودروسازی از بحران است.

سرمایه‌گذاری شرکت‌های خودروسازی در افزایش حجم تولید و استخدام نیروهای تازه از جمله طرح‌هایی است که نشان از بازگشت سه غول خودروساز آمریکایی دارد. جنرال موتورز که یکی از قدیمی‌ترین خودروسازهای جهان است و ورشکستگی آن به عنوان مهم‌ترین حادثه صنعتی دنیا در سال ۲۰۰۹ میلادی معرفی شده بود، در نظر دارد سرمایه‌گذاری خود در ۱۰ کارخانه آمریکا را افزایش دهد. این برند مطرح خودروساز اعلام کرد تا سال ۲۰۱۲ میلادی ۳ میلیارد دلار در توسعه خطوط تولید در ۱۰ کارخانه آمریکا سرمایه‌گذاری می‌کند و با کمک این سرمایه برای ۴ هزار نفر از ساکنان این کشور فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد. دانیل اکرسون مدیر عامل جنرال موتورز در این مورد گفت: رشد تقاضا برای تولیدات شرکت جنرال موتورز در آمریکا سبب شد تا ما اقدام به افزایش خطوط تولید در سراسر دنیا کنیم. وی ادامه داد: ورشکستگی شرکت خودروسازی جنرال موتورز آمریکا و شرکت کرایسلر این کشور بزرگ‌ترین حادثه صنعتی در سال ۲۰۰۹ میلادی بود. ورشکستگی این دو شرکت خودروسازی که سال‌ها تولید کننده محبوب‌ترین خودروها در بازار آمریکا و دنیا بودند سبب شد تا بازار خودرو با شوک بزرگی روبه‌رو شود، اما خروج این دو برند از بازار خودرو چندان طول نکشید و دولت آمریکا با ارائه کمک مالی این دو برند را به بازار بازگرداند.

حال با گذشت بیش از یک سال از دریافت کمک مالی توسط کرایسلر و جنرال موتورز و باز پرداخت بخش بزرگی از بدهی‌های دولت، جنرال موتورز با اقتدار به بازار بازگشته است و می‌تواند نقش پیشین خود را دوباره ایفا کند. این برند به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین خودروساز دنیا و سیاستگذاری‌هایش، تاثیر بزرگی روی وضعیت بازار خواهد داشت.

شرکت خودروسازی فورد موتورز هم در سال‌جاری میلادی طرح‌های تازه‌ای در پیش گرفته است. ازجمله این طرح‌ها می‌توان به ساخت دو کارخانه تازه اشاره کرد که یکی از آنها در خاک آمریکا و دیگری در کشور هند است. همچنین فورد می‌تواند بیش از یک میلیارد دلار برای توسعه خطوط تولید کارخانه‌های آمریکا سرمایه‌گذاری کند و با کمک این سرمایه‌گذاری حجم تولیدش را ۱۲ درصد افزایش دهد.

فورد تنها برند آمریکایی بود که در جریان بحران مالی ورشکسته نشد و کمترین استفاده را از منابع مالی دولت کرد. به همین دلیل اعتماد مردم به این برند بیشتر شده و تقاضا برای محصولات آن نسبت به سال قبل ۳ درصد رشد کرده است.

شرکت خودروسازی فورد اعلام کرده است که در سال‌جاری میلادی ۱۲۰۰ کارگر و کارمند تازه را در آمریکا استخدام می‌کند و ۵۰۰ نفر هم در کارخانه‌های کشورهای در حال توسعه استخدام خواهند شد.

شرکت خودروسازی کرایسلر که هم‌اکنون بیشتر سهم آن به شرکت فیات ایتالیا واگذار شده است در نظر دارد در سال‌جاری میلادی ۲۳۰ کارگر و کارمند در آمریکا و ۱۵۰ کارگر در دیگر کشورهای دنیا استخدام کند. افزایش استخدام کارگر در کارخانه‌های خودروسازی نشان می‌دهد که برندهای آمریکایی انتظار دارند در سال ۲۰۱۱ میلادی فروش خودرو در دنیا رشد کند و آنها از این رشد نهایت استفاده را خواهند برد.