تولید خودرو سنگین با مشخصات فنی وزارت راه

گروه خودرو - در نظر گرفتن تسهیلات ویژه به منظور پیشبرد اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی طی سال‌جاری در حالی است که طرح ممنوعیت و محدودیت تردد در جاده‌ها نیز برای ناوگان فرسوده کشور اجرایی خواهد شد. به گفته شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در صورت عدم استقبال از طرح نوسازی در سال‌جاری ممنوعیت و محدودیت تردد در جاده‌های کشور در نظر گرفته خواهد شد تا به این طریق طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شتاب گیرد.اجرای روش طرح ممنوعیت و محدودیت طرح تردد برای پیشبرد طرح نوسازی در شرایطی است که پیش از این نیز رییس ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت از ممنوعیت تردد کامیون‌های با عمر بیش از چهل سال در سال گذشته خبر داده بود، اما کندی در روند اجرای طرح نوسازی از یک سو و حجم بالای خودروهای فرسوده از سوی دیگر موجب شد تا اجرای طرح ممنوعیت تردد اجرایی نشود. حال باید دید که آیا ممنوعیت جدید می‌تواند عاملی برای سرعت بخشیدن به طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شود؟شهریار افندی‌زاده معاون وزیر راه و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ما به تشریح طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در سال‌جاری پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

مسوولیت نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور به عهده کیست؟

مجری طرح نوسازی به شرط تامین منابع مالی، وزارت راه است، اما اوایل سال ۸۸ نیز برنامه‌‌ای به منظور نوسازی ناوگان برون شهری تدوین و به ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و مصرف سوخت ارائه شد که براساس آن مقرر گردید تا طی برنامه‌‌ای ۵ ساله طرح نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به اتمام رسد که این طرح در حال پیگیری است.

از سال گذشته و از زمان اجرای طرح جدید نوسازی تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟

سال گذشته نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۲۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ۹ هزار دستگاه کامیون در دستور کار قرار گرفت، اما بروز برخی مشکلات موجب شد تا تنها نوسازی اتوبوس‌های فرسوده اجرایی شود، اما در بخش کامیون و مینی‌بوس نتوانستیم براساس برنامه زمانبندی برای نوسازی پیش برویم.

چه مشکلاتی موجب تاخیر در اجرای طرح نوسازی شد؟

برای نوسازی مینی‌بوس‌های فرسوده ۸ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲۰ میلیون تسهیلات در نظر گرفته شده بود که بروز مشکلات بانکی در تامین تسهیلات موجب شد تا تنها ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده نوسازی شود، در خصوص کامیون نیز تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با سود ۱۴ درصد در نظر گرفته شد که این طرح مورد استقبال مالکان قرار نگرفت به همین دلیل اجرای طرح با مشکلاتی مواجه شد.

در سال‌جاری نوسازی چه تعداد مینی‌بوس و اتوبوس در دستور کار قرار گرفته است؟

در سال‌‌جاری نوسازی یک‌هزار و ۵۰۰ تا دو هزار دستگاه اتوبوس با عمر بیش از ۲۵ سال و ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار دستگاه مینی‌بوس در دستور کار قرار گرفته است که نوسازی اتوبوس‌های با عمر بیش از ۲۵ سال اجباری است و کمتر از ۲۵ سال اختیاری.

برای نوسازی مینی‌بوس و اتوبوس‌های فرسوده چه میزان تسهیلات در نظر گرفته شده است؟

برای نوسازی اتوبوس و مینی‌بوس‌های فرسوده ۸۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض (بهای لاشه خودرو) در نظر گرفته شده علاوه بر کمک بلاعوض مد نظر برای نوسازی هر اتوبوس فرسوده ۱۵ میلیون تومان نیز به حساب شرکت خودروساز واریز خواهد شد که این مبلغ از قیمت اولیه خودرو به هنگام تحویل به متقاضی کسر خواهد شد مابقی بهای خودرو نیز به صورت اقساط، لیزینگ یا وام از متقاضی گرفته می‌شود.

تسهیلات برای نوسازی از چه طریق تامین خواهد شد؟

براساس مذاکرات صورت گرفته مقرر شده تا ۵۰ درصد از تسهیلات از صندوق توسعه ملی تامین شود تا به این طریق مشکل تامین تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل باری برطرف شود.

برای نوسازی کامیون‌های فرسوده چه برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟

تعداد بالای کامیون‌های فرسوده و عدم استقبال مالکان این خودروها از طرح نوسازی، عمده مشکل طرح نوسازی است که موجب کندی در اجرای طرح شده است به همین دلیل و به منظور برطرف کردن این دو مشکل علاوه بر در نظر گرفتن تسهیلات ویژه طرح ممنوعیت و محدودیت تردد این کامیون‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است.

سن مد نظر برای نوسازی کامیون‌های فرسوده چند سال است؟

در حال حاضر متوسط عمر ناوگان حمل‌و‌نقل برون شهری ۱۶سال است که براساس برنامه پنجم توسعه این رقم باید به ۱۰ سال برسد به همین منظور نیز در طرح نوسازی سال‌جاری کامیون‌های با عمر بیش از ۳۵ ساله در اولویت قرار دارند و پس از آن اولویت به کامیون‌های با عمر بیش از ۲۵ سال می‌رسد.

در سال‌جاری نوسازی چه تعداد کامیون‌های فرسوده نیز در دستور کار قرار گرفته است؟

در سال‌جاری نوسازی ۲۰هزار کامیون فرسوده در دستور کار قرار گرفته که به همین منظور نیز تفاهم‌نامه‌‌ای میان وزارت صنایع و وزارت راه منعقد شد و در این تفاهم‌نامه شرکت‌های خودروساز برای نوسازی مشخص شدند.

در این تفاهم‌نامه چه تعداد شرکت تجاری‌ساز حضور دارند؟

در این خصوص جلسه‌‌ای با حضور شش کارخانه خودروساز برگزار شد و براساس قدرت تولید، سهم شرکت‌ها در طرح نوسازی مشخص و خودروسازان ملزم شدند تا پایان سال ۹۱، تعداد ۲۰ هزار کامیون برای نوسازی را تامین کنند.

در حال حاضر برخی از تجاری‌سازان داخلی با مشکل شماره‌گذاری و بعضا تولید مواجه هستند با توجه به مشکلات مذکور در صورت عدم تامین خودرو از سوی خودروسازان چه تمهیداتی در نظر گرفته شده است؟

خودروسازان متعهد به تامین خودرو شده‌اند و در صورتی که خودروهای مورد نیاز را به موقع تامین نکنند خودروهای مورد نیاز از منابع دیگر تامین خواهد شد.

کیفیت پایین کامیون‌های داخلی نیز طی سالهای گذشته یکی از عمده دلایل عدم استقبال مالکان کامیون‌های فرسوده برای شرکت در طرح نوسازی بوده، برای جلوگیری از ورود کامیون‌های بی‌کیفیت به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی چه اقدامی صورت خواهید داد؟

سال گذشته مشخصات فنی برای شرکت‌های تجاری‌ساز تدوین و به خودروسازان ابلاغ شد که براساس آن تجاری‌سازان ملزم شدند تا خودروهایی که قرار است وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شوند را با توجه به کیفیت مد نظر وزارت راه تولید کنند. از سوی دیگر کارت هوشمند نیز تنها در اختیار کامیون‌هایی قرار می‌گیرد که شرایط کیفی لازم را داشته باشند.

در طرح جدید نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی آیا برای ورود کامیون‌های کارکرده نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟

سال گذشته این اجازه به وزارت راه داده شد که در قبال اسقاط یک کامیون فرسوده یک کامیون با عمر کمتر از سه سال را وارد کشور کند، اما وزارت راه سعی در ایجاد تعادل میان تولید و واردات دارد به همین منظور در صورتی که وزارت صنایع نتواند به تعهدات خود در نوسازی عمل کند ما از مجوز دولت برای ورود کامیون‌های کارکرده استفاده خواهیم کرد.

در طرح جدید نوسازی کامیون‌های فرسوده چه تسهیلاتی برای نوسازی در نظر گرفته شده است؟

براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته ۳۰ درصد بهای خودرو توسط مالک خودرو تامین می‌شود که ۱۰ درصد این رقم از طریق لاشه خودرو محاسبه می‌شود، شرکت‌های سازنده نیز ۲۰ درصد و صندوق توسعه ملی ۵۰ درصد مابقی را تامین می‌کند. علاوه بر صندوق توسعه ملی، وزارت راه دریافت کمک از بسته‌های حمایتی با توجه به اختلاف قیمتی حامل‌های انرژِی را نیز در دستور کار قرار داده که در این خصوص تزریق ۸۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به طرح نوسازی پیشنهاد شده است.