کرایسلر چینی

گروه خودرو - دایملر کرایسلر هنوز تصمیم نهایی را برای تولید ساب کامپکتی که قصد دارد برای بازار آمریکای شمالی بسازد، نگرفته است، اما چنانچه این شرکت به طور رسمی از این طرح پرده بردارد این پروژه را باید یکی از اولین و نادرترین مواردی دانست که خودروسازهای بزرگ ایالات متحده از توانمندی‌های فنی و به نسبت کم‌هزینه تولیدکنندگان چینی برای عرضه خودروهایی کم‌مصرف، ارزان‌قیمت و کوچک به مصرف‌کنندگان اروپایی و آمریکایی عرضه می‌کنند و کرایسلر از ماه‌ها قبل اعلام کرده بود که به دنبال شریکی چینی برای تولید خودرویی کوچک برای بازار آمریکای شمالی است که علاوه بر داشتن قیمتی مناسب، کم‌مصرف باشد و با کیفیتی قابل قبول تولید شود. با توجه به هزینه‌های بالای تولید در تاسیسات تولیدی آمریکای شمالی که کارگرانش اعضای اتحادیه کارگران صنعت خودروی آمریکای شمالی (QAW) هستند به علاوه این واقعیت که اصولا حاشیه سود خودروهای کوچک اندک است، خودروسازهای آمریکای شمالی همیشه از تولید خودروهایی کوچک اما سودده ناتوان بودند.

این در حالی است که با توجه به افول سوددهی شرکت‌های فورد، جنرال‌موتورز و کرایسلر این سه شرکت تمایل به افزایش آمار ضرردهی خود با اقدام به تولید خودروهای کوچک ندارند.

با این حال این شرکت‌ها ضرورت تولید و عرضه خودرویی کوچک و کم‌مصرف را در بازار ایالات متحده که از SUVها و محصولات پرمصرف دلزده است را احساس می‌کنند.

در اسارت SUVها

غیبت خودروهای کوچک در بین طیف محصولات غول‌های خودروساز آمریکایی به وجهه آنها لطمه زده و موجب شده مردم به این استنتاج برسند که خودروسازهای آمریکایی برخلاف تولیدکنندگان آسیایی قادر به تولید محصولات سبز نیستند.

دنیس کین، مدیربازاریابی کرایسلر در این باره می‌گوید: خودروسازهای ژاپن در تولید محصولات کم‌مصرف کوچک موفق بوده‌اند چون قیمت بنزین و محدودیت‌های زیست‌محیطی چاره‌ای جز این برای آنها باقی نگذاشته‌ بود. او می‌افزاید: قیمت‌های بنزینی به علاوه پایین بودن استانداردهای زیست‌محیطی در ایالات متحده تا همین اواخر موجب شکل‌گیری بازاری شده بود که به طور طبیعی به خرید وانت‌های نیمه سنگین و SUVها گرایش پیدا کرده بود.

ایــن درســت اسـت که خودروسازهای بزرگ ایالات متحده از سودهای ناشی از تولید SUVها و وانت‌های سبک که تولید آنها به لحاظ فنی ساده‌تر و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است، فربه شده‌اند اما آنان در مقابل، از سود ناشی از فعالیت در بخش خودروهای سواری محروم شدند.

این درست همان خلائی است که چین‌ را به میدان می‌آورد. اگرچه هزینه واردات قطعه به چین و حمل خودروهای تولیدی در این کشور به بازارهای مقصد در حال افزایش بوده، اما هزینه‌های پایین کارگر و فقدان هزینه‌های سنگین بیمه‌های بهداشتی، این کشور را به گزینه اول برای تولید خودروهای کوچک تبدیل کرده است.

جنرال‌موتورز در حال حاضر تنها خودروی ساب‌کامپکت خود یعنی AVEO را از کره جنوبی وارد می‌کند.

فورد نیز در گذشته اقدام به وارد کردن خودرو از کره جنوبی به ایالات متحده کرده بود اما تاکنون هیچیک از خودروسازهای آمریکایی اقدام به عرضه یک محصول ساب کامپکت ساخت چین در بازار آمریکا نکرده بودند.

چشم‌انداز ووهو

کرایسلر طی ماه‌های اخیر در حال مذاکره با چری بوده تا تولید نوعی خودروی ساب کامپکت که احتمالا از روی دوج هورنت الگوبرداری می‌شود یا نوعی خودروی کوچک بر مبنای ایده خودروهایی که در نمایشگاه‌های خودروی اخیر به نمایش درآمده‌اند را به این شرکت واگذار کند.

چری پیش از این نیز در بازار ایالات متحده، شرکتی خبرساز بوده چرا که به دنبال انعقاد قراردادی با مالکوم بریکلین، از فعالان بخش فروش خودرو در ایالات متحده که شبکه توزیع وسیعی در ایالت نیویورک دارد، قرار است خودروهای مجلل و ممتاز چری توسط شرکت ویژنری که در مالکیت بریکلین است در بازار ایالات متحده عرضه شوند.

اگرچه زمان اجرای این قرارداد تاکنون یکبار به تعویق افتاده و بعید به نظر می‌رسد تحقق آن قبل از سال ۲۰۱۰ یا در بهترین شرایط ۲۰۰۹ ممکن باشد اما این توافقی است که عاقبت به مرحله اجرا درمی‌آید.

چری با در اختیار داشتن سه مجموعه تولیدی در ووهو سالانه ۴۰۰هزار دستگاه خودرو تولید می‌کند و قرار است تولید این شرکت تا قبل از پایان دهه جاری به یک میلیون دستگاه در سال افزایش پیدا کند.

کرایسلر از لزوم اختصاص یک خط کامل تولید با ظرفیت ۱۵۰هزار دستگاه در سال سخن می‌گوید. نیمی از این محصولات با برند دوج، راهی آمریکا می‌شود و مابقی در بازار داخلی چین عرضه می‌شود و در چنین شرایطی ضرورتی برای ایجاد جوینت‌ونچر وجود ندارد.

تام لاسوردا، مدیرعامل کرایسلر اعلام کرده حاضر به افشای نام شرکتی که طرف مذاکره این شرکت برای تولید خودرویی کوچک و کم‌مصرف است، نیست اما در ادامه تاکید می‌کند که چین هدف اصلی برای تحقق این پروژه است. او ابراز امیدواری کرد کرایسلر تا پایان امسال شریک خارجی خود را معرفی کند.