17هزار خودروی دوگانه سوز بدون مخزن به طور موقت واگذار می‌شود

علیرضا بهداد -ثبت‌نام از مالکان خودروهای فرسوده که در ابتدای هفته جاری به پایان رسید با استقبال دارندگان این نوع خودروها مواجه شد. از آنجایی که قرار است تا پایان سال جاری براساس تبصره ۱۳ قانون بودجه، ۲۵۰هزار خودروی فرسوده از رده خارج و به جای آن خودروی نو دوگانه سوز تحویل داده شود، بحث تامین این تعداد خودرو از سوی خودروسازان همواره یکی از مباحث موجود بر سر اجرای این تبصره بوده است.

بدقولی‌های فراوان خودروسازان بزرگ داخلی در واگذاری به موقع خودروهای ثبت‌نامی نوعی بی‌اعتمادی در بین مردم و حتی مسوولان را به وجود آورده است که این بی‌اعتمادی به مجریان تبصره ۱۳ قانون بودجه نیز سرایت کرده است.چرا که نبض اجرای این تبصره در دست خودروسازان است و هرگونه تاخیر در واگذاری خودروهای جدید به مالکان خودروهای فرسوده که خودروی خود را اسقاط کرده‌اند، تبلیغات منفی زیادی را برای اجرای این طرح در سال‌های آینده به وجود می‌آورد.

اما سیزدهمین نشست تخصصی مسوولان ایران خودرو با خبرنگاران روز گذشته با موضوع «ایران خودرو و تبصره ۱۳» در محل این شرکت برگزار شد تا برنامه‌های بزرگ‌ترین خودروساز کشور برای اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه تشریح شود.

جملاتی همچون «مشکلی نیست»، «آمادگی کامل داریم»، «مساله خاصی وجود ندارد» جملاتی بود که دائما از سوی مسوولان ایران خودرو در این نشست در رابطه با توان تامین خودروهای مورد تعهد این شرکت به خبرنگاران گفته می‌شد.

ریاحی پور، قائم‌مقام مدیرعامل ایران خودرو در توسعه بازار، با اشاره به این که تا پایان سال جاری ۱۳۷هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز به منظور جایگزینی با خودروهای فرسوده در این شرکت تولید می‌شود، گفت: از این تعداد ۱۲۰هزار دستگاه با مخزن و ۱۷هزار دستگاه بدون مخزن به مشتریان تحویل داده می‌شود.

وی افزود: به دلیل کمبود مخزن ۱۷هزار دستگاه خودروی دوگانه سوز بدون مخزن واگذار خواهد شد، اما تا اوایل سال آینده به محض تامین مخزن این تعداد با فراخوانی جهت نصب مخزن، گازسوز می‌شوند.

ریاحی‌پور افزود: چهار خودروی سمند، پژو ۴۰۵، روآ و وانت خودروهای دوگانه‌سوز مورد نظر ایران خودرو برای طرح نوسازی خودروهای فرسوده هستند.

وی گفت: ده هزار تاکسی سمند (سمند EL کاری) نیز برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده در نظر گرفته شده است، اما با توجه به اینکه خودروی روآ از لحاظ قیمت و کیفیت در حد قابل قبولی است با تاکسیرانی مذاکراتی را انجام داده‌ایم تا این خودرو نیز به ناوگان تاکسیرانی کشور اضافه شود.

علیرضا فیض‌بخش، معاون ساخت و خودکفایی ساپکو و مدیر پروژه گازسوز کردن خودروها در ایران خودرو نیز در این نشست با اشاره به اینکه با تلاش‌های صورت گرفته دغدغه مربوط به تامین مخزن مورد نیاز خودروهای گازسوز برطرف شده است، افزود: برای تامین مخزن تولیدکنندگانی بودند که تاکنون به سراغ آنها نرفته بودیم، اما با شناسایی و ارتباط با این تولیدکنندگان توانستیم از ظرفیت‌های خالی تولید مخزن این تولیدکنندگان استفاده و مخازن مورد نیاز را تامین کنیم.

وی از بردن نام کشورهای تولیدکننده و قیمت این مخازن خودداری کرد و افزود: چون توانسته‌ایم با قیمت مناسبی این مخازن را خریداری کنیم، بهتر است نام این تولیدکنندگان در ایران خودرو محفوظ بماند، چرا که با فاش شدن این نام‌ها ممکن است بازار مخزن به دست واسطه‌ها بیافتد.

فیض‌بخش در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر کیفیت مخازن خریداری شده گفت: کلیه مخازن خریداری شده مطابق با استانداردهای موجود است و از این لحاظ هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ایران خودرو می‌تواند به تعهد خود در قبال واگذاری ۱۳۷هزار دستگاه خودروی دوگانه‌سوز عمل نماید، افزود: با توجه به اینکه ایران خودرو در نیمه دوم سال تولید ۲۵۰هزار خودرو را در برنامه خود دارد بنابراین می‌توان گفت که تامین ۱۳۷هزار دستگاه خودرو برای طرح نوسازی خودروهای فرسوده عدد قابل توجهی برای این شرکت نیست!

پورسعیدی، مدیر برنامه ریزی، پشتیبانی و فروش ایران خودرو در ادامه این نشست نیز با ارائه آماری از تعداد ثبت‌نام‌های صورت گرفته در نمایندگی‌های این شرکت گفت: به دلیل ترافیک در ثبت‌نام‌ها هنوز این تقاضاها به طور کامل به ثبت نرسیده است، اما پیش‌بینی می‌شود که نزدیک به ۲۵۰هزار نفر از مالکان خودروهای فرسوده در نمایندگی‌های ایران‌خودرو ثبت‌نام کرده باشند.

وی افزود: ۵۵درصد ثبت‌نام‌کنندگان خودروی روآ، ۲۵درصد وانت، ۱۲درصد پژو ۴۰۵ و ۸درصد سمندرا برای جایگزینی انتخاب کرده اند.

وضعیت شماره‌گذاری روآ گازسوز

ریاحی‌پور با اشاره به اینکه برای خودروی روآ بنزین‌سوز مجوز شماره‌گذاری کسب شده است، گفت: روآ دوگانه‌سوز در حال حاضر مجوز شماره‌گذاری ندارد، اما با توجه به اینکه مجوزهای لازم از سوی سازمان محیط‌زیست و موسسه استاندارد کسب شده امیدواریم ظرف چند روز آینده مشکل شماره‌گذاری روآ دوگانه‌سوز برطرف شود.

اگرچه مسوولان ایران‌خودرو امید بسیار زیادی دارند که واگذاری خودروهای نو به مالکان خودروهای فرسوده به موقع و بدون هیچ گونه تاخیری انجام شود، اما اینکه آیا دو شرکت بزرگ خودروساز کشور می‌توانند تبصره ۱۳ را به موقع به خط پایان برسانند، سوالی است که در پایان سال جاری پاسخ آن مشخص می‌شود.