بر اساس آمار تولید خودرو در شش ماه نخست امسال، شرکت سایپا با فاصله فراوانی در تولید و بازار نسبت به رقیب دیرین خود، ایران خودرو را از پیش رو برداشت. به گزارش ایسنا، تولید خودرو در شش ماه امسال ۴۹۰‌هزار و ۷۸۹‌دستگاه بود که نسبت به شش ماه سال گذشته پنج‌درصد رشد را نشان می‌دهد. همچنین تولید خودرو سواری نیز در این مدت ۴۱۱‌هزار و ۵۰۵‌هزار دستگاه بود. در شهریور ماه امسال ۶۱‌هزار و ۹۸۰خودرو سواری و در مجموع ۷۷‌هزار و ۲۰۶خودرو در کشور تولید شد. بیشترین تولید در این ماه نیز متعلق به خودرو پراید با تولید ۲۷‌هزار و ۲۱۲‌دستگاه بود. در مجموع شش ماه نیز ۱۹۵‌هزار و ۴۵۰‌دستگاه از این خودرو تولید شد که این تعداد بیش از تولید یک سال خودرو پیکان - پر تیراژترین خودرو - در سال‌های پیش بود. با این آمار به نظر می‌رسد امسال تولید پراید که دارای تکنولوژی دهه ۸۰ میلادی است، به بیش از ۴۰۰‌هزار دستگاه برسد، حال آن که بسیاری معتقدند تولید این خودرو با توجه به وضعیت ایمنی و موتور آن بیش از این نباید ادامه یابد، اما به هر حال با توجه به تیراژ پایین ال -۹۰ در سه سال آینده که دارای تکنولوژی سال ۲۰۰۵ است، به نظر می‌رسد پراید تا سه سال آینده نیز پیشتاز تولید باشد.

گروه خودرو‌سازی سایپا در این مدت، ۲۲۲‌هزار و ۵۲۰‌دستگاه خودرو تولید کرد و این در حالی بود که ایران خودرو با تولید بیش از ۱۷۵‌هزار دستگاه برای نخستین بار در تاریخ خودرو‌سازی ایران مکان اول را از دست داد و سایپا به لطف تولید پراید این مقام را به دست آورد.

پرتیراژترین خودرو شرکت ایران خودرو در شش ماه امسال، پژو ۴۰۵ بود که به‌رغم گزارش پلیس‌راه مبنی بر تلفات جاده‌ای این خودرو به دلیل مشکل آتش‌سوزی آن، با آمار تولید ۶۰‌هزار و ۳۳۳دستگاه، پرتیراژ‌ترین خودرو این شرکت بود. تولید این خودرو در شهریور ماه ۱۱‌هزار و ۴۳۳‌دستگاه بود. تولید پژو آردی با کمک ورود مدل جدید آن - روآ - و تغییر موتور، با فروش خوبی روبه‌رو بوده است، به طوری که با تولید ۳۱‌هزار و ۸۳۸‌دستگاه‌، دومین خودرو پرفروش این شرکت است.

تولید پژو ۲۰۶ به عنوان یکی از خودروهای محبوب ایرانی نیز در شش ماه امسال ۲۳‌هزار ۳۱۱‌دستگاه بود که از مدل اتوماتیک این خودرو نیز در این مدت ۱۷۸۴‌هزار ‌دستگاه تولید شد. همچنین تولید پژو پارس در این مدت ۲۶‌هزار و ۲۴۴‌دستگاه بود و این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند با ورود مگان به بازار از مشتریان این خودرو نیز کاسته خواهد شد. تولید خودرو سمند نیز در این مدت ۲۶‌هزار و ۸۱‌دستگاه بود و این در حالی است که صادرات این خودرو آغاز شده است و برخی عنوان می‌کنند افزایش قیمت این خودرو در چند ماه اخیر به دلیل صادرات چند‌ هزار ‌دستگاهی این خودرو بوده است.

شرکت سایپا که هم اکنون رکورددار تولید خودرو در ایران شده است در کنار تولید پراید، ۸۹۲۶‌دستگاه ریو و ۶۸۲۸‌دستگاه زانتیا در سایپا و ۷۱۷‌دستگاه ماکسیما و ۵۵۲۹‌دستگاه پی.کی در شرکت پارس خودرو تولید کرده که نشان‌دهنده کاهش تولید ارزان‌قیمت‌ترین خودرو ایرانی است.