تولید خودرو گرانقیمت چینی MVM۵۴۰‌ در ایران از آذر‌ماه در شرکت مدیران‌خودرو آغاز می‌شود. به گزارش خبرگزاری ایسنا، این شرکت که هم اکنون به تولید ماتیز چینی می‌پردازد، قصد دارد تولید خودرو جدیدش را با نام MVM۵۴۰‌ و با قیمت ۱۷‌میلیون تومان را از آذرماه آغاز کند. فروش این خودرو نیز از اسفند ماه آغاز می‌شود.

این خودرو دارای موتور ۲ لیتری با قدرت موتور ۱۳۰ اسب بخار است که از یک گیربکس پنج دنده بهره می‌برد و به کیسه هوا، ترمز ABS، سنسور دنده عقب و سیستم‌های صوتی مجهز است. با این که قیمت این خودرو با توجه به چینی بودن آن گران به نظر می‌رسد، اما مسوولان این گروه خودروسازی امیدوارند بتوانند با توجه به امکانات بیشتر این خودرو نسبت به خودروهای هم کلاس به فروش مناسب دست یابند.

تولید ماتیز چینی با نام MVM در مدیران‌خودرو، از شرکت‌های اقماری کرمان‌خودرو، از یک سال پیش آغاز شده است. این خودرو نیز با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، حدود ۷‌میلیون تومان، فروخته می‌شود.

هم‌اکنون راین خودرو برای تولید هیوندایی، بم‌خودرو برای تولید فولکس گل و مدیران‌خودرو در گروه کرمان‌خودرو برای تولید ماتیز چینی فعالیت می‌کنند. تولید دوو ماتیز ساخت کره نیز از دو سال پیش به علت تحریم‌های آمریکا و خرید شرکت دوو از سوی جنرال‌موتورز قطع شده است و شرکت دوو، ماتیز را با آرم شورلت وارد بازار می‌کند.

جنرال موتورز (GM) در سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفت که برای تثبیت حضورش در بازار پر رونق چین، خودرو ماتیز که مربوط به دوو بود را با نام جدید شورلت اسپارک با ایجاد تغییراتی مختصر در جوینت ونچری با شرکت SAIC روانه بازار چین کند. جنرال‌موتورز تصمیم داشت این خودرو را در نمایشگاه خودرو چین به همگان معرفی کند، اما در روز گشایش نمایشگاه تمامی مسوولان این شرکت متعجب شدند، چرا که خودرویی کاملا مشابه با ماتیز و اسپارک از سوی شرکت چری در معرض دید عموم قرار گرفته بود. این خودرو مدل QQ و با قیمت ۲‌هزار دلار ارئه شده بود.

GM که از روند شکایات خودروسازان دیگر از جمله تویوتا برای سرقت طرح‌ها و کپی برداری از آرم‌ها و قطعاتشان در دادگاه‌های چینی و رای منفی این دادگاه‌ها علیه آنها به خوبی آگاه بود، به جای شکایت از چری تصمیم گرفت با تحت فشار قرار دادن این شرکت از طریق شرکت SAIC جلوی تولید QQ را بگیرد، اما مسوولان چری حاضر به این کار نشدند و موضوع به حدی بالا گرفت که SAIC تحت فشارهای GM مجبور شد، تمام سهام خود را در چری واگذار کرده و ارتباط خود را با این شرکت قطع کند.

چری که حاضر به استفاده‌ از طرح GM نبود، عنوان می‌کرد که تنها از طرح‌های خوب دیگر خودروسازان در تولید خودروهایش بهره می‌برد. این شرکت با وجود قطع همکاری SAIC با آنها، حتی حاضر به حذف عبارت SAIC از جلوی نام شرکتش نیز نشد.