علیرضا بهداد - صنعت خودروی کشور این روزها با چالش‌هایی مواجه شده که دلسوزان این صنعت را به نوعی نگران کرده است. نگرانی از این بابت که صنعت خودروی کشور به‌رغم کسب موفقیت‌های بین‌المللی، در داخل از مسائلی رنج می‌برد که به اعتقاد برخی از کارشناسان صنعت خودرو، بی‌مهری‌های اخیر به این صنعت خارج از محدوده انصاف بوده است. در حال حاضر افراد بسیاری درکنار این صنعت به طور مستقیم یا غیرمستقیم به کار مشغولند که ایجاد هرگونه تزلزل در صنعت خودرو، وضعیت اشغال این افراد را خدشه‌دار خواهد کرد. برای خودروسازان داخلی همین بس که تا چند سال آینده با کاهش تعرفه واردات و مباحث مربوط به ادغام خودروسازهای بزرگ دنیا راهی سخت و دشوار در پیش دارند. به همین دلیل آنها باید خود را آماده کنند که در این فضا سهمشان را حفظ کنند. اما چون این صنعت در کشور نیمه دولتی است، نقش تصمیم‌گیران دولتی کاملا محسوس است و به نوعی خودروسازهای کشور دچار سیاست‌زدگی شده‌اند.

محمدحسن شجاعی فرد، رییس انجمن مهندسی خودرو و رییس دانشکده مهندسی خودرو و دانشگاه علم و صنعت ایران در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: در اینکه شرکت ایران‌خودرو در خصوص پژو ۴۰۵ کوتاهی کرده است، بحثی نیست اما نکته اینجا است که از این موضوع استفاده‌های دیگری برخلاف موضوعات صنعتی شده است که در شرایط فعلی کار جالبی نیست. وی تضعیف خودروسازهای کشور را خارج از منافع کشور دانسته و می‌افزاید، خودروسازهای کشور به اندازه کافی با برخی از اجبار و فشارهای سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند که خارج کردن پیکان برخلاف نظر مجمع ایران‌خودرو از چرخه تولید نمونه بارز این مسائل است و باعث شد تا برای مدتی ایران‌خودرو با بحران مالی مواجه شود.

شجاعی‌فرد خاطرنشان می‌کند،‌ نگاه‌ها به سمت صنعت خودروی کشور به ‌گونه‌ای است که بیشتر نیمه خالی لیوان این صنعت دیده می‌شود به عنوان مثال براساس آمارهای موجود ۸۳درصد پژوهای ۲۰۶ایران خودرو پس از تحویل به مشتری برای گارانتی مراجعه نمی‌کنند که این موضوع از نقاط قوت یک شرکت خودروساز داخلی است.

رییس انجمن مهندسی خودرو کشور، هرگونه جریان‌سازی برای خودروساز‌های داخلی را باعث لطمه خوردن صنعت خودروی کشور می‌داند و می‌افزاید: با توجه به اینکه دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو، محصولات متنوع‌تری نسبت به گذشته عرضه می‌کنند و همچنین با ایجاد پایگاه‌های برون‌مرزی اعتبار بیشتری به دست آورده‌اند، عده‌ای ناخواسته در حال تضعیف این دو شرکت در داخل و حتی خارج کشور هستند تا بتوانند به راحتی خودرو را وارد این عرصه کنند.

شجاعی‌فرد با اشاره به آمار ارائه شده از سوی نیروی انتظامی در خصوص کشته شدن افراد در آتش‌سوزی‌های پژو ۴۰۵ می‌افزاید: با نگاهی به آمار تصادفات جاده‌ای کشور می‌توان دریافت که سالانه ۲۷هزار نفر در جاده‌های کشور براثر تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. اما سوال اینجا است که چرا مسوولان امر تنها به عدد ۱۲۴نفر اکتفا کرده‌اند و علت مرگ مابقی این تعداد را که کم هم نیستند بررسی نمی‌کنند؟

منصور خانکی، استاد دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: نیروی انتظامی به طور کاملا سربسته موضوع مرگ افراد را مطرح کرده است ولی در خبر مربوطه به موضع‌گیری نیروی انتظامی به طور واضح به نوع خودرو و شرکت سازنده آن اشاره‌ای نشده است. بنابراین تا زمانی که مشخص نشود نیروی انتظامی براساس چه مستنداتی این مطلب را منتشر کرده است، نمی‌توان در این خصوص بحث کرد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر هیچ کدام از خودروهای تولیدی کشور از لحاظ استاندارد ایده‌آل نیستند و می‌توان گفت بعید است که همه محصولات تولید داخل بتوانند استانداردهای مربوط به خودرو را که موسسه استاندارد منتشر کرده است، پاس کنند. بنابراین با توجه به شرایط پیش آمده باید تعاملی صورت گیرد تا استانداردهای اولویت‌دار برای خودروهای داخلی در نظر گرفته شود.