دنیای اقتصاد: معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه مراسم جایگزینی ۴۰ هزار تاکسی فرسوده، به وجود آمدن انحصار در بازار وارداتی‌ها به‌دنبال دستورالعمل جدید واردات خودرو را نفی کرد. چندی پیش وزارت صنعت با ابلاغ دستورالعمل جدید واردات علاوه‌بر حذف واردکنندگان متفرقه، ورود خودرو را منحصر به واردکنندگانی خواند که از شرکت مادر مجوز رسمی داشته باشند.

در این زمینه، هرچند بسیاری از کارشناسان اجرای دستورالعمل وزارت صنعت را منجر به شکل‌گیری انحصار در بازار وارداتی‌ها می‌خوانند با این حال محسن صالحی نیا اعتقادی به انحصار ندارد و روز گذشته با اشاره به اینکه واردات خودرو در اختیار یک گروه خاص و محدود به چند نمایندگی نیست عنوان کرده است که هر شرکتی بتواند خدمات پس از فروش بابت خودروهای وارداتی ارائه دهد، می‌تواند براساس ضوابط مرکز اصناف نسبت به واردات اقدام کند. اما در شرایطی گفته می‌شود، تاکید وزارت صنعت بر حذف واردکنندگان متفرقه به‌دلیل تخلفات بسیار آنها از یکسو و نظم‌بخشی و ساماندهی ورود خودرو به کشور از سوی دیگر است که این دسته از واردکنندگان ۵۱ درصد سهم واردات خودرو به کشور را در دست دارند به همین دلیل بسیاری حذف آنها را موجب ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی عنوان می‌کنند.

باوجود این، وزارتخانه معتقد است به‌دنبال حذف این دسته از واردکنندگان انحصاری ایجاد نخواهد شد؛ چراکه هر شرکتی که تمایل به فعالیت در بازار خودروهای وارداتی داشته باشد می‌تواند با دریافت قرارداد و اختیارنامه مجوز واردات خودرو به کشور را کسب کند. در حالی وزارت صنعت واردات خودرو در دوره پساتحریم را تنها ازسوی نمایندگان رسمی مجاز می‌داند که در بسیاری از کشورهای جهان علاوه‌بر فعالیت نمایندگی‌های رسمی، واردکنندگانی با عنوان «گری مارکت» یا «بازار موازی» نیز به فعالیت مشغول هستند. موضوعی که به گفته کارشناسان موجب رقابتی شدن فضای کسب‌‌وکار برای بازیگران مختلف خواهد شد.