رشد 5‌ درصدی با بودجه 95
دنیای اقتصاد: رئیس سازمان برنامه و بودجه سومین بودجه در دولت روحانی و اولین بودجه پساتحریم را دیروز برای اصحاب رسانه تشریح کرد. نوبخت در این برنامه هدف اصلی بودجه را برآورده کردن رشد اقتصادی 5 درصدی در سال جاری عنوان کرد، اما ابزار رسیدن به این هدف در بودجه را تشریح نکرد. به نظر می‌رسد که افزایش درآمدهای نفتی، رشد درآمدهای مالیاتی و متناسب با آن افزایش مبالغ اختصاص یافته در اعتبارات هزینه‌ای و همچنین توسعه بازار بدهی در جهت تسویه مطالبات بانک‌ها و پیمانکاران از دولت، از جمله مواردی است که بستر رشد 5 درصدی در سال آینده را فراهم می‌کند.

همچنین چارچوب کلی منابع و مصارف نشان می‌دهد که در سال ۹۵ نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در مقایسه با سال ۹۴ پایین می‌آید. در سال جاری این نسبت ۲/۷ بوده که در لایحه سال آینده این رقم به ۰/۷ رسیده است. این در حالی است که درآمدهای مالیاتی ۴/۱۴ درصد بالا می‌رود، بنابراین باید برای تحقق این هدف میزان رشد اسمی تولید ناخالص داخلی بیشتر باشد. درآمد‌های مالیاتی در سال ۹۵ به میزان ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است، در حالی که این رقم در سال ۹۴ حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان مصوب شد و بنابراین میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده به میزان ۴/۱۴ درصد نسبت به امسال رشد خواهد داشت. به گفته نوبخت، افزایش میزان مالیات‌ها در سال آینده ناشی از لغو معافیت‌های مالیاتی است، قبلا بسیاری از نهادها به شکل قانونی از پرداخت مالیات معاف بودند که این معافیت لغو شده و تعدادی از مودیان نیز شناسایی نشده بودند و قرار است از سوی سازمان امور مالیاتی مورد شناسایی قرار گیرند. وی همچنین از توافق برای افزایش پایه مالیاتی در سال ۹۵ خبرداد و افزود: وزارت نیرو ۲۲ شرکت را در این موضوع اضافه کرده که با استدلال‌های موجود آن را پذیرفتیم. نوبخت همچنین با اشاره به اینکه مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی تا پایان برنامه ششم توسعه کشور به‌صورت عمده پرداخت خواهد شد، گفت: گام جدی در این زمینه برمی‌داریم تا مطالبات اشخاص حقیقی و حقوقی به کمترین میزان خود برسد.


۹۵۳ هزار میلیارد تومان رقم کل بودجه ۹۵

نوبخت رقم کل بودجه سال 95 را 953 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به بودجه سال 94 به میزان 5/12 درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، بودجه عمومی کشور به میزان 307 هزار میلیارد تومان یعنی با رشد 12 درصد و بودجه شرکت‌های دولتی به میزان 682 هزار میلیارد تومان رشد 3/13 درصدی خواهد داشت.


بودجه 267 هزار میلیارد تومانی بیش‌گویی نیست

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره منابع بودجه سال آینده گفت: دربخش منابع عمومی این رقم ۲۶۷ هزار میلیارد تومان دارای رشد ۲/۱۳۲ درصدی و در بخش منابع اختصاصی ۴۰ هزارمیلیارد تومان رشد ۹/۴ درصد پیش‌بینی شده است بنابراین باید توجه داشت که بودجه عمومی ۳۰۷ هزار میلیارد است که از منابع عمومی(۲۶۷ هزار میلیارد تومان) و اختصاصی (۴۰ هزار میلیارد تومان)است. اگرچه بودجه شرکت‌های دولتی هرساله به همراه بودجه عمومی به مجلس تقدیم می‌شود اما اینکار بیشتر جنبه اطلاعاتی دارد و نمایندگان، اغلب شرکت‌ها را بررسی نمی‌کنند بنابراین در زمینه لایحه بودجه ۹۵ از بودجه ۲۶۷ هزار میلیاردی بحث می‌شود که تنها مربوط به منابع عمومی است. نوبخت گفت: منابع عمومی برای سال آینده، بالغ‌ بر ۲۶۷ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به منابع ۲۳۶ هزار میلیارد تومانی امسال ۲/۱۳ درصد رشد داشته و آن‌هم برای شرایط پساتحریم بیش‌گویی نیست و رقم متعادلی محسوب می‌شود. منابع عمومی از سه بخش درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی تامین می‌شود؛درآمدهایی که دولت از طریق مالیات و سود سهام شرکت‌های دولتی و سازمان تنظیم مقررات رادیویی و... کسب می‌کند. واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای هم منظور درآمدهایی است که از طریق فروش نفت و میعانات گازی به‌دست می‌آید. نوبخت در خصوص درآمدها گفت: درآمدها نیز ۱۴۹ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با ۱۲۸ هزار میلیارد تومان سال جاری ۶/۱۵ درصد رشد دارد.


افزایش سهم مالیات به جای نفت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ادامه داد: همچنین سهم نفت در بودجه سال 94 از منابع 8/36 درصد بود که هم اکنون به 6/25 درصد کاهش یافته است. نسبت سهم سرمایه‌ای نفت و درآمدهای مالیاتی سال آینده در مقایسه با سال جاری به این‌گونه است که سهم مالیات در سال 94 از منابع 3/33 درصد بوده ولی در سال 95 این سهم به 8/37 درصد افزایش پیداکرده و از طرفی سهم نفت از کل منابع بودجه سال 94 که 8/36درصد بوده به 6/25درصد نزول کرده است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اعلام اینکه 22درصد از بودجه عمومی سال آینده وابسته به درآمدهای نفتی است، گفت: میزان درآمدهای نفتی در لایحه بودجه 95 معادل 68 هزار میلیارد تومان است که اگر این رقم را به بودجه عمومی کشور که معادل 307 هزار میلیارد تومان است تقسیم کنیم این رقم معادل 22 درصد خواهد بود.


پیش‌بینی رشد 5 درصدی

نوبخت در زمینه رشد اقتصادی سال آینده گفت: دربودجه سال ۹۵ پیش‌بینی شده که به رشد ۵ درصدی دست یابیم که این میزان از محل سرمایه‌گذاری‌های گذشته و سرمایه‌گذاری‌های جدید حاصل خواهد شد که ابتدا بودجه عمومی که رقم ۵۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و از محل شرکت‌های دولتی هم ۱۴۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. وی تاکید کرد: درخصوص سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد رشد اقتصادی، سرمایه به‌علاوه بهره‌وری مورد توجه خواهد بود. نوبخت یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های بودجه سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ را ایجاد رشد و عدالت عنوان کرد. معاون رئیس‌جمهوری همچنین از رشد مثبت اقتصادی ۹ ماهه سال ۹۴ خبرداد و گفت: افزایش اشتغال در بخش خدمات و کشاورزی ایجاد شده و امیدواریم رشد اقتصادی به ۵ درصد افزایش پیدا کند.


چگونگی بازپرداخت بدهی‌های دولت

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره چگونگی بازپرداخت بدهی‌های دولت در بودجه 95 نیز گفت: این امر به ما تحمیل شده و مربوط به دوره‌های مختلف است. وی ادامه داد: براساس بودجه 95 قرار است این بدهی از طریق انتشار اوراق مالی تسویه شود اما هم اکنون تعاریف مختلفی از میزان بدهی‌ها بین بانک مرکزی و دولت وجود دارد. معاون رئیس‌جمهوری گفت: دولت معتقد است که میزان این بدهی‌ها 640 هزار میلیارد ریال براساس محاسبات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به بانک‌ها است اما بانک مرکزی این رقم را یک تریلیون ریال (100 هزار میلیارد تومان) اعلام می‌کند.


پرداخت یارانه 455 هزار ریالی در سال 95

معاون رئیس‌جمهوری، درباره ادامه روند هدفمندی‌یارانه‌ها در سال ۹۵ نیز گفت: هدفمندی‌یارانه‌ها مشابه آنچه که در سال ۹۴ انجام شد، در سال ۹۵ ادامه می‌یابد اما به پیروی از سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، یارانه‌ها به مباحث اجتماعی، تولید و اشتغال باید تخصیص یابد.وی با بیان اینکه مجموع منابع هدفمندی‌یارانه‌ها برای سال ۹۵ معادل ۴۸۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است، گفت: یارانه نقدی برای هر یارانه‌بگیر ۴۵۵ هزار ریال خواهد بود البته بعد از مصوبه مجلس باید آیین‌نامه اجرایی آن تهیه شود. نوبخت ادامه داد: هرچند منابع هدفمندی‌یارانه‌ها برای سال ۹۴ نیز ۴۸۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود اما درآمد آن ۳۵۰ هزار میلیارد ریال بود و بنابراین ۱۳۰ هزار میلیارد ریال کمتر بوده است.


افزایش قیمت حامل‌های انرژی منتفی است

وی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه دولت اجازه داشت برای جبران این کسری نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهد اما این کار را نکرد؛ درعین حال با وجود افزایش قیمت بنزین، فقط 30 هزار میلیارد ریال درآمدهای هدفمندی‌یارانه‌ها بالا رفت.نوبخت گفت که دولت اکنون تصمیمی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال 95 ندارد.


فرمول تعیین درآمدهای نفت و گاز

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره نرخ دلار و نفت در لایحه بودجه سال ۹۵ نیز گفت: در هیچ‌جای لایحه نرخ برابری ریال با دلار و همچنین نرخ فروش هر بشکه نفت ارائه نشده اما عدد درآمدهای حاصل از نفت و گاز ۶۸۰ هزار میلیارد ریال دیده شده است؛ البته این رقم محصول ضرب چند عدد است.وی گفت: مقدار فروش به علاوه قیمت آن به علاوه برابری فروش ارز با دلار ضربدر تعداد روزهایی که نفت به فروش می‌رسد درآمدهای حاصل از نفت و گاز را مشخص می‌کند. وی با بیان اینکه در هیچ‌جای بودجه اعلام نشده که نرخ هر بشکه نفت ۴۰ دلار و همچنین قیمت هر دلار ۲۹ هزار و ۷۷۰ ریال باشد، ادامه داد: براساس سناریوهای تدوین شده اگر قیمت نفت افزایش یابد می‌توانیم به ۶۸۰ هزار میلیارد ریال دست یابیم اما اگر قیمت آن کاهش یابد می‌توانیم از بخش‌های دیگری همانند تغییر میزان عرضه ارز استفاده کنیم. معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سهمیه ایران در فروش نفت در زمان تحریم کاهش یافت، گفت: شرکای ما در اوپک بازار را پر کردند اما هم اکنون با بازگشت ما به بازار باید سهمیه مان را دوباره کسب کنیم و روی صندلی خود بنشینیم. نوبخت ادامه داد: البته ممکن است در کوتاه‌مدت شرکا کنار نکشند اما در نهایت این اتفاق می‌افتد و ما سهمیه‌مان را به دست خواهیم آورد.

رشد 5‌ درصدی با بودجه 95