گروه خبر: مجلسی‌ها دیروز، با کارت زرد دیگری به وزیر آموزش و پرورش به او اعلام کردند که از پاسخ‌های او قانع نشده‌اند. علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش که تیرماه امسال با رای اعتماد نمایندگان از استیضاح عبور کرد و در وزارتخانه باقی ماند، تاکنون چهار کارت زرد از مجلسی‌ها دریافت کرده است که دو اخطار آن مربوط به پیش از استیضاح بوده است. محمدرضا باهنر که ریاست بخشی از جلسه دیروز را برعهده داشت، پس از اعلام نتیجه رای‌گیری برای پاسخ وزیر آموزش و پرورش گفت: چون نمایندگان پیش از این وزیر آموزش و پرورش را استیضاح کرده بودند و صلاحیت وی تایید شده بود سوالات قبلی پاک می‌شود. به هر روی این دومین کارت زرد فانی پس از استیضاح است که تعداد کارت‌های زرد مجلس به کابینه روحانی را به عدد ۱۸ افزایش داده است. او که دیروز برای پاسخ به سوال حلیمه عالی نماینده زابل درباره مدیریت ضعیف مدیران کل آموزش و پرورش به پارلمان رفته بود، گفت: خانم عالی بیان کردند که ما ایثارگران را کنار گذاشتیم؛ در حالی که انتصابات ما کاملا روشن است و ما مدیرانی که منصوب کردیم به لحاظ جانبازی و ایثارگری ۴ برابر مدیران قبلی بوده‌اند و افتخارمان این است که از ایثارگران و جانبازان استفاده می‌کنیم.

فانی با اشاره به استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و هرمزگان که براساس شاخص‌های آموزش و پرورش جزو مناطق محروم حساب می‌شوند، گفت: برنامه‌های ویژه‌ای درباره افزایش کیفیت و خدمات‌رسانی مدنظر داشته و داریم. فانی توضیح داد: به‌طور مثال در استان سیستان‌و بلوچستان در سال آینده علاوه‌بر بودجه‌های متعارف ۱۷۰ میلیارد تومان به اضافه بودجه عمرانی اختصاص یافته؛ در حالی که نرخ باسوادی استان در سال ۹۲، معادل۷۰ درصد و هم‌اکنون به ۵/ ۹۲ درصد افزایش یافته است. فانی همچنین در پاسخ به این سوال حلیمه عالی که چرا نمازخانه‌ها تبدیل به کلاس درس شده‌اند، گفت: در سال ۹۱ قرار بود در مدارس کلاس ششم ابتدایی دایر شود؛ چون فضای کاربری مدارس بر حسب مضرب ۵ کلاس ساخته شده بود این امکان نبود. بنابراین نمازخانه‌ها، کتابخانه و انباری‌ها را به ناچار تبدیل به کلاس درس کرده‌اند. من در این موضوع نقشی نداشتم خودم از منتقدان آن بودم و در این دو سال تلاش کردم در آن اصلاحاتی ایجاد کنم. وزیر آموزش و پرورش همچنین تاکید کرد: ۱۷۰ میلیارد تومان علاوه‌بر بودجه به استان سیستان و بلوچستان اختصاص داده‌ایم و در این دو سال اخیر ۸۰ درصد به اعتبارات این استان افزوده‌ایم.

با این همه، حلیمه عالی در پایان پاسخ‌های وزیر، با بیان اینکه من از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع نشدم از رئیس جلسه خواست این سوال را به رای بگذارد. نمایندگان نیز با ۹۹ رای موافق، ۶۱ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۲۰۰ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ‌های وزیر آموزش و پرورش قانع نشدند.