تفنگداران آمریکایی آزاد شدند
گروه دیپلماسی: توقیف دو شناور رزمی آمریکایی در آب‌های سرزمینی ایران که می‌توانست به تنشی جدید در روابط ایران و آمریکا تبدیل شود، با اتخاذ سیاست‌های منطقی از سوی مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیپلماسی صحیح از سوی مقامات وزارت خارجه پایانی آرام داشت و سرنشینان این شناورها پس از گذشت چند ساعت آزاد شدند. پنتاگون، وزارت دفاع ایالات‌متحده نیز آزادی تفنگداران آمریکایی بازداشت شده در آب‌های ایران را تایید کرد. پس از آن بود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا ساعتی پس از آزادی تفنگداران آمریکایی با صدور بیانیه‌ای از مسوولان ایرانی برای این اقدام تشکر کرد. به گزارش «ایرنا» واشنگتن‌پست با انتشار این بیانیه نوشت که جان کری عصر روز چهارشنبه در این بیانیه از حل و فصل این موضوع از طریق مسالمت‌آمیز و کارآمد قدردانی کرد.

همزمان اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا نیز از حل و فصل به موقع مساله بازداشت ملوان‌های آمریکایی که حریم دریایی ایران را نقض کرده بودند، تقدیر کرد. به گزارش «ایسنا» به نوشته روزنامه لس‌آنجلس تایمز، اشتون کارتر با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید بازگشت سلامت تفنگداران آمریکایی گفت: «من از اینکه سربازان نیروی دریایی‌مان ایران را ترک کرده و اکنون در اختیار آمریکا هستند، بسیار خرسندم.» رئیس پنتاگون افزود: «من شخصا از جان کری وزیر امور خارجه به دلیل تعامل دیپلماتیکش با ایران برای بازگشت امن سربازان آمریکا قدردانی می‌کنم.» او همچنین اضافه کرد:‌ «نیروی دریایی آمریکا در سراسر جهان به سربازان خارجی که در تنگنا قرار دارند کمک می‌کند و ما از اینکه این مساله به شکلی مناسب و به موقع حل شده است، قدردانی می‌کنیم.» به دنبال حل مساله ملوانان ایرانی، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در توییتر شخصی خود در این باره نوشت: «خوشحالم که مذاکره و احترام و نه تهدیدات و بی‌پروایی، قضیه ملوانان(آمریکایی) را به سرعت حل کرد. بیایید از این آخرین مثال، درس بگیریم.»


توقیف شناورها

روابط‌عمومی نیروی دریایی سپاه روز سه‌شنبه از توقیف دو شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج‌فارس خبر داد. به گزارش «ایسنا» روابط‌عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: «در ساعت 16:30 سه‌شنبه مورخ 22/ 10/ 94 دو فروند شناور رزمی آمریکایی حامل 10 تفنگدار مسلح که وارد آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناور رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند.» بنابر اعلام روابط‌عمومی نیروی دریایی سپاه هنگام توقیف این شناورها، ناوگروه هواپیمابر «ترومن» آمریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب‌های بین‌المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است. همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است، در زمان توقیف شناورهای رزمی آمریکایی، ناو‌هواپیمابر «شارل دوگل» فرانسه نیز در شمال‌شرقی جزیره فارسی در آب‌های بین‌المللی در حال گشت‌زنی بوده است. روابط‌عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شد که پس از توقیف این شناورها، سرنشینان آن شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شدند.


تماس تلفنی کری با ظریف

در همین حال، در پی بازداشت ۱۰ تبعه آمریکایی که به‌طور غیرقانونی وارد آب‌های ایران در خلیج‌فارس شده بودند، وزیر امور خارجه آمریکا با محمدجواد ظریف تماسی تلفنی برقرار کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، یک منبع آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، از تماس تلفنی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با رئیس دستگاه دیپلماسی ایران خبر داد. بر اساس این گزارش، کری در این تماس تلفنی با ظریف درباره آزادی اتباع آمریکایی بازداشت شده، گفت‌وگو کرد. واشنگتن‌پست گزارش داد، کری در گفت‌وگو با ظریف مدعی شده است که تعرض قایق‌های آمریکایی به حریم دریایی ایران غیرعمدی بوده و به دلیل مشکلات فنی رخ داده است.


بررسی علت ورود شناورها

همچنین حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در این رابطه گفت که با توجه به نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای برجام، تماس‌های تلفنی میان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و ایالات‌متحده آمریکا در این خصوص در جریان است که موضوع فوق‌العاده تفنگداران آمریکایی نیز در این تماس‌ها پیگیری و زمینه حل هر چه سریع‌تر آن فراهم شد. به گزارش «ایسنا» جابری‌انصاری تاکید کرد: «با توجه به اینکه ورود عامدانه شناورهای نظامی به دریای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران نقض مقررات و قوانین کشور محسوب می‌شود علت ورود این شناورها مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد حضور آنها در آن منطقه به علت نقص سیستم ناوبری بوده است. بنابراین پس از توضیحات طرف آمریکایی و هماهنگی‌های لازم و اطمینان از اینکه ورود شناورها به دریای سرزمینی ایران اقدامی خصمانه نبوده، شناورهای مذکور به خارج از قلمرو دریایی ایران هدایت شدند.»


درسی برای سنگ‌اندازان کنگره

در عین حال رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به حادثه اخیر در شمال خلیج‌فارس گفت: «خداوند در این حادثه به آمریکایی‌ها آموخت که تا چه حد در برابر نیروهای مقتدر جمهوری اسلامی آسیب‌پذیرند و اگر درایت و حسن نیت فرماندهان ما نبود امروز آنها با یک مصیبت جدید مواجه می‌شدند.» به گزارش «ایرنا» از ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سید حسن آقایی فیروزآبادی افزود: «آن دسته از نمایندگان کنگره آمریکا که هر روز برای ایران مشکل جدیدی طراحی می‌کنند، ظاهرا اطلاعات درستی ندارند و با چشم بسته و دور از واقعیت‌ها به ضرر ملت آمریکا اقدام می‌کنند.» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: «امیدوارم حادثه شمال خلیج‌فارس که احتمالا آخرین اشتباه نیروهای آمریکایی در منطقه نیست، درسی برای سنگ‌اندازان در کنگره آمریکا باشد.»


وضعیت را رصد می‌کنیم

از سوی دیگر جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تاکید کرده بود که کاخ سفید وضعیت به‌وجود آمده را به دقت رصد می‌کند. او افزود: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با این رخداد با اعضای کنگره تماس‌هایی داشته است. ارنست طی این صحبت‌ها که پیش از آزادی افراد بازداشت شده ایراد کرد، گفت: «به‌طور قطع همه باید بدانند که ما با طرف ایرانی در تماس هستیم و آنها به ما این اطمینان را داده‌اند که افراد بازداشت شده سالم هستند.» در همین خصوص، پیتر کوک، سخنگوی پنتاگون نیز به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که با ایران در تماس هستند و تهران به آنها اطمینان داده که قایق‌ها و سرنشینان به زودی بازگردانده خواهند شد. بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی اوباما نیز به سی‌ان‌ان گفته بود: «ما روی این موضوع کار می‌کنیم و امیدواریم مساله حل شود.» پیش‌تر منابع نظامی آمریکایی اعلام کردند که ارتش این کشور ارتباط مخابراتی خود را با 2 قایق که بنا به ادعای طرف آمریکایی در حال حرکت از کویت به بحرین بوده‌اند، از دست داد.


آزادی نظامیان آمریکایی

با گذشت ساعاتی از بازداشت این نظامیان و رایزنی‌های تهران-واشنگتن، شبکه‌های تلویزیونی ایران ظهر روز گذشته اعلام کردند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۰ نظامی آمریکایی را که روز سه‌شنبه در آب‌های خلیج‌فارس به دلیل ورود غیرقانونی به مرزهای ایران بازداشت شده بودند، آزاد کرده است. به گزارش «ایسنا» به نقل از رادیو ملی آمریکا، پنتاگون ضمن تایید آزادی این نظامیان اعلام کرد: «هیچ شواهدی دال بر اینکه سربازانش در مدت بازداشت مورد آزار قرار گرفته‌اند وجود ندارد.» هم‌چنین نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای بازگشت تفنگدارانش را در سلامت کامل تایید و اعلام کرده است آنها از طریق هوایی به پایگاه نظامی آمریکا منتقل شده‌اند. در عین حال نیروی دریایی آمریکا تاکید کرد که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه آنان در طول بازداشت مورد آزار قرار گرفته باشند وجود ندارد و درباره علت وقوع این حادثه تحقیق خواهد کرد.


رفتار ما با تفنگداران آمریکایی اسلامی بود

همزمان سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که رفتار ایرانیان با تفنگداران آمریکایی اسلامی بود و آنها واقعا نمی‌دانستند که در آب‌های کشور ایران هستند. به گزارش «ایسنا» سردار فدوی در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 شبکه اول سیما درخصوص نوع رفتار با تفنگداران آمریکایی گفت: «به دلیل اینکه رفتار ما با آنها اسلامی و بر مبنای اسلام بود، بنابراین آنها نیز نگرانی از رفتار ما نداشتند. در عین حال از همان ابتدا تصریح کردند که نمی‌دانستند در سرزمین ما به سر می‌برند.» دریادار فدوی ادامه داد: «بررسی‌های ما از سیستم‌های شناورهای آنها نیز نشان داد که حرف‌شان غیردرست نیست. در حالی‌که در آرامش بودند، رفتار مناسبی با آنها شد و از غذا و امکان اسکان خوبی برخوردار بودند. بچه‌های ما ترجیح دادند از جاهایی که خودشان در آن به سر می‌برند و بهتر است، برای نگهداری از این تفنگداران آمریکایی استفاده شود.» او همچنین تاکید کرد: «تفنگداران آمریکایی در نهایت با قبول اشتباه توسط خود آنها و همچنین توسط دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کردند که سعی می‌کنند از بروز این‌گونه اتفاقات جلوگیری کنند و عذرخواهی کردند. بنابراین مسوولان ایران تصمیم به آزادی آنها گرفتند و این نظامیان آمریکایی توسط شناورهای ما به ناو آمریکا تحویل داده شدند و اکنون در اختیار ناوهای آمریکایی هستند.» از سوی دیگر فدوی در پاسخ به پرسشی درخصوص علت ورود آنها به آب‌های ایران گفت: «مسافت کویت تا بحرین مسافت زیادی است و آنها عنوان کردند که از کویت به بحرین می‌رفتند و ظاهرا هماهنگی مناسبی بین این شناورها و ناوبر این منطقه وجود نداشته و در حال طی کردن این منطقه بوده‌اند، البته نباید با چنین شناورهایی این مسافت را طی می‌کردند و در این بین سیستم آنها نیز مشکل پیدا کرده و ارتباطشان قطع شده و این موضوع مشخص بود.» فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران همچنین تاکید کرد که یکی از تفنگداران آمریکایی خانم بود که رفتار بسیار خاص‌تری با ایشان نشان داده شد.


بررسی در کمیسیون امنیت ملی مجلس

باوجود حل و فصل مساله حضور دو شناور آمریکایی در آب‌های ایران و آزادی سرنشینان آن، اما کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفته آینده موضوع حضور دو شناور در خلیج‌فارس را بررسی خواهد کرد. به گزارش «ایسنا»، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه هفته‌ آینده‌اش به بررسی موضوع توقیف دو شناور نظامی آمریکا در خلیج‌فارس و به دنبال آن آزاد کردن ۱۰ تفنگدار آمریکایی در این شناور می‌پردازد.


ایران از هیچ قدرتی هراس ندارد

همزمان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به توقیف دو شناور آمریکایی متعلق به آمریکا در خلیج‌فارس گفت که جمهوری اسلامی ایران از هیچ قدرتی هراس ندارد. علاءالدین بروجردی با اشاره به اینکه این خبر، خبر اول دنیا است، افزود این مساله نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در اوج اقتدار است و اگر متخلف آمریکا یا انگلیس باشد با آن برخورد می‎کند و از هیچ قدرتی هراس ندارد. این نماینده مجلس گفت: «بنابراین باید به این اقتدار افتخار کنیم و آن را در عرصه‌های مختلف به‌خصوص عرصه‌های علمی حفظ کنیم.» همچنین محمد صالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر غیرعمدی بودن ورود شناورهایشان به آب‌های سرزمینی ایران را غیرقابل قبول دانست و گفت که این اقدام، اقدام خصمانه تلقی خواهد شد. جوکار در گفت‌وگو با «ایسنا»، تاکید کرد: «طبق کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی ورود به خاک و آب‌های سرزمینی یک کشور توسط کشوردیگری خلاف است و به کشوری که نیروی بیگانه وارد خاکش شده‌، حق داده شده که متجاوزان را دستگیر کند و طبق قراردادها عمل کند.» در عین حال منصور حقیقت پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز ضمن ابراز خشنودی از اقتدار نیروهای مسلح بیان کرد: «امروز آمریکا وارد صحنه شده تا با ایجاد یک بحران، عربستان از تحت فشار بودن خارج شود.» حقیقت‌پور با اشاره به توقیف 2 شناور رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس تاکید کرد: «این مساله را نمی‌توان تصادفی دانست زیرا بعید است کشوری که خود را ابرقدرت می‌داند و می‌گوید بزرگ‌ترین و قوی‌ترین ارتش دنیا را دارد، 2 شناور آن با 10 پرسنل یا راه را گم کنند یا دچار اشکال فنی شود.» از سوی دیگر احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سخنانی، آزادی تفنگداران آمریکایی را نشان‌دهنده رافت اسلامی و تعامل ایران با دنیا عنوان کرد و گفت این مساله نشان می‌دهد جمهوری اسلامی به دنبال تنش در منطقه نیست. شوهانی درگفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به توقیف دو شناور نظامی آمریکایی در خلیج‌فارس و به دنبال آن آزادی تفنگداران کمتر از 24 ساعت گفت: «توقیف دو شناور نظامی آمریکا در وهله اول نشان‌دهنده اشراف ما به عمق آب‌های سرزمینی و به دنبال آن، آگاهی سیستم‌های دفاعی‌مان است، اینکه برای ما مهم نیست چه کشوری مقابل‌مان قرار دارد و تنها برای حفاظت از مرزهایمان اهمیت قائل می‌شویم.» او با بیان اینکه واکنش ایران نسبت به ورود شناورهای آمریکایی نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی است گفت: «آزادی تفنگداران آمریکایی نیز نشان داد که ما با کشورها تعامل داریم و تنها برایمان حفظ امنیت، منطقه و به دنبال آن خلیج‌فارس اهمیت دارد.»


ادعای شلیک موشک‌ به سمت ناو آمریکایی

همزمان با تحولات مربوط به ورود شناورهای نظامی آمریکا به آب‌های سرزمینی ایران، نیروی دریایی آمریکا با انتشار فیلمی مبهم مدعی شد پرتاب موشک‌های ایران به سمت ناوهای نظامی آمریکا در تنگه هرمز صحت داشته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فاکس نیوز، نیروی دریایی آمریکا روز سه‌شنبه فیلمی مبهم منتشر کرد که در آن کشتی‌های نظامی ایرانی به سمت ناوهای نظامی فرانسه و آمریکا در تنگه هرمز موشک پرتاب کرده است. به ادعای فاکس نیوز، این حادثه ۲۶ دسامبر سال گذشته میلادی (۵ دی ۹۴) رخ داد؛ اما فیلم آن، اخیرا منتشر شد. این درحالی است که تاکنون هیچ یک از منابع، صحت این فیلم را تایید نکرده است و ممکن است این فیلم ساختگی باشد.

تکرار یک ماجرا

البته این گونه اتفاقات در آب‌های ایران مسبوق به سابقه است و سوم فروردین ماه ۸۶، پانزده نظامی بریتانیایی پس از ورود غیر قانونی به آب‌های سرزمینی ایران توسط نیروی دریایی سپاه بازداشت شدند و در نیمه همان ماه و بنا بر تصمیم مسوولان جمهوری اسلامی و عذرخواهی رسمی دولت بریتانیا آزاد شده و شانزدهم فروردین به کشورشان بازگشتند. ماجرای این ملوان‌ها از آنجا آغاز شد که سوم فروردین شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از دولت بریتانیا از دستگیری ۱۵ ملوان این کشور توسط ایران در آب‌های خلیج‌فارس خبر داد. وزارت دفاع بریتانیا هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این نیروها در حالی دستگیر شده‌اند که سرگرم بازرسی از یک کشتی تجاری در آب‌های منطقه‌ای عراق بودند. تونی بلر نخست ‌وزیر وقت بریتانیا در اولین واکنش خود در حاشیه پنجاهمین سالگرد اتحادیه اروپا در برلین در جمع خبرنگاران گفت: «آنها در آب‌های عراق بودند، این درست نیست که گفته می‌شود آنها به آب‌های سرزمینی ایران رفته‌اند.» پس از گذشت پنج روز از ماجرا، دولت وقت بلر که از حل مشکل از طریق چانه زنی خاموش و دیپلماسی آرام ناامید شده بود، تغییر موضع داده و از باب زور و فشار وارد شد.نخست وزیر بریتانیا در اجرای فاز جدید سیاست خود در برخورد با مساله ملوانان و تفنگداران دستگیر شده گفت، زمان افزایش فشار دیپلماتیک ایران برای آزادی این نیروها فرا رسیده است.در نهایت نیز پانزده ملوان و تفنگدار نیروی دریایی ارتش بریتانیا ظهر روز ۱۶ فروردین و یک روز پس از اعلام عفو توسط رئیس‌جمهوری ایران، از تهران وارد فرودگاه هیثرو در غرب لندن شدند.