واکنش لاریجانی به سه طرح ضد ایرانی کنگره
گروه خبر: جلسه علنی دیروز پارلمان، در شرایطی آغاز شد که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، به دو موضوع حمله به سفارت عربستان در تهران و از سوی دیگر به اقدامات اخیر کنگره آمریکا واکنش نشان داد و تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در این‌باره تدبیر کرده است.او در سخنانش ابتدا اقدام اخیر آمریکا درباره محدودیت سفر به ایران را مخالف روح برجام دانست و هشدار داد که اگر دولت آمریکا آن را اصلاح نکند، از طرف ایران مقابله به مثل خواهد شد و ازسوی دیگر حمله به سفارت عربستان را کاری اشتباه توصیف و تاکید کرد که وزارت کشور باید با کسانی که از نظر ایجاد امنیت در آنجا قصور یا تقصیر داشتند، برخورد کند.

سیا؛ یک نهاد تروریستی

به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی با بیان اینکه اخیرا برخی نمایندگان آمریکا طرح‌های سرهم‌بندی شده را مطرح کردند گفت: نامی جز ایذاء نمی‌توان بر هر سه طرح مطرح شده گذاشت و قصد آنها تخریب پرونده حل و فصل اتمی است که ایران و ۱+۵ به ثمر رساندند. به گفته رئیس مجلس ایران در مورد این چند طرح، چنانچه دولت آمریکا مانع نشود، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی طرح‌های مقابل آن را به اجرا درخواهند آورد.لاریجانی اعلام کرد که اگر حکومت آمریکا از یکپارچگی در تصمیم‌گیری برخوردار نیست، هزینه آن را نباید سایر ملت‌ها بدهند . رئیس مجلس با طرح این سوال که چه معنایی دارد در مورد سپاه پاسداران و نیروی قدس که چشم و چراغ ملت ایران در تامین امنیت کشور هستند، با گستاخی طرح‌های ناشیانه مطرح می‌کنند،گفت: اگر نیروی قدس در مقابل تروریست‌ها در منطقه حضور نداشت که شما ده‌ها حادثه شبیه پاریس را مشاهده کرده بودید. به گفته رئیس مجلس شورای اسلامی، سپاه و نیروی قدس مستحق تحقیر جیره‌بگیران صهیونیست در کنگره و سنا نیستند، بلکه CIA یک نهاد تروریستی است که در ماجرای افغانستان و عراق به کرات با تروریست‌ها زد و بند داشته است. لاریجانی تاکید کرد: ارائه‌کنندگان طرح‌های سخیف در مورد بنیه دفاعی کشور به‌ویژه در زمینه موشکی و همینطور طرحی در مورد سوابق هسته‌ای ایران پشیزی نزد ملت ایران محل اعتنا نخواهد بود، بلکه ملت ایران را در تقویت بنیه دفاعی کشور مصمم‌تر می‌کند و چنانچه این مسیر را دنبال کنند، ما چه در زمینه دفاعی و چه در فعالیت هسته‌ای تجدیدنظر می‌کنیم.


واکنش به اعدام شیخ نمر

بخش دیگری از اظهارات دیروز علی لاریجانی به واکنش او به اعدام شیخ نمر باقرالنمر اختصاص یافت. رئیس مجلس که پس از یک هفته تعطیلی پارلمان، در صحن علنی سخن می‌گفت با بیان اینکه دولت سعودی با اعدام سبوعانه روحانی برجسته شیخ نمر و عده‌ای دیگر، وجدان عمومی امت اسلامی را آزرده کرد، گفت: عربستان با مخلوط کردن این اقدام غیرانسانی با اعدام عده‌ای تروریست تلاش کرد که ماجرا را سرهم‌بندی کند که البته نشد و صحنه بین‌المللی نیز به این اقدام وحشتناک واکنش نشان داد.به گزارش «ایرنا» رئیس مجلس در ادامه به حمله به سفارت عربستان در تهران و قطع رابطه سیاسی و اقتصادی با تهران گفت: دولت سعودی با فشار بر تعدادی از کشورها آنها را تحریک به قطع رابطه یا کاهش رابطه با ایران کرد و از طرف دیگر با اقدامی ماجراجویانه در یمن کرارا به اطراف سفارت ایران حمله نظامی کرد تا آسیب‌هایی به سفارت وارد شود که همگی این اقدامات نشانگر رفتار سیاسی سبک و از سر دشمنی با ملت ایران است.


مجلس پیگیر حمله به سفارت عربستان

علی لاریجانی در ادامه نطق پیش از دستور خود، به حادثه سفارت عربستان در تهران نیز اشاره کرد و ضمن تاکید بر برخورد با این موضوع از سوی وزارت کشور گفت:مجلس نیز موضوع را پیگیری خواهد کرد که ریشه این‌گونه رفتارها در کشور از بین برود. رئیس مجلس ایران، هدف عربستان از این اقدامات را بی‌بهره کردن ملت ایران از منافع اقتصادی ناشی از توافق هسته‌ای توصیف کرد.


در هیچ ائتلافی نیستم

رئیس مجلس شورای اسلامی علاوه‌بر نطق خود در جلسه علنی دیروز پارلمان، با پایان یافتن این جلسه، با اعضای جمعیت پیشرفت و عدالت انقلاب اسلامی دیدار کرد. دیداری که در آن بیش از هر موضوعی، به موضوعاتی پیرامون انتخابات اسفندماه ارتباط داشت. براساس گزارش «ایرنا» از این جلسه، علی لاریجانی انتشار اخباری مبنی بر ائتلاف وی با دولت را نادرست عنوان کرد و گفت: مصلحت دولت و مجلس نیز چنین اقدامی نیست؛ چراکه مجلس باید به علت وظیفه ریل‌گذاری، مستقل باشد.او در این جلسه درباره حضورش در ائتلاف اصولگرایی نیز توضیحاتی داد؛ موضوعی که بسیاری از شخصیت‌های سیاسی و برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی‌هایی درباره آن پرداخته بودند. لاریجانی اما در توضیح این امر گفت: چنانچه به آیت‌الله موحدی کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز گفته‌ام از جریان روحانیت حمایت می‌کنم و آن را اصیل می‌دانم، اما اینکه شخصا در جریانی حضور داشته باشم، به مصلحت نیست که رئیس قوه‌مقننه در جریانی حضور داشته باشد؛ بنابراین من نظراتم را گفته‌ام، چنانچه درست نیست رئیس قوه‌مجریه نیز در سازوکار سیاسی قرار گیرد.


ویژگی نمایندگان مجلس

همچنین به گزارش «ایرنا» لاریجانی در ادامه با تاکید بر این که نگاه افرادی که وارد مجلس می‌شوند باید ملی و کلان باشد، اظهار کرد: نمی‌توان انتظار داشت در مجلس عام، همه ۲۹۰ نفر نماینده، ایده‌پرداز باشند، اما حداقل حدود ۸۰ نفر باید دارای ایده و خلاق باشند، همچنین نمی‌توان با شعارزدگی وارد انتخابات شد؛ بلکه باید ورزیدگی فکری و بلوغ سیاسی در افراد وجود داشته باشد.


اصولگرایی اصلاح‌طلبانه

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن توضیح دیدارهای خود با رهبر معظم انقلاب گفت: دیدارها با حضرت آقا به‌صورت مرتب است و در این زمینه زیاد از ما حرف نقل می‌شود و جز خود ما همه درباره ما اظهارنظر می‌کنند؛ با این حال بحث حضرت آقا دغدغه انقلاب است. لاریجانی گفت: ایشان در زمان اصلاحات گفتند اصولگرایی اصلاح‌طلبانه را می‌پذیرند که در توضیح این موضوع اصولگرایی یعنی پذیرش مبناها و اصلاح‌طلبی هم امری است که باید در تمام کارها مدنظر قرار گیرد منتها اکنون آن را به صف‌کشی تبدیل کرده‌ایم، در حالی که انقلاب نیازمند هر دو تفکر است و مشی حضرت آقا نیز همین است و آن اینکه متناسب با شرایط، اصلاحات صورت گیرد و گرفتار بحث چپ و راست نشویم.