ایسنا: معاون رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: امروز چالش ما چالش اقتدار است. به گزارش «ایسنا» بهروز کمالوندی، معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز دوشنبه 14 دی‌ماه جاری به دعوت دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری در این دانشگاه مورد استقبال امیر هادیان، فرمانده دانشگاه و جمعی از مسوولان قرار گرفت. معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی گفت: «درخصوص نتایج برجام باید بگویم ایران هیچ ظرفیتی را از دست نداده است. خوشبختانه طبق مفاد برجام آنها کمک می‌کنند ما سوخت نیروگاهی داشته باشیم. با این دیدگاه نگرانی آنها را برطرف می‌کنیم اما آنچه را داریم حفظ می‌کنیم. در حوزه غنی‌سازی قصد داریم در افق 15 ساله به سمت غنی‌سازی صنعتی برویم. در انتهای 15 سال باید بر مبنای منویات مقام معظم رهبری حداقل 190 هزار سو غنی‌سازی داشته باشیم. برنامه این کار به آژانس هم اعلام شده است.»

کمالوندی افزود: در بحث اراک قرار است مخزن آن بیرون آورده شود و مخزنی دیگر با طراحی جدید نصب شود. سال‌ها پیش این رآکتور این‌گونه طراحی شده بود چون تکنولوژی غنی‌سازی را نمی‌دانستیم. اگر آب‌سنگین داشته باشیم نیاز به اورانیوم غنی‌شده نداریم و اورانیوم طبیعی به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود. این مخزن ۱۵۰ حفره دارد که اگر از سوخت غنی‌شده استفاده شود حفره‌های کمتری نیاز است. در طراحی جدید فضای بیشتری آزاد و بهینه می‌شود و می‌توان برای بررسی و آزمایش بعد از پرتودهی از آن استفاده کرد. شار نوترونی از ۲ در ۱۰ به توان ۱۳ به ۲ در ۱۰ به توان ۱۴ تبدیل می‌شود.

کمالوندی اضافه کرد: این مساله توان رآکتور را برای فعالیت‌های مختلف بالا می‌برد. ساخت رآکتور با طراحی جدید ممکن است ۶-۵ سال طول بکشد اما خودمان آن را انجام می‌دهیم البته با کمک آنها. از آنها تعهد گرفتیم و وزرای خارجه ۷کشور به اضافه نماینده اتحادیه اروپا که نماینده حداقل ۲۸ کشور است آن را امضا کرده‌اند. در مذاکرات توانستیم آب‌سنگین بودن هر سه قسمت خنک‌کننده، بازدارنده، کند‌کننده و بازتابنده رآکتور را توافق کنیم. اضافه آب‌سنگین را در نظر داشتیم در بازار بین‌المللی به فروش برسانیم که این نیاز به تایید مراجع بین‌المللی برای خلوص و درجه هسته‌ای آن داشت و خوشبختانه دیروز باخبر شدیم که کیفیت آن در یکی از آزمایشگاه‌های مهم بین‌المللی تایید شده و گفته‌اند درجه آن خوب و در سطح بالایی است.