رسیدگی فوری به پرونده حمله به سفارت عربستان عکس: president.ir
گروه خبر: رئیس‌جمهوری طی نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد شد. حسن روحانی در نامه‌اش به آیت‌الله آملی‌لاریجانی تاکید کرد که باید با مجازات عاملان و آمران این جرم آشکار برخورد کرد تا برای همیشه جلوی این‌گونه تعرضات به امنیت کشور و توهین به اقتدار و جایگاه نظام گرفته شود.

همچنین رئیس‌جمهوری روز گذشته در جلسه هیات دولت، بار دیگر حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد را حرکتی «غلط و غیرقانونی» دانست و از وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور خواست با مامورانی که احتمالا در بروز این حادثه قصور و کوتاهی داشته‌اند، قاطعانه برخورد و گزارش آن را به مردم اعلام کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،روحانی ادامه داد: افرادی که از روی نادانی یا وابستگی به این اماکن حمله نمودند، مجرم هستند و از قوه قضائیه نیز تقاضا دارم قاطعانه و خارج از سیر طبیعی پرونده‌های قضایی این موضوع را بررسی کند. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی همچنین تصریح کرد: اماکن و میهمانان دیپلماتیک از لحاظ قانونی و بین‌المللی دارای مصونیت هستند و حمله به این اماکن در کشور، خلاف شرع و قانون، حمله به آبروی نظام جمهوری اسلامی ایران و همانند حمله به خانه مردم است. رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه چنین رفتارهایی هرچند در پی خطای یک کشور، منطبق بر میهمان‌نوازی و فرهنگ اسلامی و ملی ایرانیان نیست، اظهار کرد: حمله‌کنندگان به اماکن دیپلماتیک از فرهنگ اسلامی، ایرانی و قانون دور هستند.


رعایت خط قرمزهای کشور

در ادامه جلسه هیات دولت، روحانی به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: مذاکرات هسته‌ای با دقت، منطق و استدلال در برابر شش قدرت جهانی انجام شد و در آن خط‌قرمزهای کشور رعایت و در مواردی نیز حداکثرهای مورد نظر نظام جمهوری اسلامی ایران تایید و تامین شد.رئیس‌جمهوری با بیان اینکه همه جهانیان حل و فصل موفقیت‌آمیز مذاکرات هسته‌ای ایران را دستاوردی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌کنند،‌ اظهار کرد: رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، در کنار یک گروه افراطی در آمریکا از همان ابتدای مذاکرات، تمام تلاش و توان خود را به‌کار بستند تا این توافق به نتیجه نرسد و بعد از توافق نیز در مراحل اجرای حقوقی و قانونی برجام مانع ایجاد کردند و تا امروز نیز به توطئه‌های خود ادامه می‌دهند اما به حول و قوه الهی دولت و ملت ایران به همه اهداف و موفقیت‌های خود دست خواهند یافت.


برجام به‌زودی عملیاتی می‌شود

روحانی با اشاره به رابطه خوب، تاریخی و دوستانه بین ملت‌های ایران و عربستان، گفت: متاسفانه دولت عربستان سعودی که دولت یک کشور اسلامی است، از مدت‌ها قبل تلاش کرده تا نزاع شیعه و سنی را مطرح و تشدید کند و ایران‌هراسی را در افکار عمومی جهان به‌وجود آورد. روحانی تاکید کرد: هدف عربستان از قطع رابطه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و تشویق و فشار بر دیگر کشورها برای قطع رابطه با ایران، لطمه زدن به روند صلح، ثبات و امنیت منطقه است. رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه برجام در مقام عمل به پیروزی خواهد رسید، گفت: این اقدامات عربستان برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی و شکست‌های اخیر آنها در منطقه و فشار به ایران است. روحانی تصریح کرد: روند سیاست‌های منطقه‌ای دولت عربستان سعودی در مسیر ظلم، تجاوز، توسعه تروریسم و از بین بردن ثبات و امنیت در منطقه بوده است. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تمام برنامه‌های خود را بدون اعتنا به سنگ‌اندازی‌ها با قاطعیت ادامه خواهد داد و برجام به زودی عملیاتی و تحریم‌ها از پیش پای مردم ایران برداشته خواهد شد. روحانی ادامه داد: ان‌شاء‌الله در سال آینده شرایط اقتصادی تغییر خواهد کرد و شاهد حرکت پرشتاب در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.


توصیه به دولت عربستان

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به رفت‌و‌آمدهای دیپلماتیک و هیأت‌های اقتصادی دیگر کشورها به جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعدد دعوت‌ها از رئیس‌جمهوری برای سفر به کشورهای خارجی گفت: برنامه‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران با سابقه تمدنی و قدرتی بزرگ در منطقه با کارهای کودکانه تازه‌کارها در یک دولت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. رئیس‌جمهوری تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان برقراری رابطه خوب و سازنده با همه کشورهای جهان به‌ویژه کشورهای اسلامی و همسایگان است. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه از دولت عربستان می‌خواهیم که خطاها و اشتباهات گذشته را جبران نموده و از این مسیر اشتباه و بی‌نتیجه دست‌بردارد، اظهار کرد: ثبات، امنیت، مبارزه واقعی با تروریسم،دوستی و برادری با همه کشورهای منطقه خواست اصلی جمهوری اسلامی ایران است.


مهلت 2 هفته‌ای رئیس شورای امنیت کشور

به دنبال سخنان رئیس‌جمهور روز گذشته رئیس شورای امنیت کشور ضمن ابلاغ دستور تشکیل کارگروه چهارجانبه پیگیری حادثه تعرض به سفارت عربستان در تهران، برای بررسی همه‌جانبه این موضوع و اعلام نتیجه، حداکثر دو هفته مهلت تعیین کرد. به گزارش «ایرنا» عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور به معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور دستور داد تا با تشکیل کارگروهی متشکل از قوه قضائیه، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و استانداری تهران، ضمن شناسایی عاملان اصلی و مداخله‌گر و سازمان‌دهندگان احتمالی پشت‌پرده حادثه سفارت عربستان در تهران، بررسی همه‌جانبه انجام گیرد و حداکثر ظرف مدت دو هفته نتایج آن اعلام شود.


حوادث مشهد و تهران قابل قبول نیست

از سوی دیگر روز گذشته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در کنفرانس مشترک خبری با ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق ضمن محکوم کردن اقدام آل‌سعود در به شهادت رساندن آیت‌الله النمر گفت: این اقدام به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست. به گزارش «ایرنا» ظریف با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش‌آفرینی در منطقه نیست، گفت: اتفاقاتی که شنبه شب در تهران و مشهد افتاد به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست و تمامی مقامات ایران این اقدامات را محکوم کردند. دولت جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ شرعی و قانونی خود را موظف می‌داند از تمام دیپلمات‌هایی که در ایران میهمان بودند محافظت کنند. بعد از این رویداد کشورمان تمام اقدامات لازم برای محافظت از کارمندان سفارت در تهران و مشهد را انجام داد، اما متاسفانه عربستان بر اساس همان سیاست تنش‌زایی اقدام کرد، همه ما امروز نیاز داریم در برابر افراط و تروریسم و فرقه‌گرایی متحد شویم.


پیگیری جدی ناجا

درهمین حال به دنبال بررسی ماجرای حمله برخی نیروهای خودسر به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، روز گذشته سردار حسن اشتری فرمانده نیروی انتظامی، تعرض به سفارت عربستان را مشکوک توصیف کرد واعلام کرد که نیروی انتظامی پیگیر جدی این موضوع است. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه ناجا این موضوع را در دو سطح داخلی و خارجی به جد پیگیری می‌کند، گفت: تجمع طبیعی است؛ اما تعرض یک موضوع مشکوک است و به هیچ عنوان فرد انقلابی و دوستدار نظام کشور به خودش اجازه نمی‌دهد تعرضی به این شکل داشته باشد. اشتری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته نظرشان را صریحا در این‌باره اعلام کرده‌اند و من فکر نمی‌کنم کسی که می‌گوید دوستدار نظام است، به خودش چنین اجازه‌ای بدهد، اگرچه نیتش هم نیت سوئی نباشد. وی با بیان اینکه ناجا از ابعاد مختلف موضوع را بررسی می‌کند، تصریح کرد: چه کسانی را که در داخل صحنه بودند، با یکسری امکانات بررسی می‌کنیم و چه اقداماتی که لازم بوده به موقع انجام شود، اما انجام نشده قابل بررسی است.

عده‌ای احضار می‌شوند

اشتری در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در ماجرای تجمع و تعرض به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور مشهد افرادی علاوه بر دستگیرشدگان، افرادی تحت تعقیب قرار دارند یا خیر، گفت: ناجا حدود ۵۰ نفر را در آن شب دستگیر و به دادستانی تهران تحویل داده است. بعضی از افراد هم با نظر دادستان احضار می‌شوند و اطلاعاتی از آنها اخذ و تحویل دادستانی می‌شود و ان‌شاءالله نتیجه این بررسی‌ها از سوی مراجع قضایی اعلام خواهد شد. فرمانده نیروی انتظامی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از عکس‌های سلفی معترضان با ماموران پلیس درمقابل سفارت منتشر شده است، گفت: به نظر نمی‌رسد که این موضوع چندان دارای اهمیت باشد.