عربستان ضرر می‌کند عکس: fvpresident.ir
گروه خبر: یک روز پس از اعدام شیخ نمر روحانی برجسته شیعی در عربستان و حمله به سفارتخانه این کشور در تهران، عربستان روابط پرتنش خود را با ایران قطع کرد. قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان هرچند اولین بار نیست که در تاریخ روابط دو کشور روی می‌دهد، اما بی تردید هیچ‌گاه روابط دو کشور تا این حد تیره و تار نبوده است. اگر در سال 1322 اعدام ابوطالب یزدی (ابوطالب اردکانی) به اتهام آلوده کردن خانه خدا، موجب قطع روابط چهار ساله تهران و ریاض شده بود و پس از آن کشتار حجاج در مکه در سال 1366،یکبار دیگر به قطع روابط دو کشور انجامید، این بار اعدام یک روحانی شیعه و به‌ تبع آن حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری‌اش در مشهد عامل قطع این روابط است.

موضوعی که البته ریشه در اختلافات قدیمی و کهنه دو کشور بر سر مسائل منطقه‌ای از جمله یمن و سوریه، مسائل مذهبی و از سوی دیگر توافق هسته‌ای ایران با کشورهای بزرگ جهان به خصوص آمریکا دارد. به هر حال به دنبال قطع روابط ایران و عربستان که یکشنبه شب از سوی عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور اعلام شد، روز گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند است، گفت: به سعودی‌ها نصیحت می‌کنم دست از کارهای خرابکارانه خود بردارید و این شما هستید که در قطع رابطه با ایران ضرر می‌کنید. به گزارش «ایرنا» جهانگیری همچنین در واکنش به اقدام عربستان در قطع روابط دیپلماتیک با ایران خطاب به سران سعودی گفت: از کارهای عجولانه و بی‌منطق دست بردارید. جهانگیری با بیان اینکه مردم عربستان همواره مورد احترام جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، خاطرنشان کرد: ما نمی‌خواهیم به عربستان لطمه بخورد، بلکه آنها را نصیحت می‌کنیم. همزمان آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه روز گذشته‌اش بامسوولان عالی قضائیه با اشاره به قطع روابط عربستان با ایران گفت: ایران هیچ نیازی به سعودی‌ها و اربابانشان نداشته و قطع این ارتباط به هیچ وجه برای ما مشکل آفرین نخواهد بود.


محکومیت حمله به سفارت عربستان

اما از آنجا که حمله برخی نیروهای خودسر به سفارت عربستان عامل اصلی اعلام قطع روابط میان تهران وریاض است، روز گذشته مقامات مسوول در واکنش به این اقدام در اظهار نظرهای جداگانه‌ای این اقدام را محکوم کردند و خواستار رسیدگی به این ماجرا شدند. پیش از این حسن روحانی رئیس‌جمهوری خواستار معرفی عاملان حرکت‌های افراطی در تهران و مشهد به دستگاه قضایی شده بود. به هر ترتیب روز گذشته در اولین واکنش به اقدام نیروهای خودسر در حمله به سفارت عربستان، اسحاق جهانگیری با اشاره به لزوم تعامل با سایر کشورها در جهت رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و با انتقاد از برخی اقدامات خودسرانه گفت: نمی‌شود که در کشور یکی بگوید دنبال تعامل با دنیا هستیم و یکی برود سفارت بگیرد. به گزارش خبر آنلاین وی روز گذشته در مراسم تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی تاکید کرد:همگان باید ببینند که دولت چه حرکتی در پیش گرفته است و از آن حرکت تبعیت کنند. در همین راستا، رئیس قوه قضائیه هم روز گذشته در جلسه بامسوولان عالی قضائی ضمن غیر صحیح خواندن حادثه تعرض به سفارت عربستان در تهران این حرکت را به نوعی کوچک‌سازی مساله عنوان کرد و افزود: این حادثه بر خلاف قوانین و بر خلاف مصالح کشور صورت گرفته است. به گزارش خبرگزاری فارس وی افزود:معتقدیم نباید برخلاف قراردادهای پذیرفته شده بین‌المللی رفتار کنیم،‌ باید به آنچه که پذیرفته‌ایم، پایبند باشیم و علاوه بر این جنایات سعودی‌ها به قدری بزرگ است که تعرض به سفارت آنها در کشور، کوچک‌سازی مساله بوده و اثر خاصی ندارد.

در واکنشی دیگر، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید بابیان اینکه جریان شهادت شیخ نمر چیزی نیست که به فراموشی سپرده شود، تعرض و حمله به سفارت عربستان سعودی و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد که از سوی برخی افراد صورت گرفت را اقدامی ناپسند دانست و به تمام مردم و علاقه‌مندان و دلدادگان نظام و انقلاب توصیه کرد که دست به اقدامی نزنند که برای کشور و نظام هزینه داشته باشد. به گزارش «ایرنا» آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: این کار می‌تواند از سوی دو عده انجام شود؛ یک عده علاقه مندان به نظام هستند که از سیاست‌ها و اقدامات سعودی‌ها به خشم آمده‌اند، منتهی گاهی اوقات کار از دست شان در می‌رود و واجب است که مراقب باشند. گروه دوم نیز افراد نفوذی هستند که تا چنین فرصت‌هایی پیش می‌آید به دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند و می‌خواهند کاری کنند که عداوت بین شیعه و سنی بیشتر شود و درگیری‌ها گسترش یابد و به اهداف شان برسند. به گزارش «ایسنا» علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز گذشته در دیدار با وزیر خارجه دانمارک، بااشاره به برخی اقدامات مشکوک در تعرض به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد، ضمن تقبیح اینگونه اعمال غیرقابل قبول بر عزم دستگاه‌های مسوول کشور در رسیدگی سریع قضایی به این موضوع و مجازات عاملان آن تاکید کرد. آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران نیز در گفت‌وگو با برنامه من طهران شبکه العالم بابیان اینکه سفارت هر کشوری در کشور دیگر در حقیقت میهمان است، تاکید کرد: ما با هجمه به سفارتخانه و آتش زدن آنها چیزی به دست نمی‌آوریم. به گزارش «ایسنا» وی همچنین افزود: حمله به سفارت سعودی یا کنسولگری سعودی را در داخل کشورمان کار مناسبی نمی‌دانیم.


حمله سازماندهی شده بود

در واکنشی دیگر، سردار کاظمینی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله تهران بزرگ در گفت‌وگو با میزان گفت: حمله و به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران کار کاملا سازماندهی شده بود. وی افزود: حمله و به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران کار بسیار غلط و اشتباهی بود و به هیچ روی نمی‌شود این کار زشت را توجیه کرد.


احتمال دست داشتن عوامل نفوذی

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم مصطفی پورمحمدی، وزیر داگستری نیز درواکنش به حمله به سفارت عربستان گفت: با توجه به بیانات و تذکرات دائمی مقام معظم رهبری درباره نفوذ دشمن، حرکت اخیر علیه سفارت عربستان سعودی می‌تواند از سوی عوامل نفوذی طراحی و پشتیبانی شده باشد. برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته خواستار رسیدگی به ماجرای حمله به سفارت عربستان در تهران شدند. موضوعی که ازسوی عربستان به دلیل اهمیت بین‌المللی‌اش به شورای امنیت سازمان ملل و چند سازمان منطقه‌ای گزارش شده است. در همین راستا محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با اشاره به حوادث شنبه شب در مقابل سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد خواستار برخورد جدی با این خاطیان شد.


بازداشت لیدر‌ها

در همین ارتباط حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد که پیش از وقوع اتفاقات مقابل سفارت عربستان، وزیر کشور به معاونت امنیتی وزارت کشور و نیروی انتظامی جهت اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از حرکاتی که بر اثر جریحه‌دار شدن احساسات ممکن است ایجاد شود دستورات لازم را داده بود. به گزارش «ایسنا» وی همچنین از بررسی عملکرد نیروهای امنیتی در ارتباط با مدیریت و کنترل این ماجرا خبر داد. موضوعی که البته با واکنش نیروی انتظامی مواجه شد.در همین راستا سعید منتظرالمهدی سخنگو و معاون اجتماعی ناجا درباره اظهارات سخنگوی وزارت کشور مبنی بر اینکه هشدارها و تذکرات لازم به پلیس داده شده بود، گفت: پیش‌بینی‌های لازم در این خصوص انجام شده و نیروهایمان هم تقویت کردیم. وی ادامه داد:‌ مردم را خیلی وقت‌ها نمی‌شود زد، آخرین درمان روش سلبی است. به گزارش «ایسنا» وی همچنین با اعلام دستگیری ۵۰ نفر در جریان حمله به سفارت عربستان گفت: لیدرهای متعرضان به سفارت عربستان در سرصحنه دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم وی اظهار کرد: در این حادثه کمتر از ۱۰ مامور پلیس مجروح شدند.


احتمال لغو حج تمتع

در این میان موضوعی که از روز گذشته از سوی برخی از نمایندگان مطرح شده است، احتمال لغو حج تمتع است.خبری که محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی روز گذشته اعلام کرد. حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد نیز روز گذشته از تاثیر این قطع روابط برموضوع حج خبر داد. هر چند که سازمان حج و زیارت روز گذشته در بیانیه‌ای این اظهارنظرها را غیرمستند اعلام کرد.


استقبال از حجاج ایرانی

این در حالی است که روز گذشته عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، با بیان اینکه تمام اتباع عربستان از سفر به ایران منع خواهند شد در عین حال گفت که عربستان همچنان از حجاج ایرانی استقبال می‌کند. درهمین حال واکنش‌ها به اعدام شیخ نمر همچنان ادامه دارد.در این راستا وزیر اطلاعات در پیامی شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر از علمای برجسته شیعی عربستان را تسلیت گفت. در کنار این واکنش‌ها به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته تجمع دانشجویان، طلاب و اقشار مختلف مردم تهران در اعتراض به اعدام شیخ نمر و رفتار خصمانه رژیم سعودی در میدان امام حسین(ع) برگزار شد.

عربستان ضرر می‌کند