نگران افزایش حضور داوطلبان نیستیم عکس: ایرنا
گروه خبر: با پایان زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، گزارش‌ها از افزایش میزان ثبت‌نام در این دو انتخابات نسبت به دوره قبل حکایت می‌کند. در همین راستا روز گذشته، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با ارائه آماری در مورد میزان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد: در انتخابات دور قبل مجلس خبرگان رهبری 493 نفر نام‌نویسی کردند، در این دور 801 نفر نام‌نویسی کردند که برای هر کرسی 10 نفر رقابت می‌کنند.


به گزارش «ایرنا» وی همچنین از افزایش 62 درصدی نام‌نویسی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری نسبت به انتخابات گذشته خبر داد و افزود: این نشان‌دهنده نشاط و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات است که برای هر کرسی انتخابات مجلس خبرگان رهبری 10 نفر رقابت می‌کنند. رحمانی‌فضلی همچنین از رشد 65 درصدی تعداد داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخابات دور قبل خبر داد. وی خاطرنشان کرد: مشارکت زنان برای نام‌نویسی در انتخابات مجلس نسبت به دور قبل تاکنون از 8 درصد به 11 درصد افزایش یافته است.همچنین 73 درصد داوطلبان زیر 50 سال هستند که این رقم در انتخابات دور قبل حدود 67 درصد بود و نشان می‌دهد که جوان گرایی تقویت شده است.


واکنش آیت‌الله یزدی و آیت‌الله جنتی

با این حال این موضوع طی دو روز گذشته با واکنش آیت‌الله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و خطیب موقت جمعه تهران روبه‌رو شده است. روز پنج‌شنبه آیت‌الله محمد یزدی در نهمین کمیسیون مشترک هیات‌رئیسه و روسای کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در قم، با اشاره به ثبت‌نام بیش از ۸۰۰ نفر برای مجلس خبرگان رهبری گفت: به نظر می‌رسد اهداف دیگری پشت‌پرده این نام‌نویسی‌ها است؛ بنابراین باید مراقب بود زیرا وضعیت حساسی بر این مجلس حاکم است. به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه مردم باید توجه کنند که چه افرادی را برای عضویت در خبرگان انتخاب می‌کنند، گفت: وضعیت حساسی بر این مجلس حاکم است و مردم هم باید حساسیت لازم را داشته باشند.رئیس مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود وظایف شورای نگهبان را مورد توجه قرار داد و گفت: شورای نگهبان صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند و افراد واجد شرایط را معرفی خواهد کرد، ولی این مردم هستند که باید از بین کاندیداهای تایید صلاحیت شده، به شخصی رأی دهند که برتر است.آیت‌الله یزدی در بخش دیگری از سخنانش به انتخابات مجلس شورای اسلامی هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم کسانی که به عنوان نماینده مردم در مجلس معرفی می‌شوند، عنایت ویژه‌ای به انقلاب و گسترش آن و همچنین توسعه کشور داشته باشند.


ثبت‌نام ابهام‌آمیز

روز گذشته نیز آیت‌الله احمد جنتی، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت، افزایش تعداد داوطلبان انتخابات را ابهام انگیز توصیف کرد . به گزارش خبرگزاری فارس، وی بابیان اینکه به لطف خداوند، انتخابات کاملا آزاد است و هرکسی به هر کاندیدایی که دلش بخواهد می‌تواند رای دهد، گفت: متاسفانه آمار ثبت‌نامی‌ها مدام در حال افزایش است، آمار ثبت‌نام کاندیداهای خبرگان رهبری بالا رفته است، آمار ثبت‌نامی‌های مجلس هم بالا رفته و همچنان در حال افزایش است؛ این موضوع برای بنده بسیار مبهم است، آیا واقعا افرادی که در انتخابات خبرگان رهبری ثبت‌نام کردند، خودشان را مجتهد می‌دانند؟ آیا بین خودشان و خداوند معتقدند که اجتهاد دارند؟ خطیب موقت نماز جمعه تهران خاطرنشان کرد: برخی از این کاندیداهای خبرگان رهبری اگر یک عبارت عربی به دست‌شان بدهید نمی‌توانند آن را درست بخوانند حتی نمی‌توانند قرآن را هم به درستی بخوانند، اگر یک کتاب عربی به دست این افراد بدهید نمی‌توانند آن را بخوانند؛ بنابراین چرا در انتخابات ثبت‌نام و برای ما زحمت درست می‌کنند؟آیت‌الله جنتی گفت: این موضوع درباره کاندیداهای مجلس شورای اسلامی هم مطرح است، برخی از این کاندیداها واقعا چه انتظاری دارند؟! وی بابیان این که ‌عده‌ای توقع دارند شورای نگهبان همه کاندیداها را به‌طور کامل تایید صلاحیت کند، چون به گفته آنان این حق‌الناس است، افزود: اگر کسی به صلاحیت کاندیداها رسیدگی کرد و متوجه شد که کاندیدایی به دلیل آنکه رعایت اسلام را نمی‌کند و صلاحیت ندارد، آیا در این مورد حق‌الناس از بین رفته است؟! این فرد حقی ندارد، حق را کسی دارد که شرایط ورود به انتخابات را داشته باشد. این فرد حق رفتن به مجلس را ندارد، حق مردم باید رعایت شود، مردم انتظار دارند افراد خدمتگزار وارد مجلس شورای اسلامی یا مجلس خبرگان رهبری شوند، کسانی که زد و بند یا معامله می‌کنند و پول می‌گیرند برای اینکه وارد مجلس شوند، به صلاح مردم نیست که وارد مجلس شوند.خطیب موقت نماز جمعه تهران همچنین یادآور شد: ما در انتخابات فقط قانون را اجرا می‌کنیم، آرامش، سلامت انتخابات و آزادی، مواردی است که باید رعایت شوند، ما متکی به قانون هستیم و اگر از قانون تجاوز کردیم شما به ما اعتراض کنید و بگویید، اما وقتی ما به قانون عمل می‌کنیم و مقام معظم رهبری هم همواره روی اجرای دقیق قانون تکیه و تاکید فرمودند، دیگر کسی حق اعتراض ندارد.همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، خطیب نماز جمعه تهران، با اشاره به در پیش بودن انتخابات خبرگان و مجلس و بیان اینکه «نظارت استصوابی» از مصادیق حق‌الناس است، گفت: قبل از انتخابات، خیلی حرف‌ها دارم که بزنم.


پاسخ وزیر کشور

به دنبال این سخنان روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیزدر سخنانی به این نگرانی‌‌ها پاسخ داد و گفت: هر چه تعداد کاندیداها بیشتر باشد، امکان انتخاب مردم بیشتر می‌شود. اصل و نص شرکت در انتخابات کار خوبی است و اگر کسی احساس می‌کند که اشخاص شرکت‌کننده در انتخابات پشت‌پرده‌ای دارند باید آن را به دستگاه‌های مربوطه مثل وزارت اطلاعات ارجاع دهد. به گزارش «ایسنا» وی که روز گذشته پس از بازدید از ستاد انتخابات وزارت کشور دریک نشست خبری حضور یافته بود، همچنین گفت: من از افزایش حضور داوطلبان اظهار نگرانی ندارم.


همه طیف‌ها آمدند

افزایش 65درصدی ثبت‌نام در انتخابات مجلس

گروه خبر: «فرصتی برای همه طیف‌ها»؛ این شاید یکی از توصیفاتی باشد که می‌توان درباره اولین مرحله رسمی انتخابات اسفندماه عنوان کرد. نام‌نویسی از داوطلبان نمایندگی مجلس دهم دیروز پایان یافت و این در حالی است که نام بسیاری از افراد مطرح طیف‌های مختلف دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلبان، در فهرست ثبت شده در وزارت کشور دیده می‌شود. این فهرست نشان می‌دهد همه جریان‌های سیاسی تلاش ویژه‌ای را برای به دست آوردن اکثریت کرسی‌های بهارستان به کار گرفته‌اند؛ از طیف‌های مختلف جریان اصلاح‌طلبی تا اصولگرایان سنتی و معتدل و نیز حلقه وزیران و مشاوران محمود احمدی‌نژاد. موضوعی که از موفقیت دولت حسن روحانی در ایجاد رغبت و نیز به وجود آوردن فضایی یکسان برای حضور همه گروه‌ها در اولین مرحله از انتخابات اسفند حکایت دارد. گواه این مدعا علاوه‌بر نام‌های ثبت شده در فهرست وزارت کشور، اظهارات دیروز عبدالرضا رحمانی‌فضلی است که با اشاره به آمار ثبت‌نام‌ها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از افزایش ۶۵ درصدی نام‌نویسی نسبت به دوره قبل خبر داده است. وزیر کشور همچنین از مشارکت ۱۱ درصدی زنان سخن گفته که در دوره قبل ۸ درصد بوده است. وی افزود: برای هر کرسی مجلس شورای اسلامی ۳۰ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.


محمدحسین مقیمی، رئیس ستاد انتخابات کشور نیز اعلام کرد تا ساعت 20شب‌گذشته، 11هزار و 536 نفر برای انتخابات مجلس نام‌نویسی کردند که از این تعداد 1165 نفر زن هستند.در میان چهره‌های مطرح سیاسی و از طیف اصلاح‌طلبان می‌توان به حضور محمدرضا عارف، مصطفی معین، مسعود پزشکیان و احمد خرم وزیران دولت اصلاحات، محسن هاشمی و فاطمه هاشمی، محسن مهرعلیزاده، محسن رهامی، ابراهیم اصغرزاده و همسرش طاهره رضا زاده نماینده شیراز در مجلس ششم، غلامعلی رجایی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصطفی کواکبیان، اعظم طالقانی فرزند آیت‌الله طالقانی، اشرف بروجردی، سهیلا جلودار زاده، فاطمه راکعی، یدالله طاهرنژاد، مرتضی اشراقی و حمیدرضا عارف اشاره کرد. همچنین نام علی لاریجانی رئیس مجلس نهم، اسدالله بادامچیان، نجفقلی حبیبی، غلامعلی حداد عادل، محمدرضا باهنر، یحیی آل‌اسحاق رئیس سابق اتاق بازرگانی، احمد توکلی، علاءالدین بروجردی، مرتضی آقاتهرانی، مرضیه وحید دستجردی، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، الیاس نادران، فاطمه آلیا، زهره طبیب‌زاده و زهره الهیان به‌عنوان داوطلبانی با خاستگاه اصولگرایی در میان فهرست ثبت شده در وزارت کشور دیده می‌شود.


تلاش طیف احمدی‌نژاد

از سوی دیگر اما، دسته‌ای دیگر از اصولگرایان با تلاشی گسترده در صدد کسب کرسی‌های پارلمان هستند؛ گروهی که وزیران و مشاوران محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری سابق در آن جای می‌گیرند. مهرداد بذرپاش از مشاوران احمدی‌نژاد، پرویز داوودی، لطف‌الله فروزنده و ابراهیم عزیزی معاونان رئیس‌جمهوری سابق، حمید سجادی اولین وزیر ورزش پیشنهادی احمدی‌نژاد و حمیدرضا حاجی بابایی، سیدمحمد حسینی، محمد سلیمانی، پرویز کاظمی و محمد عباسی، محمد ناظمی اردکانی و صادق خلیلیان از وزیران محمود احمدی‌نژاد که حالا درصددند به مجلس دهم راه یابند. حلقه وزیران و معاونان احمدی‌نژاد در حالی خود را برای رقابت در انتخابات مجلس دهم آماده می‌کنند که ۲۵ آبان‌ امسال، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری سابق گفته بود که احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای مجلس دهم ندارد.از دیگر سو، هر چند غلامعلی رجایی از چهره‌های اصلاح‌طلب و مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ترکیب مجلس آینده را به نفع مستقلین و اصلاح‌طلبان می‌داند و بر این باور است که محمود احمدی‌نژاد با نحوه اداره کشور کاری کرد که مجلس آینده از دست اصولگرایان خارج شود، اما نام‌نویسی گسترده حلقه وزیران و مشاوران محمود احمدی‌نژاد نشان می‌دهد که این گروه همچنان بر حضور در یکی از قوا تاکید دارند؛ گروهی که باوجود تلاش بسیار، تاکنون نتوانسته‌اند حتی با اصولگرایان به ائتلاف یا همگرایی دست یابند. به هر روی این امر محتمل است که تلاش این گروه برای کسب کرسی‌های پارلمان بتواند حتی حضور اصولگرایان سنتی در مجلس دهم را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.


چهره‌های تلویزیونی

فارغ از سیاسیون و چهره‌های شناخته شده از دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب، دیگر چهره‌ها ازجمله مدال‌آوران ورزشی و حتی برخی چهره‌های تلویزیونی نیز به داوطلبان حضور در ساختمان هرمی بهارستان پیوسته‌اند. آرش میر اسماعیلی قهرمان جودو، جواد خیابانی گزارشگر ورزشی و نیز وحید یامین‌پور مجری برنامه‌های سیاسی تلویزیون ازجمله این افراد هستند.


بررسی صلاحیت‌ها

به هر روی ثبت‌نام پایان یافته و به گفته رئیس ستاد انتخابات فرمانداری تهران، بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس شورای اسلامی از امروز پنجم دی‌ماه به‌مدت ۱۰ روز آغاز می‌شود. پس از آن، افراد ردصلاحیت شده فرصت دارند از ۱۶ تا ۱۹ دی اعتراضشان را ارائه دهند تا هیات‌های نظارت بر انتخابات آنها را بررسی کنند و نتیجه را تا ۲۶ دی به شورای نگهبان دهند. شورای نگهبان نظر نهایی خود را نسبت به اعتراضات تا ۱۶ بهمن اعلام خواهد کرد و در مرحله بعدی، اعتراض داوطلبان به این نظر شورا صورت می‌گیرد. اسامی نهایی در ۲۰ بهمن از طرف شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می‌شود و این وزارتخانه اسامی نامزدهای دارای صلاحیت را در ۲۷ بهمن به حوزه‌های انتخابیه می‌دهد تا فردای این روز، فرمانداران اسامی را منتشر کنند.