سومین اخطار مجلس به وزیر آموزش و پرورش
گروه خبر: علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش دیروز برای سومین بار از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفت؛ این در حالی است که تنها 6 ماه از استیضاح ناکام فانی در پارلمان می‌گذرد و حالا او سومین وزیر کابینه حسن روحانی است که سه کارت زرد از پارلمان دریافت کرده است. آنچه این بار او را برای پاسخگویی به مجلس کشانده، سوال سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان درباره استفاده از نیروهای ناکارآمد و بازنشسته در آموزش و پرورش است. سوالی که در کنار دو سوال دیگر مبنی بر بی‌توجهی به منابع انسانی و فرهنگیان از لحاظ بیمه سلامت، حقوق و سایر مزایا و تعطیلی مدارس راهنمایی در روستاها، وزیر را به پاسخگویی واداشت، اما پاسخ‌های او برای مجلسی‌ها قانع‌کننده نبود.

۱۷ درصد مدیران با مدرک دکترا

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اولین سوال با تاکید بر اینکه در انتصابات چند شاخص از جمله مدرک تحصیلی و تجربه را مدنظر قرار می‌دهیم، گفت: مدیران جدید در استان‌ها در آموزش و پرورش 17 درصد دارای مدرک دکترا و 83 درصد دارای مدرک فوق لیسانس هستند و افرادی با مدرک لیسانس و پایین‌تر نداریم. او با اشاره به اینکه تجربه مدیریتی مدیران جدید در بدو انتصاب 9 سال است، اظهار کرد: در گذشته مدیران در بدو انتصاب 3 سال تجربه مدیریتی داشتند.


فانی در مورد به‌کارگیری نیروهای بازنشسته نیز گفت: این افراد در سطح مدیریتی از انگشتان یک دست کمتر هستند. او درباره پرداخت حقوق و مزایای فرهنگیان توضیح داد: در این دولت در طول دو سال اخیر فوق‌العاده موضوع جزء ۵ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری ابتدا در مورد معلمان ابتدایی در سال ۹۳ و از اول فروردین ۹۴ برای کلیه همکاران فرهنگی به جای ۷۰۰ امتیاز که قبلا لحاظ می‌شد، به هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۳۰۰ امتیاز رسید. فانی تاکید کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان برای حداقل ۷۰۰ هزار همکار فرهنگی اجرایی شده و بر اساس این طرح ۳۰۰ هزار تومان میانگین به حقوق این افراد اضافه شده است.


او همچنین درباره برخی مدارس راهنمایی یا همان متوسطه اول گفت: تعداد مدارس راهنمایی در سال تحصیلی 93-92، 22 هزار و 765 مدرسه بود در حالی که در سال 94-93 به 22 هزار و 887 مدرسه رسیده یعنی با افزایش روبه‌رو بوده‌ایم و در سال تحصیلی جدید به 23 هزار و 923 مدرسه رسیده است، از این رو ما موردی بابت تعطیلی مدارس نداریم اگر هم موردی باشد که از حدنصاب افتاده در مدارس شبانه روزی به‌کار گرفته می‌شود. عضو کابینه یازدهم اضافه کرد: درباره اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان نیز در آخرین جلسه هیات دولت تصویب شد که برای 6 ماهه دوم سال 94، یک میلیارد و 350 میلیون تومان و در سال 95، سه میلیارد و 500 میلیون تومان برای اجرای سند تحول اختصاص یابد.


همه کارت‌های زرد دولت

علی‌اصغر فانی که با اخطار دیروز مجلسی‌ها، سومین کارت زرد خود را دریافت کرده است، پیش از این در ۳۱ فروردین ماه سال ۹۳ و نیز هفتم بهمن ماه همان سال به ترتیب به دلیل به‌کارگیری بازنشستگان و تعیین تکلیف معلمان پیش‌دبستانی و شرکتی، با اخطار و کارت زرد نمایندگان مجلس روبه‌رو شده بود. او سوم تیرماه امسال نیز از سوی مجلسی‌ها استیضاح شد که البته این استیضاح با رای موافق نمایندگان روبه‌رو نشد و فانی برای دومین بار به کار خود در وزارت آموزش و پرورش دولت یازدهم ادامه داد. در میان وزیران کابینه حسن روحانی علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون دو کارت زرد از پارلمان دریافت کرده‌اند. در همین حال نام رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان و محمود واعظی وزیر ارتباطات در فهرست وزیرانی قرار دارد که تاکنون از مجلس نهم یک اخطار گرفته‌اند. نام علی‌اصغر فانی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن و تجارت و علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در فهرست وزیران سه اخطاره جای گرفته است.