ارتش ترکیه در نزدیکی موصل
گروه جهان: در پی ورود بدون اجازه نیروهای ترکیه به خاک عراق و استقرار در نزدیکی‌های موصل، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق حضور نیروهای ترکیه را نقض حاکمیت عراق خوانده و خواستار خروج فوری ارتش ترکیه از خاک کشورش شد.


به گزارش الجزیره، حیدر العبادی اعلام کرد که ورود «حدود یک گردان» سربازان ترکیه به شمال نینوا نزدیک موصل بدون اجازه صورت گرفته است. موصل اکنون در کنترل داعش است. وزارت خارجه عراق هم ورود غیرقانونی نیروهای ترکیه به عراق را «تهاجم» نامید و هرگونه عملیات نظامی را که با دولت فدرال عراق هماهنگ نشده باشد، به شدت رد کرد. به گزارش الجزیره، یک مقام امنیتی ترکیه به شرط فاش نشدن نام به رویترز می‌گوید: این سربازان در کردستان عراق بوده و با همراهی خودروهای زرهی به نزدیک موصل منتقل شدند؛ اقدامی که کشورهای ائتلاف ضد داعش از آن آگاهند. ویدئوهای منتشر شده از سوی روزنامه ینی شفق، نشان می‌دهد که خودروهای زرهی سوار بر کامیون‌ها به منطقه بعشیقه نزدیک موصل رسیدند آن هم در نیمه‌های شب. یک مقام ارشد نظامی کرد که در خط مقدم بعشیقه حضور دارد، اعلام کرد که «مربیان ترکیه‌ای بیشتری» روز پنج‌شنبه با اسکورت نیروهای حفاظتی ترکیه به این منطقه وارد شدند. الجزیره می‌نویسد: نیروهای ترکیه وارد اردوگاه «حشد وطنی» شدند که متشکل است از پلیس سنی سابق عراق و داوطلبانی از موصل. گفته می‌شود این نیروها از سوی فرماندار سابق موصل «أثیل النجیفی» تشکیل شد که نزدیک به ترکیه بود.


ترکیه‌ای‌ها مدعی‌اند که برای آموزش پیشمرگه‌های کرد و سپس ارتش عراق وارد موصل شدند اما هیچ اجازه‌ای از سوی دولت مرکزی برای آنها صادر نشده است. یک مقام عراقی اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۱۲ دستگاه تانک و مین روب به همراه سربازان ترکیه‌ در خاک نینوا هستند. خبرگزاری آناتولی نیز اعلام کرد: آنکارا ۱۵۰ سرباز را به منطقه بعشیقه در نزدیکی شهر موصل فرستاده است و این اقدام در راستای جایگزینی یگان ترکیه‌ای متمرکز در این منطقه بود که از دو سال و نیم پیش مامور آموزش نیروهای پیشمرگه هستند. خبرگزاری رویترز و الجزیره به نقل از مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که آمریکا از اعزام نیروهای ترکیه به شمال عراق مطلع بوده اما این مقامات تصریح کردند که این اقدام ترکیه جزو فعالیت‌های ائتلاف تحت امر آمریکا نیست. با این حال، چنین به نظر می‌رسد که تشکیل نیروهای «حشدوطنی» به پیروی از نیروهای شیعی «حشدشعبی» صورت می‌گیرد.


برخی کارشناسان معتقدند نیروهای داوطلبِ شیعی حشد شعبی از سوی ایران و در راستای مقابله با داعش در عراق بسیج و تقویت شدند. اکنون نیز ترکیه قصد دارد با تشکیل نیروهای حشد وطنی که از سوی وفاداران به ترکیه در عراق صورت گرفته به رقابت با نفوذ منطقه‌ای ایران بپردازد. چنین به نظر می‌رسد که مقامات ترکیه پس از سرنگونی جنگنده سوخوی روسی و واکنش غیرمنتظره روسیه چنان مات و مبهوت و گیج شده‌اند که می‌کوشند به هر شکلی خود را از گرداب درگیری با روسیه بیرون بکشند. در واقع، اکنون دولت اردوغان توجه را به بیرون از مرزهای کشورش معطوف کرده و با ورود به عراق می‌کوشد توجهات را از سرنگونی جنگنده روسی منحرف کند. به هر روی، الجزیره می‌نویسد: یک مقام ارشد ترکیه‌ای اعلام کرده برای آموزش پیشمرگه‌های کرد عازم خاک عراق شده‌اند. اگرچه ترکیه با کردهای شمال عراق روابط حسنه‌ای دارد؛ اما به هیچ‌وجه حضور کردهای سوری نزدیک مرزهای خود را بر نمی‌تابد و روابط خصومت آمیزی با آنها دارد.