خبر: سه ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس و خبرگان رهبری، بحث بر سر برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی میان دولت و شورای نگهبان ادامه دارد. بر اساس گزارش‌ها با ارسال نرم‌افزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی به شورای نگهبان حالا دولت در انتظار پاسخ این نهاد برای برگزاری اولین انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک است. با این حال شورای نگهبان معتقد است برای برگزاری انتخابات الکترونیک خلأ قانونی وجود دارد.


در همین راستا روز گذشته رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: نرم‌افزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی یکشنبه گذشته (اول آذرماه 94) به شورای نگهبان ارسال شد که این شورا تا 10 آذر پاسخ و نظر خود را اعلام می‌کند. به گزارش «ایرنا» محمدحسین مقیمی در نشستی که دیروز با مدیران کل و سردبیران «ایرنا» داشت همچنین اعلام کرد: تمامی ملزومات لازم برای برگزاری این انتخابات فراهم شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.وی به تعامل ستاد انتخابات کشور و شورای نگهبان در بحث برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی اشاره و خاطرنشان کرد: سخت‌افزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی به تایید شورای نگهبان رسیده است و نرم‌افزار آن براساس برنامه زمانبندی اول آذر به شورا ارائه شد.


رئیس ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: کارشناسان متخصص و خبره داخلی نرم‌افزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی را طراحی کرده‌اند و این نرم‌افزار از اطمینان کامل برخوردار است که فکر نمی‌کنم شورای نگهبان برای تایید آن مشکلی داشته باشد. مقیمی افزود: شورای نگهبان باید با بررسی این نرم‌افزار اطمینان کامل را کسب و سپس این نرم‌افزار را تایید کند.وی خاطرنشان کرد: شورای نگهبان تا ۱۰ آذر نظر خود را درباره نرم‌افزار دستگاه اخذ رای الکترونیکی اعلام می‌کند که بعد از آن ستاد انتخابات کشور نظر و پیشنهاد خود درباره برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در حوزه‌های انتخابیه موردنظر را به این شورا اعلام می‌کند.معاون سیاسی وزیر کشور همچنین گفت: دولت اعتبارات لازم برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در یک سوم حوزه‌های انتخابیه را تامین کرده است و مشکلی برای برگزاری انتخابات به این شیوه وجود ندارد.


خلأ قانونی

با این حال معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان معتقد است برای برگزاری انتخابات الکترونیک خلأ قانونی وجود دارد. به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیامک ره‌پیک روز گذشته، درباره آخرین وضعیت روند بررسی مراحل کارشناسی انتخابات الکترونیک، گفت: طبق جدول زمان‌بندی 70 مرحله‌ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات الکترونیک که بین وزارت کشور و شورای نگهبان مورد توافق قرار گرفته، بنا بوده تا آبان‌‌ماه این مراحل تمام شود، البته بحث قانونی هم هنوز در این باره انجام نشده، بنابراین هم درباره بحث‌های فنی و هم بحث‌های قانونی در مورد انتخابات الکترونیک خلأهایی وجود دارد که باید رفع شود.


وی در پاسخ به این سوال که آیا با وضعیت موجود قطعا می‌توان گفت که برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی منتفی است، گفت: قرار است کارشناسان شورای نگهبان در موعد مقرر در مورد این مستندات و برنامه‌هایی که اعلام شده، اظهارنظر کنند تا اشکالات آن بررسی شود، البته در بحث قانونی با این وضعیت فرصت خیلی محدود است، به هر حال باید جمع‌بندی صورت گیرد که فعلا جمع‌بندی صورت نگرفته، اما باید منتظر باشیم تا جمع‌بندی انجام شود.


پیش‌بینی ۱۴ کد امنیتی در تعرفه‌ها

در خبری دیگر در این ارتباط، علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: در صورت تایید شورای نگهبان، رای حداقل 30 درصد واجدان شرایط شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به‌صورت الکترونیکی اخذ می‌شود. همچنین به گزارش «ایرنا» دبیر ستاد انتخابات کشور با تاکید بر فراهم بودن تمامی ملزومات مورد نیاز انتخابات گفت: برای تعرفه رای 14 کد امنیتی پیش‌بینی شده و قابل جعل و کپی‌برداری نیست.


رصد فضای مجازی در ایام انتخابات

از سوی دیگر روز گذشته سیدمرتضی بختیاری، معاون سیاسی و امنیتی دادستان کل کشور بر ضرورت رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در ایام انتخابات تاکید کرد.به گزارش «ایسنا» وی در جمع دادستان‌های سراسر استان یزد تصریح کرد: عده‌ای با خیال این که جرائم در فضای مجازی قابل رصد نیست، تبلیغات زودرس یا فضای اتهام و تخریب را علیه سایر نامزدها و داوطلبان شرکت در انتخابات ایجاد می‌کنند که این کار بیش از همه به اعتماد مردم لطمه می‌زند.


الزام ارائه گواهی رسمی قبول استعفا

ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که هفتم اسفند سال جاری برگزار می‌شود، از ۲۸ آذر آغاز و تا ۴دی‌ ادامه خواهد یافت. به گزارش «ایسنا»، داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی به هنگام مراجعه برای ثبت‌نام باید گواهی رسمی مبنی بر قبول استعفا و عدم اشتغال در پست و مقام و مشاغل یاد شده در اطلاعیه ستاد انتخابات کشور را که در تاریخ مقرر اخذ کرده‌اند را ارائه کنند؛ زیرا قبول استعفا بعد از مدت تعیین شده جهت ثبت‌نام و اعلام داوطلبی انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد پذیرش مراکز ثبت‌نام قرار نمی‌گیرد.