استقبال رسمی روحانی از روسای کشورهای گازی
گروه دیپلماسی: سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در شرایطی امروز کار خود را در تهران آغاز خواهد کرد که روز گذشته رئیس‌جمهوری ایران از برخی روسای 9 کشور صادرکننده گاز در تهران استقبال کرد. سومین اجلاس سران (جی‌ای‌سی‌اف) با حضور روسای جمهوری روسیه، عراق، بولیوی، ونزوئلا، گینه استوایی، نیجریه و ترکمنستان و به میزبانی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود.


در این اجلاس همچنین فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری آذربایجان، عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر الجزایر، سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و آلدو فلورس کویرگان، دبیر مجمع بین‌المللی انرژی حضور پیدا خواهند کرد. تئودور اوبیانگ، رئیس‌جمهوری گینه استوایی و قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان و فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق دیروز صبح وارد تهران شدند. در هفدهمین نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز که روز شنبه برگزار شد، ضمن تمدید دبیرکلی محمدحسین عادلی برای دو سال دیگر، آذربایجان به‌عنوان عضو ناظر به این مجمع پیوست. به گزارش «ایرنا» قربانقلی بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان که برای دیدار رسمی دوجانبه و همچنین شرکت در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرده است، مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. مراسم استقبال رسمی حسن روحانی از رئیس‌جمهوری ترکمنستان در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد برگزار شد.


رئیس‌جمهوری ایران در نشست خبری مشترک با قربانقلی بردی محمداف، همتای ترکمنستانی خود بر تحکیم روابط دوستانه و برادرانه با ترکمنستان تاکید کرد و گفت تصمیم دو کشور بر این است که ظرف ۱۰ سال سطح روابط اقتصادی به ۶۰ میلیارد دلار برسد. روحانی همچنین بر همکاری‌های دو کشور در زمینه گاز، برق، حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی و همچنین در زمینه صنعت، کشاورزی، توریسم و مسائل فرهنگی مورد علاقه دو طرف تاکید کرد. رئیس‌جمهوری افزود: «مبنای دو طرف بر این قرار گرفت که در زمینه خرید گازی که ایران از ترکمنستان دارد، پروژه‌هایی که مورد نظر ترکمنستان است مانند خدمات فنی و مهندسی به گونه‌ای در یک حساب تهاتری مورد تهاتر قرار گیرد.»


روحانی با بیان اینکه همکاری‌های چندجانبه بین ایران و ترکمنستان و کشور ثالث مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت، اضافه کرد: «مساله آب نیز که مشکل دو کشور است و همچنین خرید آب از کشور ثالث از طریق ترکمنستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.» او گفت: «همچنین بهره‌برداری بیشتر و بهتر از دریاچه خزر مورد تبادل نظر قرار گرفت که دو کشور می‌توانند نسبت به بلوک‌های مشترک برای اکتشاف و استخراج همکاری کنند؛ در زمینه بنادر دریای خزر و همکاری بیشتر برای تحقق رژیم حقوقی نهایی برای این دریا نیز گفت‌وگو شد.» رئیس‌جمهوری افزود: «همچنین همکاری‌های فرهنگی، هنری و علمی میان دو کشور، مساله گردشگری و تسهیلات و مسائل مربوط به مواد مخدر و مبارزه با تروریسم به‌عنوان معضلی در منطقه مورد تاکید قرار گرفت.»


رئیس‌جمهوری ترکمنستان نیز در این دیدار با بیان اینکه مذاکرات ما در فضای توام با دوستی، صمیمیت، احترام متقابل و حقوق برابر برگزار شد، گفت: «روابط حسنه ما معنا و محتوای خاصی گرفته است و در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توفیقات زیادی را روزبه‌روز شاهد هستیم.» قربانقلی بردی محمداف با بیان اینکه فعالیت‌های سیاسی خود را در چارچوب سازمان‌های معتبر جهانی به‌خصوص سازمان ملل متحد انجام می‌دهیم، ابراز داشت: «امروز ما برای مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی و مبارزه با موادمخدر و جنایات سازمان یافته تبادل‌نظر داشتیم و تاکید کردیم از این پس هم در مبارزه با این معضلات با جدیت کار خواهیم کرد.»


رئیس‌جمهوری ترکمنستان امنیت انرژی، حمل‌ونقل و ترانزیت را از دیگر محورهای گفت‌وگوی دو طرف عنوان کرد و افزود: «نقطه نظراتمان را درباره امنیت انرژی در اجلاس سران کشورهای صادر‌کننده گاز بیان می‌کنیم، اما در رابطه با مساله حمل‌ونقل و ترانزیت و خیلی از پروژه‌ها باهم صحبت کردیم.» او با اشاره به موقعیت بسیار مناسب ژئواقتصادی ترکمنستان و جمهوری اسلامی ایران گفت: «از طریق ترکمنستان و ایران می‌شود کشورهای دیگر را به خلیج فارس متصل کرد و از طریق ترکمنستان کشورها می‌توانند به اروپا و اقیانوس آرام متصل شوند.» رئیس‌جمهوری ترکمنستان همچنین تاکید کرد: «مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان رو به افزایش است و تصمیم گرفتیم در 10 سال آینده سقف مبادلات به 60 میلیارد دلار برسد، ضمن اینکه مبادلات تجاری دو طرف در 9 ماه گذشته بیش از دو میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که این رقم نسبت به سال گذشته 3/23 برابر افزایش یافته است.»


امضای 9 سند همکاری

همچنین مقامات جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان در حضور روحانی و بردی محمداف ۹ یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. مراسم امضای اسناد پس از استقبال رسمی روحانی از رئیس‌جمهوری ترکمنستان و همچنین مذاکرات دوجانبه در مجموعه تاریخی-فرهنگی سعدآباد انجام شد. یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های بهداشتی و پزشکی، پست، احداث خط انتقال برق مرو - سرخس، ورزشی، راه و شهرسازی، حمل‌ونقل و راه‌آهن، استاندارد و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه صدا وسیما از جمله این اسناد است که به امضا رسید.


دومین سفر پوتین به تهران

پوتین امروز در شرایطی برای دومین‌بار به تهران می‌آید که منطقه و جهان شرایطی متفاوت را تجربه می‌کنند و تهدیدات و فرصت‌های مشترکی برای ایران و روسیه ایجاد شده است. به نظر می‌رسد او فهرست بلندبالایی از همکاری‌ها را با خود به همراه دارد. رئیس‌جمهور روسیه در این سفر یک روزه با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور نیز دیدار خواهد کرد. پوتین پیش از این نیز یک‌بار به ایران سفر کرده بود. مهرماه سال 1386 دومین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در تهران برگزار شد که رئیس‌جمهور روسیه نیز در آن حضور داشت.


ورود روسای جمهور عراق، الجزایر و گینه‌استوایی

رئیس‌جمهوری عراق دیگر مقامی است که دیروز برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز وارد تهران شد. فواد معصوم روز گذشته در بدو ورود به تهران، مورد استقبال علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت. فواد معصوم در این سفر قرار است ضمن شرکت در این اجلاس با حسن روحانی رئیس‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کند. تئودور اوبیانگ، رئیس‌جمهوری گینه‌استوایی دیگر رئیس‌جمهوری است که دیروز وارد تهران شد. همچنین عبدالمالک سلال نخست‌وزیر الجزایر، برای شرکت در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز وارد تهران شد.


احتمال امضای یادداشت تفاهم در سفر مورالس به تهران

از سوی دیگر سفیر ایران در بولیوی گفت وزرای خارجه، انرژی و همچنین هیاتی از وزارت بهداشت بولیوی، اوو مورالس، رئیس‌جمهور این کشور را در سفر به تهران همراهی می‌کنند. سیدرضا طباطبایی‌شفیعی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه احتمالا در جریان سفر مورالس به تهران یادداشت تفاهم‌هایی در زمینه بهداشت، نیرو و تولید برق به امضا خواهد رسید، ادامه داد رئیس‌جمهور بولیوی را در سفر به تهران یک هیات بلندپایه از مقامات این کشور همراهی می‌کنند.


طرح تاسیس اوپک گازی در ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی مقام معظم رهبری در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد. بعدها در سفر مقام‌های روسی به قطر، یکی دیگر از کشورهای دارنده ذخایر عظیم گازی، این پیشنهاد به آن کشور نیز ارائه شد و مورد موافقت مقام‌های دوحه قرار گرفت.


نخستین نشست سران جی‌ای‌سی‌اف ١٥ دسامبر ٢٠١١ در دوحه برگزار شد. در این نشست، روسای جمهوری و سران کشورهای ایران، الجزایر، نیجریه، گینه استوایی، بولیوی، روسیه،عمان و وزیران انرژی قزاقستان، نروژ، هلند و ونزوئلا حضور داشتند. شرکت‌کنندگان در این نشست تاکید کردند جی‌ای‌سی‌اف امروزه در حال فعالیت روی ارزیابی بهترین راه‌ها برای حل‌وفصل چالش‌های کنونی در بازارهای منطقه‌ای و جهانی گاز و هماهنگی میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان گاز و راه‌اندازی گفت‌وگوهای موثر میان آنها است.


دومین نشست سران جی‌ای‌سی‌اف ژوئن ٢٠١٣ (١٠ تیرماه ١٣٩٢) در مسکو و در کاخ کرملین به میزبانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و با حضور سران و رهبران الجزایر، بولیوی، مصر، گینه‌استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، عمان، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات متحده عربی و ونزوئلا و اعضای ناظر عراق، هلند و نروژ برگزار شده بود.