گروه دیپلماسی: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه در شرایطی راهی تهران می‌شود که قرار است طی این سفر با مقام معظم رهبری و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران دیدار کند.


همزمان کاخ کرملین درباره برنامه سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به تهران در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روابط ایران و روسیه به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یافته است و در عرصه‌های مختلف به سرعت گسترش می‌یابد.» به گزارش ایرنا، در ادامه بیانیه آمده است: «انتظار می‌رود دوطرف درباره تمام مسائل همکاری‌های دوجانبه ازجمله اقتصادی و بازرگانی، سرمایه‌گذاری، انرژی هسته‌ای، استخراج و بهره‌برداری از میادین نفت و گاز و همکاری‌های فنی-نظامی و نیز مسائل مهم بین‌المللی و نخست حل‌وفصل سیاسی بحران سوریه، اجرای برجام و مبارزه با تروریسم به‌ویژه داعش مذاکره و تبادل‌نظر کنند.»


هفتمین دیدار پوتین و روحانی

دیدار آتی روسای جمهوری ایران و روسیه در حاشیه حضور پوتین در اجلاس «مجمع کشورهای صادرکننده گاز» هفتمین دیدار دو طرف از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم و همچنین سومین دیدار طی سال جاری خواهد بود. سفر رئیس‌جمهوری روسیه به ایران پس از هشت سال، برای هر دو کشور که به تازگی سند همکاری‌های ۴۰‌میلیارد دلاری امضا کرده‌اند، بسیار مهم ارزیابی می‌شود. در عین حال طی ماه‌های اخیر شاهد همگرایی دو کشور در تحولات خاورمیانه به‌ویژه بحران سوریه بودیم. البته این سفر پوتین یک روزه است و او دوشنبه شب تهران را ترک خواهد کرد. ولادیمیر پوتین آخرین بار در سال ۲۰۰۷ به منظور شرکت در اجلاس روسای کشورهای حاشیه دریای خزر به ایران سفر کرد و او در آن زمان، اولین رئیس‌جمهوری روسیه بود که طی ۵۰ سال گذشته به ایران سفر کرد.

دیدارهای سال جاری دو طرف نیز نخست در تیرماه و در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای و اجلاس بریکس در «اوفا» پایتخت جمهوری باشقیرستان و دیگری در حاشیه نشست شهریور ماه ۱۳۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بود. به گزارش «ایرنا»، ایران و روسیه در دور جدید همکاری‌های خود از آغاز فعالیت دولت یازدهم در صدد هستند تاثیرهای رکود بی‌سابقه در روابط بازرگانی دو جانبه را که سال ۱۳۹۱ از چهار میلیارد به کمی بیش از یک میلیارد دلار کاهش یافت، از بین ببرند و از سکوی کنونی حدود دو میلیارد دلار به افق سالانه ۱۰ میلیار دلار برسانند.


مذاکرات ضدتروریسم

از سوی دیگر راهبرد مشترک ضدتروریسم مسکو - تهران و نزدیک به دو ماه همکاری نظامی روسیه با دولت سوریه در سرکوب تروریست‌ها به ویژه داعش، مواضع دو کشور را در امور منطقه‌ای بسیار نزدیک کرده است و این مباحث از اصلی‌ترین محورهای مذاکرات پوتین در سفر به تهران خواهد بود که قرار است روز دوشنبه برگزار شود. این مذاکرات افزون بر توسعه روابط دو جانبه، بیش از پیش همگرایی ایران و روسیه را در امور منطقه‌ای از جمله حل سیاسی بحران سوریه، عراق، یمن و همچنین لزوم تشکیل ائتلاف گسترده بین‌المللی ضدتروریسم افزایش می‌دهد و کشورهای حامی گروه‌های تروریستی را در تنگنا قرار خواهد داد.


چمدان اتمی پوتین

در آستانه سفر رئیس‌جمهوری روسیه به ایران، گمانه‌زنی‌ها درمورد چمدان اتمی او قوت گرفته است. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در آستانه سفر روز دوشنبه رئیس‌جمهوری روسیه به تهران، بسیاری از تحلیلگران منتظرند ببینند آیا پوتین در این سفر چمدان معروف اتمی خود را همراه خواهد داشت یا خیر. چمدان اتمی وسیله‌ای است که در آن داده‌های رمزی و سری لازم برای صدور فرمان حمله، با به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای کشورهای آمریکا، فرانسه و روسیه، به‌وسیله رئیس‌جمهوری آنها نگهداری می‌شود. در روسیه سه چمدان اتمی وجود دارد. چمدان‌ها «چگت» نام دارند. اولی در دست رئیس‌جمهوری دومی در دست رئیس ستاد مشترک سه قوا و سومی در اختیار وزیر دفاع است. این سری چمدان بخشی از سامانه ارتباطات و فرماندهی کل ارتش روسیه، کازبک، است.

این نام از نام سیگار برگ مورد علاقه «استالین» گرفته شد. طبق قوانین کرملین، روس‌ها باید سه نفره و پشت‌سر هم فرمان حمله را صادر کنند. پایگاه اینترنتی«آی‌تی‌وی» درمورد محتویات این چمدان می‌نویسد: «در این چمدان، وسایل ارتباط کاملا امن با یک ماهواره مخصوص، نقشه‌های کشورهای مختلف، سناریوهای مختلف جنگی، آمار احتمالی تلفات در منطقه مورد هدف، رمزهای صدور مجوز حمله و برخی اسرار دیگر جای داده شده‌ است.» ‌آی‌تی‌وی در ادامه می‌نویسد: «پوتین در سال ۲۰۱۲ همزمان با انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهوری روسیه، چمدان اتمی را از کرملین دریافت کرد.»