دنیای اقتصاد: براساس بخشنامه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به کلیه دستگاه‌ها، خطوط اصلی روند صدور کارت اعتباری کالای ایرانی مشخص شد. این بخش‌نامه با توجه به دستورالعمل تسهیل بهره‌مندی کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌ها، سازمان‌ها و موسسات از کارت اعتباری کالای ایرانی اعلام شده است.

مشمولان، متقاضیان و بانک‌های عامل

براساس این بخشنامه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری، صندوق‌های بازنشستگی زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صندوق‌ بازنشستگی زیر نظر سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی غیردولتی به‌عنوان موسسات مشمول در این طرح مشخص شدند. متقاضیان نیز کارکنان شاغل، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و وظیفه‌بگیران زیرمجموعه موسسات مشمول هستند. همچنین بانک‌های پرداخت‌کننده حقوق یا مستمری موسسات مشمول و صادرکننده کارت اعتباری خرید کالاهای مصرفی بادوام ایرانی منتخب، به‌عنوان بانک عامل تعیین شدند.


براساس بخشنامه دولت، موسسات مشمول، موظفند تمهیداتی را ایجاد کنند که کارکنان و مستمری‌بگیران تحت پوشش آنها بتوانند درخواست اخذ کارت اعتباری را به آنها منعکس کنند. این موسسات پس از دریافت درخواست‌ها، براساس میزان دریافتی ماهانه و توان بازپرداخت هر متقاضی، گواهی تعهد کسر از حقوق آنها که حداکثر باید تا ۵۰ درصد متوسط دریافتی ماهانه آنها باشد را به روشی که بین موسسات مشمول و بانک عامل تفاهم می‌شود، به شعبه بانک عامل مربوطه اعلام کنند. همچنین مراجعه انفرادی و موردی متقاضیان به بانک‌ها برای بهره‌مندی از تسهیلات کارت اعتباری ممنوع بوده و موسسات مشمول باید با اطلاع‌رسانی صحیح از مراجعه متقاضیان به بانک‌ها جلوگیری کنند.


شرایط تعامل میان متقاضیان و بانک عامل

طبق این بخشنامه بانک عامل براساس اعتبارسنجی متقاضیان، نسبت به صدور کارت اعتباری برای متقاضیان دارای اهلیت اقدام کرده و کارت‌ها را به موسسه مشمول ارسال‌کننده درخواست‌ها می‌فرستد و همزمان برای متقاضیان پیامکی از طرف بانک عامل ارسال می‌شود که صدور کارت اعتباری را اطلاع‌رسانی می‌کند. متقاضیان کارت نیز براساس اطلاعات پیامک دریافتی به دستگاه مشمول مراجعه کرده، ضمن امضای فرم قرارداد و سایر اسناد مربوطه، کارت و پاکت رمز آن را دریافت می‌کنند.


همچنین کارت‌های تحویل شده به متقاضیان از زمان دریافت، امکان خرید از مراکز تعیین شده حضوری و اینترنتی را خواهند داشت. برای دارندگان کارت در مقاطع یک ماهه متناسب با تاریخ صدور، صورتحسابی به‌صورت پیامکی ارسال می‌شود که براساس آن دارنده کارت ضمن اطلاع از ریزخریدهای دوره، از تعهدات خود به بانک مطلع می‌شود. براساس این پیامک دارنده کارت نسبت به تسویه تعهدات ماهانه خود با بانک عامل اقدام می‌کند. طبق قرارداد صدور کارت بین بانک عامل و دارنده کارت، بانک عامل مجاز است در صورت عدم پرداخت وجه اقساط صورتحساب کارت خرید، راسا از حساب مشخص شده یا هر گونه سپرده دیگر دارنده کارت برداشت کند. در صورت عدم کفایت موجودی حساب‌های دارنده کارت نیز، موسسات مشمول موظفند ترتیباتی اتخاذ کنند که در صورت اعلام بانک عامل، اقساط معوق از حقوق و مستمری متقاضیان، کسر و به حساب اعلام شده توسط بانک عامل واریز شود.