گروه خبر: در آستانه سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به دو کشور فرانسه و ایتالیا، او با کانال 2 تلویزیون فرانسه و رادیو یک اروپا، شبکه تلویزیونی ایتالیا و روزنامه کوریره دلاسرا، پرشمارگان‌ترین روزنامه ایتالیایی، گفت‌وگو کرد.


روحانی قرار است امروز پس از 16 سال، به‌عنوان نخستین مقام ارشد ایرانی به ایتالیا سفر کند و از این رو خبرگزاری‌های اروپا از این سفر به‌عنوان سفری تاریخی یاد کرده‌اند. بر اساس این گزارش، روحانی امروز و فردا در رم با مقامات ایتالیایی و پاپ فرانسیس و روز دوشنبه و سه‌شنبه در پاریس با «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار خواهد کرد. به گزارش «ایرنا» آخرین سفر یک رئیس‌جمهوری ایران به اروپا به سال 2005 میلادی (1384) باز می‌گردد که در جریان آن رئیس دولت اصلاحات به وین و پاریس سفر کرد. قرار است رئیس‌جمهوری را در این سفر، هیاتی تجاری متشکل از بازرگانان و تولیدکنندگان بخش خصوصی نیز همراهی کنند. به هر حال او روز پنجشنبه و در آستانه این سفر تاریخی درگفت‌وگو با کانال 2 تلویزیون فرانسه و رادیو یک اروپا، با اشاره به روابط تاریخی دو کشور، توسعه روابط ایران و فرانسه را به نفع ملت‌های دو کشور دانست و تاکید کرد: تاریخ و فرهنگ فرانسه نزد افکار عمومی مردم ایران جایگاه ویژه‌ای دارد و فرانسه می‌تواند از شرکای اقتصادی، ‌سیاسی و فرهنگی ایران باشد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در پاسخ این سوال که «آیا با آغاز نظارت‌های جدید در چارچوب توافق هسته‌ای، ایران تعهدات مربوط به سایت‌های هسته‌ای را رعایت خواهد کرد؟»،‌ اظهار کرد: ایران کاملا مصمم است که به توافقات مطروحه در برجام پایبند باشد و به آن عمل کند؛ مشروط بر اینکه 1+5 نیز کاملا به تعهداتش پایبندی نشان دهد.روحانی در مورد اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد حذف اسرائیل از نقشه جغرافیا نیز گفت: نظر جمهوری اسلامی نسبت به سرزمین فلسطین روشن است. ما می‌گوییم در سرزمین فلسطین همه آنهایی که اهل فلسطین بودند اعم از یهودی‌ها، مسلمان‌ها و مسیحی‌ها و همه آنهایی که الان آواره کشورهای دیگر شده‌اند، بازگردند و انتخاباتی سراسری و آزاد انجام گیرد و نتیجه رای مردم هر چه بود و هر سیستم و حکومتی را که مردم رای دادند، همگان بپذیرند.


معنای شعار مرگ بر آمریکا

در ادامه این گفت‌وگو از رئیس‌جمهوری در مورد شعار مرگ بر آمریکا سوال شد که او گفت: اخیرا هم رهبر معظم انقلاب این نکته را به‌خوبی اعلام کردند که مردم اگر مرگ بر آمریکا می‌گویند مقصود نه مردم آمریکاست و نه فرد خاصی، مقصود از مرگ بر آمریکا، مخالفت مردم ما با سیاست‌های آمریکاست. شما می‌دانید که مردم ایران، سوابق خوشی از مداخله آمریکا در منطقه و در ایران ندارند؛ بنابراین با آن سیاست‌ها مخالف هستند و شعار مردم مخالفت صریح با ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکاست. رئیس‌جمهوری در جواب این پرسش که «آیا شما نگران نیستید که جانشین اوباما بدتر از آن باشد و بیشتر با توافق هسته‌ای مخالف باشد؟»، گفت: خیلی زود است که راجع به این مساله قضاوت کرد. وی افزود: آنچه ما بر آن معتقدیم اینکه تعهدات دولت آمریکا، در برجام و در توافق هسته‌ای با ایران توافق یک دولت است و توافق یک دولت در معاهدات و مسائل بین‌المللی و از جمله برجام است که مورد تاکید و مصوبه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته؛ بنابراین این توافق فرای دولت‌هاست. هر دولتی در آمریکا روی کار بیاید، متعهد به همه این تعهدات است.


مذاکره برای خرید هواپیما

روحانی همچنین با اشاره به سفرش به فرانسه در پاسخ به سوالی درمورد خرید ایرباس نیز گفت: همین الان هم در کشور ما هواپیماهایی که پرواز می‌کنند معمولا ایرباس و بوئینگ هستند، البته از شرکت‌های دیگر هم هستند، اما معمولا از این دو شرکت هستند و قاعدتا اگر شرایط مناسب باشد، خریداران ما انتخاب خواهند کرد. یکی از آنها می‌تواند ایرباس باشد.


زمان مناسب حذف تحریم‌ها

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری روز گذشته در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی «رای نیوز» ایتالیا، در پاسخ به این سوال که به نظر شما زمان مناسب برای حذف تحریم‌های اقتصادی و مالی چه زمانی است و آیا آنها تا پایان سال جاری لغو خواهند شد، گفت: احتمال اینکه تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی به روز اجرای این توافق برسیم و به‌طور طبیعی تحریم‌ها برداشته شود، زیاد است. البته هنوز کارهای زیادی باید انجام گیرد. هر دو طرف مشغول فعالیت هستند تا زمینه را برای روز اجرا آماده کنند و من فکر می‌کنم تا پایان امسال این کار شدنی است، اگر همه برنامه‌ریزی‌هایی که شده به‌خوبی اجرایی و عملیاتی شود.روحانی اظهار کرد: ما منتظر یک گزارش از آژانس درخصوص حل مسائل باقی‌مانده در مسائل هسته‌ای هستیم که امیدواریم در اوایل دسامبر این گزارش داده شود و اقدامات دیگری که ما نسبت به نوسازی رآکتور آب سنگین اراک و بقیه مسائل باید انجام دهیم، به احتمال زیاد تا پایان سال میلادی می‌توان همه اینها را انجام داد. روحانی در ادامه با اشاره به اینکه «ما به همه یهودیان در سراسر جهان و کتاب مقدسشان احترام می‌گذاریم»، گفت: دین یهود و یهودیان از مساله سیاست‌های صهیونیسم جداست. صهیونیسم یک موضوع و یهود موضوع دیگری است.


شرط بازگشایی سفارت آمریکا

روحانی در جواب این سوال که «آیا سفارت آمریکا در تهران و همچنین سفارت ایران در واشنگتن افتتاح خواهد شد؟»، اظهار کرد: به‌نظر من کلید این کار دست خود آمریکایی‌ها است. اگر آمریکایی‌ها سیاست خودشان را نسبت به انقلاب اسلامی و مردم ایران عوض کنند، بابت ظلم‌هایی که به مردم ایران کردند عذرخواهی و تصمیم بگیرند که به ملت ایران احترام واقعی بگذارند، آن وقت حتما شرایط عوض خواهد شد.رئیس‌جمهوری ادامه داد: به هر حال ما یک تجربه 37 ساله داریم. آمریکا اشتباهات زیادی را نسبت به مردم و انقلاب اسلامی و در دوره جنگ تحمیلی مرتکب شده است که مردم ما را بسیار عصبانی کرده است. بنابراین آمریکایی‌ها اگر روزی تصمیم بگیرند که از مسیر خودشان برگردند و رفتار عادلانه‌ای نسبت به مردم ایران داشته باشند، آن روز شرایط می‌تواند کاملا تغییر کند.


تفاوت توافق و رابطه با آمریکا

رئیس‌جمهوری روز گذشته همچنین در گفت‌و‌گویی با «کوریره دلاسرا»، پرشمارگان‌ترین روزنامه ایتالیایی، در پاسخ به این سوال که تا ماه دسامبر کدام‌یک از تحریم‌ها برداشته خواهد شد، اظهار کرد: در این دوره باید اتحادیه اروپا، آمریکا و سایر کشورهای ۱+۵ اقدامات خودشان را انجام دهند؛ به‌گونه‌ای که در روز اجرا همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی رفع و برداشته شود و ایران هم به تعهداتی که داده تا آن روز همزمان عمل می‌کند. ما کارمان را آغاز کرده‌ایم و کار طرف مقابل هم آغاز شده و به این ترتیب فکر می‌کنم تا پایان سال بتوانیم به روز اجرا برسیم.رئیس‌جمهوری در پاسخ، «توافق هسته‌ای» و «روابط با آمریکا» را دو مساله جداگانه دانست و اظهار کرد: مساله روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکا یک مساله بسیار طولانی است که از بعد از انقلاب اسلامی شروع شده و همچنان ادامه دارد و خود آمریکایی‌ها هم به‌دنبال توافق هسته‌ای، همه تحریم‌ها را برنمی‌دارند؛ بلکه فقط تحریم‌هایی را برمی‌دارند که در ارتباط با مساله هسته‌ای است. وی در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت چند تن از شهروندان آمریکایی در ایران نیز گفت: دستگیری افراد چون دلایلش به قوه‌قضائیه ارجاع می‌شود و در نهایت در یک دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، نمی‌تواند مرتبط با مسائل سیاسی باشد. وی افزود: در ایران نیز همانند سایر کشورهای آزاد و دموکراتیک، راجع به مسائل سیاسی اختلاف نظرهایی وجود دارد، اما در عین حال ما به حقوق شهروندان و اتباع خارجی که در ایران زندگی می‌کنند متعهد هستیم.


لزوم توجه به هشدار رئیس‌جمهوری

روحانی در پاسخ به سوالی در مورد انتقاد اخیرش از برخی رسانه‌ها در ایران نیز گفت: من به‌عنوان رئیس‌جمهور که مسوول اجرای قانون اساسی است، هر کجا که ببینم اصلی از اصول قانون اساسی مورد خدشه قرار گرفته، طبق وظیفه قانونی خود، آن را بیان می‌کنم و هشدار لازم و اخطار را می‌دهم چرا که وظایف رئیس‌جمهور در این زمینه بالاترین وظایف است و همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها باید به هشدار رئیس‌جمهور توجه کنند هر چند که با نظر رئیس‌جمهور هم موافق نباشند. چون اختیار رئیس‌جمهور در اینجا از قانون اساسی است.