گروه بنگاه‌ها: دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات با حضور مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و نیز جمعی از مقامات، متخصصان و کارشناسان حوزه نت ۱۶ آبان در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در حالی بودجه لازم برای نگهداری و تعمیرات (نت) در حوزه راه‌آهن یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود در حالی که کل بودجه جاری و عمرانی راه‌آهن کمتر از ۸۰۰ میلیارد تومان است. محسن پورسیدآقایی با اعلام این خبر گفت: در زمینه نگهداری و تعمیرات حوزه ریلی بیشتر بودجه صرف تعمیرات اضطراری می‌شود، این در حالی است که باید، بخش عمده هزینه‌ها صرف امور پیشگیرانه در این حوزه شود. وی با اشاره به اینکه از سال ۱۳۹۲ رویکرد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، صرف بودجه بیشتر در زمینه نگهداری و تعمیرات به جای توسعه خطوط جدید بوده است، تصریح کرد: مجموعه مدیریت راه‌آهن در نظر دارد، اولویت نخست خود را صرف نگهداشت وضع فعلی کند و از دارایی‌های موجود، استفاده بهینه کند و برای تحقق این امر و افزایش راندمان در این حوزه، پروژه‌های نگهداری و تعمیرات (نت) را در بخش‌های زیربنایی به جدیت پیگیری کرده است. دبیر علمی دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات (نت) نیز در حاشیه این کنفرانس گفت: به دلیل بی توجهی به امر نگهداشت (نگهداری و تعمیرات در ابعاد فیزیکی و غیرفیزیکی) در صنعت هواپیمایی، بیش از تعداد هواپیماهای در حال پرواز در کشور، هواپیماهای برزمین مانده داریم.

دکتر محمد ریاحی ادامه داد: کمبود بودجه از یکسو و از سوی دیگر در اولویت نبودن نگاهداشت این هواپیماها سبب زمین‌گیر شدن آنها شده است. این در حالی است که با اعمال شیوه‌های پیشگیرانه نگهداری و تعمیرات می‌توان از زمین گیر شدن هواپیماهای کنونی جلوگیری کرد. دکتر ریاحی با اشاره به اینکه بی‌توجهی به بحث «نگاهداشت» تنها اختصاص به صنایع هوایی نداشته که شامل دیگر صنایع از جمله پتروشیمی و... نیز می‌شود، خاطرنشان ساخت: بر اساس استانداردهای جهانی اگر تا ۷درصد کل هزینه‌های تولید، صرف نگاهداشت شود، می‌توان تا ۳۵ درصد از هزینه‌های بعدی تعمیرات جلوگیری کرد. وی اظهار کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا، اصل نگاهداشت و پیشگیری بر تعمیرات تقدم دارد؛ در حالی که در کشور ما بر عکس، هزینه‌ها در زمینه تعمیرات انجام می‌گیرد که این امر با وجود کمبود منابع مالی باعث تحمیل بودجه ۵ برابری به صنایع شده است. دکتر علیرضا معینی، رئیس دهمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات نیز گفت: ۱۵ تا ۶۰ درصد هزینه‌های تولید در کشور هم اینک مربوط به هزینه‌های نگهداری و تعمیرات (نت) است که این هزینه‌ها بسته به نوع صنایع متفاوت است. وی با اشاره به اینکه بیش از یک سوم هزینه‌های نت، مربوط به هزینه‌های غیرضروری است، خاطرنشان کرد: به کارگیری نت باعث صرفه‌جویی حداقل ۳۰ درصدی در صنایع کشور می‌شود.