گروه خبر: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی شنبه شب در برنامه تلویزیونی نگاه یک سیما، پاسخگوی سوالات این برنامه بود. علی شمخانی در این برنامه با پرسش‌هایی روبه‌رو شد؛ پرسش‌هایی که بیش از همه بر موضوع نفوذ تاکید داشت.


بر اساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، شمخانی درباره موضوع نفوذ اینگونه توضیح داد: در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران، براندازی به مفهوم حمله نظامی، استحاله و نقد و استفاده از تجربیات در سایر کشورها همیشه در دستور کار دشمنان بوده است اما آیا هر تماسی با بیرون به مفهوم نفوذ است؟ او با تاکید بر این نکته که ما باید هوشیار باشیم، اعلام کرد: «بدترین راه مقابله با نفوذ، تنزل موضوع نفوذ به یک مساله جناحی برای حذف رقیب است، چیزی که در این ایام برخی اوقات رخ داده است.»دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه درباره دستگیری چند نفر از فعالان رسانه‌ای به اتهام نفوذ و جریان سازی و این نظر که پس از برجام این دستگیری‌ها با قصد تسویه حساب سیاسی بوده و بزرگنمایی صورت گرفته است، گفت: «من با این نظر موافقم. بحث نفوذ مهم است. اگر از شبیخون فرهنگی با وسعت فکری که ایجاد می‌کند فقط مبارزه با بدحجابی را بیرون بیاوریم، این تنزل دادن نظر رهبری است.» به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی، نفوذ و اختلاف دو بحثی است که رهبری بعد از برجام به اشکال مختلف بیان کردند و درست هم هست. اینکه از رسانه نفوذ صورت می‌گیرد وجود دارد و یک اصل است، اما نباید آنها را در خدمت و اختیار مقابله جناحی قرار دهیم. نباید کسی را فراتر از آنچه انجام داده متهم کنیم.

شمخانی با بیان اینکه می‌گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، تاکید کرد: «اینها نفوذ نیست، اینها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من اینها را می‌گویم که اشتباه است.» او با تاکید بر اینکه سدهای نفوذ در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و دشمن با استفاده از یک نارضایتی کوچک، حتی استفاده از خشکسالی و سیل به دنبال نفوذ است، گفت: «باید مراقبت را بیشتر کنیم.» شمخانی با محترم خواندن انتقاد و منتقد، این محترم بودن را مشروط به آن دانست که از نیکویی‌های یک پدیده هم بگوید. شمخانی همچنین گفت: «همانطور که رهبری گفتند ما در درون خودمان مشکلات ساختاری سیاستی و ناشی از تحریم داریم که باید کمک کنیم این مشکلات را حل کنیم. اینکه انرژی مان را برای زدن همدیگر استفاده کنیم، دینی و انقلابی و در خط رهبری نیست.»


ارزش کلمه نفوذ را کاهش ندهیم

از سوی دیگر، سیدمحمود علوی وزیر اطلاعات نیز، دیروز و در همایش سالانه سراسری مدیران و مسوولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت گفت: ما در شرایطی هستیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان طبیبی حاذق در زمینه نفوذ بیگانگان هشدار داده‌اند، لذا باید هوشیارتر عمل کنیم. به گزارش «ایسنا» علوی افزود: کلمه نفوذ را باید با وزن مناسب خودش به کار ببریم و طوری نشود ارزش و تاثیر آن را کاهش دهیم تا به مطلب پیش پا افتاده‌ای تبدیل شود.


واکنش به منتقدان پروژه ضدنفوذ

دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌ای توسط اطلاعات سپاه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در هفته اخیر رسانه‌ها و برخی سیاسیون به آن پرداخته‌اند. در این باره خبرگزاری میزان به نقل از مجتبی ذوالنور، مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نوشت: دستگیری عوامل موثر در فضای مجازی که رابط جریان اپوزیسیون خارج و ضد انقلاب داخل بودند، کاملا قانونی و با حکم قضایی توسط اطلاعات سپاه انجام شده است. ذوالنور با بیان اینکه سپاه در هیچ جایی بدون حکم قضایی و طی مراحل قانونی اقدام به عمل نمی‌کند، گفت: «نباید به کار قانونی ایراد گرفت.» در همین حال سردار جزایری سخنگوی نیروهای مسلح در واکنش به منتقدان پروژه فعلی اطلاعات سپاه برای برخورد با جریان نفوذ گفت که جای تاسف است که برخی توطئه و نفوذ علیه نظام را توهم می‌خوانند. او در گفت و گو با خبرگزاری دانا، با تاکید بر ضرورت برخورد با کسانی که راه‌های نفوذ را هموار می‌کنند، اظهار کرد: «کسانی که راجع به مساله نفوذ با ابهام و تردید برخورد می‌کنند باید به لحاظ فکری، اندیشه‌ای و اطلاعاتی و امنیتی مورد بررسی مجدد قرار گیرند تا واقعیت مساله روشن شود.»


بازداشت شدگان خبرنگار نبودند

در حالی که پس از دستگیری‌های اخیر، بازداشت شدگان به عنوان فعالان رسانه‌ای معرفی می‌شدند اما بر اساس آنچه باشگاه خبرنگاران جوان از نشست خبری دیروز سخنگوی قوه قضائیه خبر داد، غلامحسین محسنی اژه‌ای اعلام کرد: «افرادی که توسط اطلاعات سپاه در رابطه با اتهام نفوذ دستگیر شده‌اند خبرنگار نبوده یا حتی برخی از آنها فعالیت رسانه‌ای هم نداشته‌اند.»