گروه خبر: بخش نظارتی بر اجرای برجام در شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود. این خبری است که رئیس مجلس شورای اسلامی، دیروز اعلام کرد. براساس آنچه علی لاریجانی، رئیس مجلس روز گذشته در حاشیه سومین کنگره بین‌المللی علوم انسانی و اسلامی در جمع خبرنگاران گفت، علاوه بر این بخش در شورای‌عالی امنیت ملی، دولت نیز ستاد اجرایی در نظر خواهد گرفت تا برجام در چارچوب مد نظر رهبر معظم انقلاب اجرا شود.


«ایرنا» با انتشار اظهارات لاریجانی، درباره نحوه نظارت مجلس بر اجرای برجام، به نقل از رئیس مجلس نوشت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر اجرای برجام نظارت می‌کند. علی لاریجانی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را طبق قانون ناظر قوه مقننه بر اجرای برجام دانست و گفت: شورای عالی امنیت ملی نیز بخش نظارتی برای این کار در نظر خواهد گرفت. این موضوعی است که عباس عراقچی نیز دیروز در کمیسیون امنیت ملی مجلس به آن اشاره کرده است . به گفته او براساس فرمایشات مقام معظم رهبری کمیته‌ای برای رصد و نظارت بر اجرای برجام و اجرای تعهدات طرف مقابل باید تشکیل شود و در صورت تشکیل این کمیته، وزارت امور خارجه نهایت همکاری را با این کمیته خواهد داشت و براساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی کمیته مذکور عمل خواهد شد.


نامه 213 نماینده به روحانی

از سوی دیگر ۲۱۳ نفر از نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ضمن تقدیر و تشکر از زحمات تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، خواهان تشکیل هیاتی برای نظارت بر اجرای برجام شدند. به گزارش «ایرنا» در بخشی از این نامه که در جلسه علنی دیروز مجلس قرائت شد، آمده است: انتظار است در راستای اجرای قانون و دفاع از منافع ملت ایران، شروط تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در دستورالعمل‌شان درباره اجرای برجام به‌صورت کامل رعایت شود. مجلسی‌ها با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دستورالعمل اجرای شروط برجام، خطر شیطان بزرگ و مضر بودن خوش‌بینی به دشمنان این ملت را یادآور شدند و برای فراهم آوردن زمینه اجرای با اقتدار برجام به ۶ نقطه ضعف آن اشاره تاکید کردند: مقام معظم رهبری در این نامه علاوه بر شروط ۹ گانه مجلس شورای اسلامی و ملاحظات ۱۰گانه شورای عالی امنیت ملی، مصوبه مورخ ۱۹ مردادماه ۹۴ شورای عالی امنیت ملی را تایید کردند. بنابراین از دولت انتظار می‌رود که در راستای اجرای قانون و دفاع از منافع ملت بزرگ ایران، شروط تامین‌کننده منافع ملت را با دقت کامل رعایت کند و علاوه بر تشکیل هیاتی که با ۳ ویژگی قوی، آگاه و هوشمند جهت نظارت بر اجرای برجام که در بند نهم دستورالعمل مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است، قبل از اعلام رسمی رئیس‌جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا معطوف به لغو کامل تحریم‌های مالی و اقتصادی، نباید هیچ اقدام عملی در اجرای برجام صورت گیرد.


حضور عراقچی در کمیسیون امنیت ملی

از سوی دیگر و بر اساس برنامه قبلی، جلسه عصر دیروز کمیسیون امنیت ملی با حضور عباس عراقچی و بهروز کمالوندی با محوریت مسائل پسابرجام تشکیل شد. نوذر شفیعی، سخنگوی این کمیسیون درباره این جلسه به «ایسنا» گفت: عراقچی توضیح داد که در روز تصویب شورای وزیران اتحادیه اروپا سه مصوبه خود درخصوص تحریم‌های ایران را لغو یا اصلاح کرد و در همان روز، دستور اوباما برای آماده‌سازی مقدمات اجرای برجام صادر شد و وزیر خارجه آمریکا وزارت خزانه‌داری، خارجه، بازرگانی و انرژی را نسبت به توقف تحریم‌ها علیه ایران (توقف فرامین اجرایی رئیس‌جمهوری آمریکا) مطلع کرد.


ارائه گزارش آمانو تا یک ماه آینده

به گفته شفیعی، عراقچی همچنین تاکید کرد که تمامی موارد نقشه راه بین ایران و آژانس مگر دو مورد اجرا شده است تا حدود یک ماه دیگر آقای آمانو گزارش خود را که گزارش بینابینی است ارائه می‌دهد و ۱۵ دسامبر شورای احکام تشکیل جلسه می‌دهد و قطعنامه‌ای را برای خاتمه پرونده PMDارائه خواهد داد که پس از انجام این دو مرحله، نوبت ایران درخصوص «ذخایر» و «اراک» می‌شود. در این زمان سازمان انرژی اتمی قرارداد مربوط به ذخایر و اراک را امضا خواهد کرد. او تاکید کرد: بر این اساس عراقچی تصریح کرد که در مجموع انتظار می‌رود در اوایل سال میلادی جدید (دو ماه آینده) اجرای برجام آغاز شود و تحریم‌ها مطابق برجام لغو، تعلیق یا متوقف شود.