ایرنا: رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: اسامی تمامی بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری دارای مجوز در سایت بانک مرکزی منتشر شده است؛ مردم به موسسه‌هایی که اسامی آنها در این لیست نیست، اعتماد نکنند.

ولی‌الله سیف روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود: ریسک سپرده‌گذاری در موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز از دست دادن تمامی سپرده است. وی یادآور شد: آخرین موسسه مالی غیرمجاز تعطیل شده، موسسه «میزان» بود که بانک صادرات مسوولیت آن را بر عهده گرفت.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: مردم باید همیشه متوجه باشند که سرمایه‌گذاری در موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز ریسک دارد و باید برای تبعات آن هزینه پرداخت. سیف به اخطارهای داده شده به موسسه‌های مالی و اعتباری که از اسامی ائمه معصومین(ع) استفاده می‌کردند اشاره کرد و یادآورشد: هم‌اکنون به غیر از دو موسسه هیچ مرکز مالی و اعتباری با چنین اسامی وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: موسسه «ثامن الحجج» مجوز ندارد و امید می‌رود که بتوان با پیگیری‌هایی که هم‌اکنون از سوی مسوولان آن انجام می‌شود، مشکلات این موسسه برای دریافت مجوز برطرف شود. رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: موسسه مالی و اعتباری «ثامن» نیز در حال طی مراحل قانونی برای دریافت مجوز و موافقت اصولی است.


سیف: استقراض دولت از بانک مرکزی صحت ندارد

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین گفت: موضوع استقراض دولت از بانک مرکزی صحت ندارد. ولی‌الله سیف افزود: بانک مرکزی اجرای یک برنامه خروج از رکود را با تحرک بخشی به تولید در نظر دارد تا به این طریق اقداماتی را انجام دهد که منجر به تحریک تقاضا شود. وی یادآورشد: بانک مرکزی با این حرکت می‌تواند فضای جدیدی در تولید ایجاد کند.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: یکی از اقداماتی که این بانک در نظر دارد برای حمایت از تولید انجام دهد، خرید دین اسناد ناشی از فروش مدت‌دار محصولات تولیدی داخلی است. سیف خاطرنشان کرد: به این طریق که بانک‌ها کارت اعتباری خرید کالای داخلی را برای هموطنان صادر می‌کنند و به آنان ۱۸ ماه فرصت داده می‌شود تا اقدام به خرید کالای با دوام مصرفی تولید داخل کنند. وی ادامه داد: حداکثر ارزش در نظر گرفته‌شده برای این کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومان است که متناسب با درآمد هر فرد صادر می‌شود. رئیس‌کل بانک مرکزی به جریان تقسیط مجدد یا استمهال وام‌های صنایع بدهکار به سیستم بانکی اشاره کرد و گفت: یک مکانیزم وجود دارد که در سطح استان‌ها به ریاست استاندار شکل می‌گیرد و در آن نسبت به این نوع تقاضاها بررسی‌های لازم انجام می‌شود.

سیف افزود: در صورتی که پس از بررسی‌ها واحد صنعتی حائز شرایط باشد می‌تواند از فرصت تقسیط مجدد یا استمهال استفاده کند. وی یادآور شد: در حرکت جدیدی که بانک مرکزی به تازگی انجام می‌دهد، بیشتر روی اسناد فروش کالاهای تولیدی مدت‌دار تاکید دارد. به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، بانک‌ها این اسناد را خریداری و بر مبنای آن عمل می‌کنند.