حسین موسویان، مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین ایران با انتشار مقاله‌ای در نشریه هافینگتون پست اشاره کرد که حل اختلافات میان ایران و عربستان سعودی برای آینده صلح در سوریه و کل خاورمیانه بسیار اهمیت دارد و تنها در آن صورت است که خلأهای منطقه‌ای پر خواهند شد.


به گزارش «آنا»، عضو ارشد پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با اشاره به اولین تجربه حضور ایران در نشستی بین‌المللی پیرامون بحران سوریه نوشت: «برای نخستین بار است که مقام‌های ایرانی و سعودی در حال مذاکره بر سر مساله‌ای منطقه‌ای از زمان ارائه پیشنهاد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در ماه اوت سال 2013 میلادی هستند. او در آن زمان به عربستان سعودی پیشنهاد کرد تا طرفین برای بهبود روابط و ترمیم آن گام‌های استواری بردارند.» موسویان در ادامه مقاله خود عربستان سعودی را مقصر اصلی رد پیشنهادهای ایران دانسته و تاکید کرد: «سعودی‌ها همه تلاش‌های ایران در مسیر تعامل را رد کرده‌اند. سعودی‌ها پیش‌شرط بی‌معنی پایان دادن به مداخلات ایران در کشورهای عربی را مطرح کرده‌اند. این باعث تاسف است که مقام‌های آن کشور رویکردی خصمانه را با ایران در پیش گرفته‌اند. سوزان مالونی، پژوهشگر موسسه بروکینگز در این باره می‌گوید: رهبران عربستان یک کارزار تهاجمی‌تر دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی را با هدف به‌حاشیه‌راندن ایران و دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه خود در منطقه اتحاذ کرده‌اند.» موسویان در ادامه با برشمردن دلایل عدم تمایل عربستان به مذاکره با ایران در شرایط کنونی نوشت:‌ «دلایل گوناگونی وجود دارند. نخست آنکه محمد بن‌سلمان، پسر بی‌پروای پادشاه کنونی در حال مبارزه برای قدرت و جانشینی پادشاه است. عربستان در جنگ یمن نیز تحت‌فشار است. علاوه بر این یکی از اعضای خاندان آل‌سعود در نیویورک در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل گفت که سعودی‌ها مایل به نشستن پای میز مذاکره با ایران نیستند چرا که باور دارند که ایران اکنون در منطقه دست بالا را دارد. آنان احساس می‌کنند که مذاکره با ایران نوعی به‌رسمیت شناختن موضع برتر ایران در منطقه خواهد بود.»

موسویان با ارائه راهکارهایی برای بهبود روابط ایران و عربستان سعودی ادامه داد: «یک راه، مذاکرات رسمی در سطوح بالا بین وزرای امور خارجه و دیگر نمایندگان ارشد دو کشور است. متاسفانه به‌نظر نمی‌رسد سعودی‌ها مایل به پیروی از این راه باشند. جایگزین دیگر آن است که مقام‌های پیشین و چهره‌های برجسته غیر‌دولتی دو کشور و کارشناسان ایرانی‌-‌سعودی با یکدیگر برای اعتمادسازی گفت‌و‌گو کنند و به تدریج وضعیت به سمت گفت‌و‌گوهای رسمی حرکت کند. در این مورد تلاش‌های قابل‌توجهی صورت گرفته است. یکی از راه‌های دیگر اعزام محرمانه نمایندگان و فرستادگان ویژه است تا تنش میان دو کشور کاهش یابد. در دهه 90 میلادی از این راه در دوران ریاست‌جمهوری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی استفاده شده بود و من به‌عنوان دیپلمات ارشد گام‌هایی را برای بهبود روابط میان تهران‌-‌ریاض و توافق طرفین روی یک بسته صلح برداشتم.»‌ موسویان در پایان این مقاله اشاره کرده است که عربستان سعودی به جای تلاش برای محدود و منزوی کردن ایران در منطقه باید اذعان کند که ایران همسایه آن کشور است و طرفین می‌توانند با یکدیگر در صلح زندگی کنند. او همچنین تاکید کرد: «همکاری بین دو کشور برای آینده صلح در سوریه و کل خاورمیانه بسیار اهمیت دارد. تنها در آن صورت است که خلأ‌های منطقه‌ای پر خواهند شد.»