گروه خبر: سعید حجاریان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم خاطره جالبی از سفر سیدمحمد خاتمی به نیویورک و مواجهه هیات ایرانی با هیات آمریکایی در سازمان ملل تعریف کرد.حجاریان گفت: درسفر اول خاتمی که به نیویورک رفتیم، من مشاور و همراهش بودم در نیویورک. من بودم و ابطحی و آقا رضا خاتمی. ظریف هم بود و کمک کرد.


ولی نماینده ایران در سازمان ملل آن موقع آقای نژاد‌حسینیان (محمدهادی) بود. وزیر خارجه هم که آقای کمال خرازی بود. وی افزود: ما سه تا (حجاریان، ابطحی و رضا خاتمی) داشتیم می‌رفتیم در کریدور (راهرو) کنار شورای امنیت. دیدیم یک دفعه کلینتون با گاردش دارد می‌آید. خاتمی (محمد) هم به ما گفته بود مبادا شما جایی روبه‌رو شوید با اینها. بنا بود بالاخره دست ندهیم دیگر. به ما گفته بود نکنید این کار را. ما تا دیدیم کلینتون و گاردش دارند می‌آیند واقعا ماندیم چه کنیم. (خنده) واقعا تصادفی بود. ساعت 3 بعد از ظهر بود و واقعا بعید بود کلینتون آن موقع بیاید. حجاریان ادامه داد: خلاصه دیدیم چاره‌ای نداریم، پریدیم در سالن اندونزی و پشت پرده‌ها قایم شدیم.(خنده) آنها آمدند و رد شدند. ما مدام می‌ترسیدیم که نکند گاردش بفهمد و بگوید اینها ایستاده‌اند اینجا که کلینتون را ترور کنند! و این بشود اول دعوا. حجاریان گفت: یک محافظ آقای خاتمی بود که او بیرون ماند و نتوانست بیاید داخل و کلینتون با او دست داد و رفت. می‌خواهم بگویم واقعا اقدام اخیر ظریف تصادفی بوده است. آن ساعت بنا نبوده اوباما بیاید داخل. ساعت گفت‌وگویش تمام شده بوده و یک دفعه آمده بود. وی در ادامه در مورد تایید صلاحیت‌ها در شورای نگهبان در انتخابات آینده مجلس نیز گفت: خودم اعتقاد دارم خیلی سر به سر شورای نگهبان و آقای جنتی نگذاریم. آنهایی که می‌دانیم رد هستند کاندیدا نشوند. معلوم است که یک عده نباید داوطلب شوند. حالا این مجلس چنان آش دهان‌سوزی هم نیست.


رد اصلاح‌طلبان نشان‌دار

وی در پاسخ به سوالی در مورد انتخابات آینده مجلس و حضور اصلاح‌طلبان نیز گفت: اصلاح‌طلب نشان‌دار رد است. همه را رد می‌کنند از دم. ما خودمان ناامیدیم، اما امید من این است که خود دولت بتواند کمک کند. اصلاح‌طلبان بعضیشان می‌توانند کمک کنند. وی همچنین تصریح کرد: کسی در اصلاح‌طلب بودن دکتر عارف شکی ندارد. حجاریان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا آقای عارف برای سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس قطعی شده است نیز گفت: سرلیستی معنایش این نیست که رئیس مجلس بشود.


آینده سیاسی لاریجانی

حجاریان در ادامه این گفت‌وگو در مورد آینده سیاسی علی لاریجانی رئیس مجلس و حضورش در انتخابات مجلس بابیان اینکه ایشان تا به حال برنامه نداده گفت: ایشان بالاخره اگر می‌خواهد برود قم، مطمئنا در قم رای دارد. بعدش می‌آید مجلس. حال باید دید ترکیب مجلس چه خواهد بود. چه فراکسیون‌هایی وجود خواهند داشت. آن موقع می‌شود درباره لاریجانی تصمیم گرفت. حجاریان در مورد حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی رئیس‌جمهوری در انتخابات آینده مجلس خبرگان گفت: روحانی چون رئیس‌جمهور است از تهران بیاید بهتر است. البته هر دو از تهران باشند بهتر است. او همچنین گفت که هاشمی رفسنجانی تغییر کرده است.


ادامه شعار مرگ بر آمریکا

حجاریان همچنین در پاسخ به این سوال که تز دولت برای اداره کشور، تحت عنوان تز توسعه از طریق قرار گرفتن در مدار توسعه غربی، یکی از شکاف‌ها و خلل اصلی‌اش مساله «استقلال» است. آقای سریع‌القلم و آقای روحانی می‌گویند توسعه همانی است که در غرب اتفاق افتاده و راه توسعه ارتباط با کشورهای توسعه یافته است، گفت: ما چند کلمه داریم، یکی کلمه استقلال، دیگری کلمه وابستگی و سومی کلمه همبستگی. بعضی وقت‌ها به جای همبستگی می‌گویند«هم وابستگی» به نظر من هم این لغت بهتری است. او همچنین در مورد شعار مرگ بر آمریکا نیز با بیان اینکه اهانت خوب نیست، گفت: ما درباره شعار «مرگ بر آمریکا» هم بارها گفته‌ایم که این شعار علیه مردم آمریکا نیست؛ بلکه علیه سیاست‌های آمریکا است. وی در ادامه گفت: شعار «مرگ بر آمریکا» بعد از توافق هم می‌تواند ادامه داشته باشد.


۶ ماه سخت دولت

حجاریان همچنین در این گفت‌وگو در مورد وضعیت اقتصادی دولت گفت: من گمان دارم تا 6 ماه آینده دولت وضعیت سختی خواهد داشت. این وضعیت حتی بعد از انتخابات مجلس ادامه خواهد یافت.