رئیس‌جمهوری قانون اجرای برجام را ابلاغ کرد عکس:president. ir
گروه خبر: همزمان با آغاز روز اجرایی شدن برجام، حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز روز گذشته قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ کرد. براساس موافقت ایران و 1+5، تاریخ 26 مهرماه روز تصویب برجام تعیین شده بود.


کلیات طرح «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در جلسه علنی روز یکشنبه (19مهر) به تصویب رسیده بود و جزئیات آن نیز در روز سه‌شنبه(21مهر) مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت و شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را بدون هیچ‌گونه تغییری در روز چهارشنبه 22 مهرماه جاری تایید کرد. به‌دنبال آن رئیس مجلس شورای اسلامی نیز این قانون را در تاریخ 23 مهرماه برای اجرا به رئیس‌جمهوری ابلاغ کرد.در همین حال روز گذشته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان توضیحاتی را در مورد تایید مصوبه مجلس در مورد برجام ارائه کرد. او در مورد تایید طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: چون برجام یک قول و قرار بین دولت‌ها است و از نظر حقوقی الزام‌آور برای طرفین نیست، نیاز به تصویب مجلس ندارد. او همچنین روز گذشته در یک نشست خبری در مورد تایید برجام در شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان نیز جزئیات برجام را بررسی نکرده و تنها نظر خود را در مورد مصوبه مجلس اعلام کرده است.


به گزارش «ایرنا» نجات‌الله ابراهیمیان روز گذشته در نشست خبری‌اش با خبرنگاران، با انتقاد از تیتر برخی رسانه‌ها درباره تصویب یا تصویب نشدن برجام در مجلس شورای اسلامی یا شورای نگهبان اظهار کرد: شورای نگهبان طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام را بررسی کرده است و نه مجلس و نه شورای نگهبان اقدامات مشروحی را که در برنامه جامع اقدام مشترک درج شده تصویب نکرده‌اند و این به معنای موافق یا مخالف بودن نیست.


ابراهیمیان افزود: برجام به این علت بررسی نشده که یک توافق سیاسی و قراری برای اجرای برخی امور توسط دولت جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بوده و در آن تاکید شده است که اقدامات داوطلبانه است.وی ادامه داد: در مصوبه مجلس نیز داوطلبانه بودن این اقدامات با دو واژه مورد تاکید قرار گرفته که بر اساس آن دولت در چارچوب مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی در صورتی می‌تواند به شکل داوطلبانه برنامه جامع اقدام مشترک را اجرا کند که احکام ذکر شده در این ماده واحده را رعایت کند.سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: برجام یک سند حقوقی الزام‌آور برای طرفین تلقی نمی‌شود و مجلس هم اساسا با همین تلقی وارد بررسی جزئیات آن نشد و شورای نگهبان نیز مصوبه مجلس را موضوع بررسی قرار داد و کاری به جزئیات و قول و قرارهای اجرایی برجام نداشت.ابراهیمیان افزود: براساس قانون، قوای مجریه و مقننه و شورای‌عالی امنیت ملی در مورد اقدامات دولت وظایف و اختیارات کلی خود را دارند و ما به همین دلیل وارد تصویب برجام نشدیم و مجلس نیز چنین ضرورتی ندیده است.


دلیل تایید مصوبه مجلس

سخنگوی شورای نگهبان همچنین درباره علت تایید مصوبه مجلس در این شورا با وجود انتظار برخی‌ها برای احتمال رد آن از سوی شورای نگهبان یادآور شد: در رابطه با متن ماده واحده مصوب مجلس تاکید می‌کنم که خود قول و قرارهای برجام، موضوع بررسی ما و مجلس نبوده، آنچه ما بررسی کرده‌ایم اصل ماده واحده بوده است. ابراهیمیان به مواردی از ارجاع مسائل به برجام در متن ماده واحده مجلس اشاره کرد و گفت: یکی از سوالات در شورا این بود که وقتی در ماده واحده به سندی ارجاع داده شده، آیا ما نیز نباید به آن مراجعه کنیم؟ در این رابطه اکثریت اعضا نظرشان بر این بود که با توجه به آمدن قیدهایی مانند «می‌تواند» و «داوطلبانه» در مصوبه مجلس، برجام یک قرارداد بین‌المللی نیست که آن را بررسی کنیم؛ بلکه یکسری قول و قرار و برنامه اجرایی است که دولت هنگام اجرای آنها باید یکسری قواعد را رعایت کند؛ بنابراین همکاران ما به این مساله که برجام نیز بررسی شود، رأی منفی دادند.


وی ادامه داد: سوال مهم دیگری هم مطرح بود که آیا شیوه بررسی این ماده واحده در مجلس مطابق آیین‌نامه داخلی مجلس بوده یا نه و با فرض عدم مطابقت با آیین‌نامه از جمله در رابطه با بررسی پیشنهادهای نمایندگان، آیا می‌توان ایراد قانون اساسی به آن گرفت یا خیر؟ گفت: اصل 65 قانون اساسی مقرر کرده که طرح‌ها و لوایح طبق آیین‌نامه مصوب داخلی مجلس بررسی می‌شود؛ اکثریت قاطع همکاران ما در شورا اعتقاد داشتند آنچه قابل کنترل توسط شورای نگهبان است، مساله رعایت نصاب‌ها در بررسی طرح‌ها و لوایح است؛ بنابراین از این جهت نیز اکثریت نظر دادند که این مساله مغایرتی با شرع و قانون اساسی ندارد. سخنگوی شورای نگهبان افزود: سوال دیگری هم که مطرح شد، این بود که آیا ارجاعات مطرح در ماده واحده که شورای‌عالی امنیت ملی را مسوول بررسی برخی مسائل قرار داده، با توجه به احصای وظایف این شورا در اصل 176 قانون اساسی، مغایر قانون اساسی نیست؟ ابراهیمیان یادآور شد: یک نظر این بود که این ارجاع‌ها با وظایف شورای‌عالی امنیت ملی مطابق نیست، اما اکثریت اعضای شورای نگهبان نظر دادند که این مساله مغایر قانون اساسی نیست.وی خاطرنشان کرد: سوال دیگری هم مطرح بود که آیا این طرح متضمن تخطی از منویات رهبر معظم انقلاب و خطوط قرمز و نقض اصل 57 قانون اساسی نیست؟ در این رابطه ماده واحده مصوب مجلس و برجام از هم جدا شدند و اکثریت قاطع نزدیک به اجماع رای دادند که ماده واحده مصوب مجلس مغایر اصل 57 قانون اساسی تلقی نمی‌شود.


تایید بخش مقدماتی انتخابات الکترونیکی

سخنان روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان بخش دیگری هم داشت. بخشی که مربوط به برگزاری انتخابات الکترونیکی و تایید بخش مقدماتی آن در شورای نگهبان بود.ابراهیمیان در این خصوص تاکید کرد: به‌طور قطع شورای نگهبان از انتخابات الکترونیک به‌دلیل شفافیت و امکان نظارتی که وجود دارد، کاملا حمایت می‌کند و این نهاد در همکاری نزدیک با وزارت کشور است.


گرایش سیاسی اجتناب‌ناپذیر

وی در مورد مراجعه به معتمدان محلی علاوه‌بر مراجع چهارگانه در بررسی و احراز صلاحیت‌ها نیز گفت: شرایط و موانعی که در انتخابات اعلام شده به نحوی است که مراجع چهارگانه برای بررسی و احراز صلاحیت داوطلبان کافی نیست و اگر توجه داشته باشید این مراجع چهارگانه وظایفشان در قانون مشخص است؛ بنابراین ما باید از ابزار قانونی و مشروع دیگری در احراز صلاحیت‌ها استفاده کنیم، مراجع چهارگانه نمی‌توانند به برخی از سوال‌های شورای نگهبان پاسخ دهند؛ چراکه در حیطه وظیفه قانونی آنها نیست.وی در پاسخ به این مورد که بعضی از اعضای شورای نگهبان دارای گرایش سیاسی هستند و دارای انتخابات سیاسی هستند، گفت: این اجتناب‌ناپذیر است و هر کسی به کسی رای می‌دهد. همان‌طور که قبلا گفتم آنچه در شورای نگهبان توقع می‌رود این است که این انتخاب‌های سیاسی فردی در مقام ناظر نباید برجسته شوند.سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: شاید بهتر این باشد که رای هر کدام از اعضای شورای نگهبان مانند رای رهبری مخفی باشد که بتوانیم اطمینان در مردم ایجاد کنیم.