تایید نهایی برجام در شورای نگهبان عکس: خانه ملت

دنیای اقتصاد: پس از تصویب کلیات و جزئیات طرح «اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان هم دیروز با برگزاری دو جلسه ویژه با اکثریت آرا این طرح را تایید کرد تا برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام قانونی شود. به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، برخی اعضای این شورا ایراد‌هایی به طرح وارد کردند که مورد قبول اکثریت قرار نگرفت. به گفته ابراهیمیان، مراحل اداری طرح یاد شده در حال طی شدن است و به زودی به مجلس فرستاده می‌شود تا به دولت ابلاغ شود.


گروه خبر: یک روز پس از آنکه مجلس شورای اسلامی به «طرح اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» با اکثریت آرا رای داد، روز گذشته نیز شورای نگهبان قانون اساسی، در دو جلسه ویژه پس از ساعت‌ها بحث و بررسی، طرح مذکور را تایید کرد.


به گفته نجات‌الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان، این طرح با اکثریت قاطع آرا تصویب شد. او روز گذشته در گفت‌وگو با «ایرنا» گفت: «بعضی اعضا ایراد‌هایی را مطرح کردند که مورد قبول اکثریت قرار نگرفت و این طرح به تصویب رسید و مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.»


ابراهیمیان گفت: «مراحل اداری این طرح در حال طی شدن است و هرچه زودتر به مجلس فرستاده می‌شود تا به دولت ابلاغ شود.»


ادامه مخالفت‌ها در مجلس با تصویب برجام

اما در حالی که روز گذشته این طرح به تایید شورای نگهبان نیز رسید، مجلس شورای اسلامی همچنان صحنه مخالفت نمایندگان مخالف با طرح برجام بود. در واقع نشست علنی روز گذشته مجلس که اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دستور کار داشت، تحت‌الشعاع حواشی جلسه روز سه‌شنبه و تصویب طرح اجرای برجام بود. در همین حال برخی از خبرها از جمع‌آوری امضا در اعتراض به جزئیات طرح برجام و ضد علی لاریجانی رئیس مجلس حکایت می‌کرد. بر اساس گزارش‌ها، حمید رسایی نماینده جبهه پایداری، از بانیان جمع‌آوری این امضاها بود. با این حال به گزارش خبرگزاری فارس، رسایی دیروز در صفحه اینستاگرام خود، جمع‌آوری امضا ضد برجام را تکذیب کرد.


این در حالی است که روز گذشته کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مردم اردبیل در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از تدوین بیانیه‌ای از سوی تعدادی از نمایندگان علیه برجام خبر داده بود. این عضو فراکسیون رهروان ولایت تاکید کرد: «از آنجا که بنده این بیانیه را ملاحظه کردم، شاهد این بودم که حتی همفکران رسایی، این بیانیه تنش‌زا را امضا نمی‌کنند.» در همین حال به گزارش فرارو، ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به بیانیه اعتراضی نمایندگان در ارتباط با مصوبه روز سه‌شنبه مجلس گفت: «در این متن امضای نمایندگانی که به طرح مذکور رای منفی داده‌اند، ثبت شده است تا افکار عمومی بدانند که کدام یک از نمایندگان به طرح مذکور رای منفی و کدام یک رای مثبت داده‌اند.»


به هر حال روز گذشته در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان در حین ارائه پیشنهادات خود نسبت به نحوه تصویب جزئیات طرح برجام در مجلس انتقاد کردند. علیرضا خسروی نماینده سمنان، کمال علیپور نماینده قائمشهر و حمید رسایی، نماینده تهران از نمایندگانی بودند که نسبت به نحوه تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد داشتند.


این اعتراض‌ها حتی در نطق نمایندگان مخالف برجام و تصویب روز سه‌شنبه آن در مجلس نیز نمود داشت. همچنان‌که مهرداد بذرپاش، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در نطق میان‌دستور خود نسبت به روند بررسی و تصویب جزئیات طرح برجام انتقاد کرد.


به گزارش «ایسنا» بذرپاش سپس به واکاوی واژه «کاسبان تحریم» پرداخت و از صداوسیما خواست با دوربین‌های خود به مقایسه زندگی کسانی که از این واژه استفاده می‌کنند و کسانی که این واژه به آنان نسبت داده می‌شود، بپردازد و قوه‌قضائیه در مورد آن راستی‌آزمایی کند. همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، او در ادامه مطلب خود متذکر شد: «واژه کاسب، کلیدواژه محبوب رئیس‌جمهوری محترم است. کاسبان تحریم بیشترین واژه مصرف‌کننده سیاسی را در ادبیات ایشان دارند.» وی افزود: «کاسب تحریم آنانند که در اوج تحریم ملت ایران مجوز صرافی گرفته‌اند و کلی از این محل عایدی نصیب‌شان شد.»


هدایت پیامک‌ها از دو شهر

در کنار این مخالفت‌ها و به گزارش «ایرنا» محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی که ریاست ساعاتی از جلسه علنی دیروز مجلس را برعهده داشت، در مورد بررسی و تصویب طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام افزود: «نمایندگان مجلس به‌طور قاطع به منافع ملی فکر می‌کنند و منافع ملی را در چارچوب مصالح تعریف شده از سوی آموزه‌های قطعی اسلام و خطوطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی ارائه فرموده‌اند و همچنین با توجه به ظرفیت‌های کشور رصد و در راستای حراست از منافع ملی تصمیم می‌گیرند و مصوباتی را تصویب می‌کنند و خواهند کرد.»کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرآنلاین و با اشاره به برخی رفتارها در قبال رئیس مجلس پس از تصویب طرح برجام گفت: «جوسازی‌ها علیه دکتر لاریجانی یک اقدام غیراخلاقی و بداخلاقی سیاسی است؛ زیرا رئیس مجلس نشان داد که در ماجرای تصویب طرح برجام جز به منافع ملی به چیز دیگری نمی‌‌اندیشد.»همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، کاظم جلالی در حاشیه نشست علنی دیروز مجلس درباره مصوبه روز سه‌شنبه مجلس پیرامون تصویب جزئیات طرح برجام اظهار کرد: «کشور نیاز به آرامش دارد، در مجلس هم تصمیم گرفته شد و بعد از این تصمیم همه باید به سمت درست اجرا کردن آن بروند.» او با اشاره به پیامک‌هایی که در بررسی طرح برجام به نمایندگان ارسال می‌شد، اضافه کرد: «برخی از این پیامک‌ها بی‌ادبانه بود و حجم آنها تا حدی بود که فشارهایی را به نمایندگان وارد کرد، اما در نهایت نمایندگان این موضوع را تحمل کردند.»


منصور حقیقت پور عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نیز در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به ارسال این پیامک‌ها گفت: «این پیامک‌ها به‌طور مفصل برای من هم آمد، فحش دادند، تهدید کردند که پرونده‌تان را در شورای نگهبان می‌بندیم و ما هم گفتیم ایرادی ندارد.»در همین ارتباط روز گذشته نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: «سیستم هماهنگی از مشهد و اهواز، ارسال این پیامک‌ها به نمایندگان را مدیریت می‌کند.» به گزارش خبرآنلاین، او همچنین درمورد درگیری فیزیکی‌اش با حمید رسایی در حاشیه نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس که به ظاهر شوخی بود هم این‌گونه توضیح داد: «رسایی به من بی‌احترامی کرد و به من دو مشت زد و می‌خواست آقای فرهنگی را هم کتک بزند که طرح ما را در مجلس نخوانند و دیروز هم قصد داشت علیه مجلس امضا جمع کند. به هر حال نمی‌شود در خانه ملت این‌گونه علیه مردم تصمیم‌گیری کرد.»


به گزارش «ایرنا» علی لاریجانی رئیس مجلس هم روز گذشته، در سفرش به استان گیلان، با اشاره به تصویب برجام توسط اکثریت نمایندگان خانه ملت گفت: «تصویب کلیات برجام و جزئیات طرح اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، آغاز تلاشی فراگیر برای توسعه کشور است.»


انتقاد از ادامه تهدید صالحی

از سوی دیگر بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با «ایلنا» درباره اطلاعیه روز سه‌شنبه روح‌الله حسینیان که بار دیگر در آن رئیس سازمان انرژی اتمی را تهدید کرده بود، گفت: «این اطلاعیه عذر بدتر از گناه بود. فکر نمی‌کنم آقای صالحی تصمیم داشته باشد پاسخی به این تهدید‌ها بدهد. بهترین پاسخ برای خیلی از این حرف‌ها سکوت است.» او افزود: «ادامه این صحبت‌ها زمینه پیگرد حقوقی را برای ما فراهم می‌کند.»