گروه خبر: پس از تاخیرهای رخ‌داده در ارائه گزارش کمیسیون ویژه برجام از بررسی‌ها درباره برنامه جامع اقدام مشترک، سرانجام رئیس این کمیسیون با اعلام خبر قطعی خود در این باره تاکید کرد که این گزارش در جلسه علنی روز یکشنبه آینده خانه ملت قرائت خواهد شد.


قرائت این گزارش در صحن علنی در جلسه روز یکشنبه مجلس تصمیمی است که رئیس مجلس نیز در اتخاذ آن تاثیرگذار بوده است. علیرضا زاکانی، رئیس کمیسیون ویژه که دیروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت در این باره توضیح داد که طبق جلسه‌ای که با علی لاریجانی رئیس مجلس داشتیم بنا شد که این گزارش یکشنبه هفته آینده در جلسه علنی قرائت شود.


از سوی دیگر عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون ویژه نیز، ارائه نشدن گزارش و نتایج بررسی‌های سه کمیته اقتصادی، سیاسی و فنی را علت به تاخیر افتادن ارائه گزارش نهایی این کمیسیون به هیات‌رئیسه مجلس خواند.


ساختار گزارش کمیسیون برجام

زاکانی همچنین درباره ساختار گزارش کمیسیون متبوعش از برجام توضیح داد: این گزارش یک مقدمه دارد و در بخش‌های مختلفی از جمله سرفصل حقوقی، تحریم‌ها و اقتصادی، دفاعی و امنیتی، هسته‌ای و تخصصی و تحقیق و توسعه و فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تهیه شده و در نهایت پیشنهادهای کمیسیون به نمایندگان آمده است. او تاکید کرد که این گزارش هم حاوی نکات مثبت موجود در برنامه جامع اقدام مشترک و هم دربرگیرنده نکاتی که احساس می‌شد به‌عنوان نقطه ضعف یا نقص وجود دارد، می‌شود.


طرح دو فوریتی برجام در هیات‌رئیسه

فارغ از گزارشی که از سوی اعضای کمیسیون ویژه برجام درباره بررسی‌هایشان از برنامه جامع اقدام مشترک منتشر خواهد شد، مجلسی‌ها همچنان درصدد هستند تا نقش پررنگ‌تری در ارتباط با برجام ایفا کنند. در آستانه ارائه گزارش کمیسیون به صحن علنی، خبرها از طرحی حکایت دارد که با قید دو فوریت در حال تدوین است. همزمان منصور حقیقت پور از ارائه طرح دوفوریتی برجام به هیات‌رئیسه پس از قرائت گزارش کمیسیون ویژه در صحن‌علنی خبر داده است؛ طرح دوفوریتی که به گفته این عضو کمیسیون ویژه ۱۵۰ امضا دارد.او در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه تعداد امضاها قطعا بالای ۱۰۰ امضا است و به بالای ۱۵۰ امضا هم می‌رسد، توضیح داد: در صورتی که گزارش نهایی کمیسون برجام روز یکشنبه در صحن مجلس قرائت شود، طرح دو فوریتی نیز همان روز ارائه خواهد شد. حقیقت پور درباره جزئیات این طرح گفت: طرح مربوط به فصولی می‌شود که مدنظر ماست و جنبه‌های حقوقی، دفاعی، فنی و اقتصادی برجام را شامل می‌شود.به گفته حقیقت پور، براساس این طرح دولت ملزم می‌شود که منافع جمهوری اسلامی ایران در برنامه جامع اقدام مشترک را در نظر گرفته و تحت هر شرایطی آنها را رعایت کند. البته مجلس نیز می‌تواند نحوه اجرای این قانون را نظارت کرده و مورد ارزیابی و واکاوی قرار دهد.


دوفراکسیون و یک طرح

از سوی دیگر علیرضا زاکانی در جمع خبرنگاران با اشاره به طرحی درباره برجام توضیح داده است که این کار با تشریک مساعی اتفاق خواهد افتاد تا یک طرح جامع در صحن داشته باشیم و این کار نیز به صورت مقدماتی توسط دو فراکسیون اصلی مجلس در دست انجام است. دو فراکسیون اصولگرای مد نظر زاکانی، فراکسیون رهروان ولایت یا فراکسیون اکثریت و نیز، فراکسیون اصولگرایان مجلس است. همچنین ابوذر ندیمی، عضو فراکسیون رهروان به خبرگزاری فارس گفت: بنابراین مقرر شد که طرح تهیه شده با حضور 6 نفر از هر 2 فراکسیون مورد بررسی قرار بگیرد و بر طرح توافق کنند.