مخالفت با برجام، مخالفت با سازمان ملل است
گروه خبر: رئیس‌جمهوری در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا که دیروز متن کامل آن منتشر شد با تاکید بر اینکه «عربستان باید پاسخگوی بی‌برنامگی‌ها و حوادث در مراسم حج باشد»، اظهار کرد: این جای تاسف دارد که دولت عربستان همه ذهن، فکر و برنامه‌اش مشغول کشتار مردم یمن شده و ظاهرا وقت ندارد که راجع به مردم خودش یا راجع به میهمان‌های خانه خدا، فکر و برنامه‌ریزی کند.


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد کمپین انتخاباتی جمهوری‌خواهان و نظر آنها در مورد توافق نیز گفت: گاهی وقت‌ها که من می‌رسیدم از ایران یک قسمت‌هایی که مستقیم پخش می‌شد و من می‌دیدم بسیار خنده‌آور بود و مسائل عجیب و غریبی را مطرح می‌کردند. هر کس با ایران آشنا باشد می‌فهمد که حرف‌های اینها با واقعیت ایران چقدر زیاد فاصله دارد. برخی از آنها حتی اسم تهران و ایران را هم اشتباه می‌کردند و بلد نبودند و بعضی حتی نمی‌دانستند ایران کجاست و صحبت‌هایی که می‌کردند با واقعیت خیلی فاصله داشت. خود مردم ایران به‌صورت یک جوک به آن نگاه می‌کردند و می‌خندیدند. نکته دوم اینکه داستان برجام و توافق هسته‌ای به یک مساله حزبی تبدیل شد و این از نقطه ضعف‌های سیاست خارجی آمریکا بود. این گونه مسائل که مسائل ملی است نباید مساله حزبی بشود و یک حزب بگوید من خیلی موافقم یا حزبی بگوید من خیلی مخالفم. وی افزود: مساله‌این است که ایران با شش کشور دنیا صحبت کرده نه فقط با آمریکا و در نهایت برجام در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده؛ یعنی در قطعنامه 2231 مورد تایید قرار گرفته است، بنابراین مخالفت با برجام مخالفت با آقای اوباما یا حزب دموکرات یا توافق ایران و آمریکا نیست. مخالفت آنها، مخالفت با یک نهاد بین‌المللی است؛ یعنی آنها داشتند با سازمان ملل و شورای امنیت مخالفت می‌‌کردند.


ایران و آمریکا نزدیک‌تر شده‌اند

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد شعارها در ایران در مورد شیطان بزرگ نیز گفت: این کلمه شیطان بزرگ برای حالا نیست. این داستان مربوط به سال ۱۹۸۰ می‌شود؛ یعنی آن زمان بود که امام(ره) این مساله را مطرح کرد. زمانی که آمریکایی‌ها ایران را به دخالت نظامی و حضور نظامی و اشغال نظامی تهدید کردند. امام آن زمان این نکته را مطرح کرد و این حرف‌ها همیشه بوده است، در طول این ۳۷ سال بوده و یک چیز جدید در ایران نیست. ایرانیان به‌طور طبیعی از سیاست‌های ایالات‌متحده آمریکا در گذشته از زمان دولت مصدق تاکنون ناراحت هستند؛ به‌خاطر مداخلات آمریکا، به‌خاطر حمایت‌های آمریکا از برخی کشورهای اشغالگر، به‌خاطر دخالت نظامی، حمایتی که از صدام در جنگ کرد و دلایل مختلف. در جنگ بین ایران و عراق آمریکایی‌ها حمایت کردند از عراق و از صدام و از همه اینها مردم ناراحت و عصبانی هستند. طبیعی است که شعارهایی هم علیه آمریکا داشته باشند. روحانی همچنین بابیان اینکه مردم ایران خواستار این هستند که تنش بین ایران و آمریکا کم شود، افزود: به نظر من هم در این ۲ سال ایران و آمریکا نزدیک‌تر شدند تا گذشته. به هر حال ۲ سال پیش تصور نمی‌شد که دو وزیر ایران و آمریکا ساعت‌ها بنشینند با هم حرف بزنند و مذاکره بکنند و به توافق برسند.


گفت‌وگوی مستقیم در مورد سوریه با آمریکا نداریم

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا ایران در کنار ایالات‌متحده کوشش‌هایی را برای اتمام جنگ در سوریه ارائه خواهد داد نیز چنین پاسخ داد: ما از آغاز تحولات سوریه در طول پنج سال گذشته همواره تلاش کردیم که امنیت و ثبات به سوریه برگردد. در این راه اقدامات فراوانی را انجام داده‌ایم. از جمله گفت‌وگو و رایزنی با کشورهای مختلف؛ هم‌اکنون نیز با برخی از کشورهای منطقه از قبیل عراق و روسیه و همچنین با برخی از کشورهای دیگر از اتحادیه اروپایی راجع به سوریه گفت‌وگو می‌کنیم و هدف اصلی ما آن است که با تروریسم به‌طور جدی در سوریه مبارزه و شرایطی فراهم شود که مردم سوریه به کشورشان برگردند و در نهایت یک دموکراسی در این کشور حاکم شود. وی افزود: بین ایران و آمریکا مذاکره مستقیمی راجع به سوریه وجود ندارد، اما در عین حال ایران با اتحادیه اروپا و کشورهای دیگر مذاکره دارد و آن کشورها هم با ایالات‌متحده در گفت‌وگو هستند؛ بنابراین گفت‌وگوی غیرمستقیم وجود دارد. رئیس‌جمهوری با اشاره به ملاقاتش با پوتین و بابیان اینکه روسیه تصمیم گرفته یک مبارزه جدی‌تری را با داعش در منطقه شروع کند، افزود: از این حرکت جدید روسیه قبلا ما مطلع بودیم. خود آمریکا هم مطلع بوده و حتی در آن ملاقات به من گفت که با آقای اردوغان صحبت کرده و با دیگران. بنابراین از قبل پیش‌بینی می‌شد که روسیه در زمینه مسائل منطقه‌ای و از جمله مبارزه با داعش فعال‌تر شود و الان توان خودش را در منطقه برای مبارزه با داعش بیشتر کرده است. روحانی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: در این اصل نباید تردید کنیم که در اولین قدم ما باید داعش و سایر تروریست‌ها را از سوریه بیرون برانیم بعد برویم سراغ اقدامات بعدی.