گروه خبر: سرانجام موعد آن رسید که گزارش مجلسی‌ها از بررسی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، به صحن علنی مجلس بیاید.


پس از آنکه در سی‌امین روز تیرماه امسال محمدجواد ظریف گزارش توافق وین را به بهارستان برد، مجلسی‌ها بررسی برجام را با تاخیر یک ماهه کلید زدند؛ نمایندگان پارلمان اول شهریور با انتخاب اعضای کمیسیون ویژه بررسی برجام، عملا بررسی توافق هسته‌ای ایران با 1+5 را در دستور کار خود قرار دادند و این بررسی‌ها تا جایی ادامه یافت که دیروز علی لاریجانی، رئیس مجلس در جمع خبرنگاران از تدوین گزارش نهایی کمیسیون ویژه سخن گفت و اعلام کرد: قرار است این گزارش سه‌شنبه به صحن مجلس فرستاده شود. به گزارش خانه ملت، لاریجانی دیروز در سفر به شهرستان ساوه از تلاش اعضای کمیسیون برجام برای بررسی این توافق سخن گفت.


ایران متعهد به اجرای برجام

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری نیز شامگاه یکشنبه به وقت نیویورک در نشست با اعضای اندیشکده‌های آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی ایران صراحتا اعلام می‌کند، متعهد به اجرای برجام است.» حسن روحانی برجام را برای جهانیان امیدآفرین توصیف کرد و گفت: این توافق نشان داد که رسیدن به راه‌حل از طریق مذاکره بهترین و پرمنفعت‌ترین راه برای طرفین است. به گزارش پایگاه خبری انتخاب، روحانی در ادامه با بیان اینکه رسیدن به راه‌حل از طریق مذاکره پرمنفعت‌ترین راه برای دو طرف است، افزود: آنچه ما به آن تاکید داریم این است که باید در تمام مذاکرات به فکر نتیجه برد - برد باشیم، چرا که هر زمان طرفی تنها به دنبال پیروزی خود باشد، اگر موفقیتی هم حاصل شود، موقتی خواهد بود.


طرح دوفوریتی برای اجرای برجام

گرچه براساس اظهارنظر نمایندگان و رئیس مجلس قرار است امروز گزارش نهایی از بررسی برجام به صحن علنی پارلمان بیاید، اما مجلسی‌ها از ارائه طرحی دو فوریتی برای اجرای برجام توسط دولت سخن می‌گویند. حسین سبحانی‌نیا، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به اینکه کار کمیسیون بررسی برجام صرفا ارائه گزارش به صحن علنی مجلس است، گفت: مجلس هم باید موضع خود را درباره برجام مشخص کند به همین دلیل قرار است طرحی دو فوریتی که در آن هم به دولت اجازه‌ای برای اجرای مفاد برجام و هم ملاحظاتی با در نظر گرفتن منافع کلی نظام است، ارائه خواهد شد.


وی با بیان اینکه برجام باید منافع ملی ما را در عرصه‌های سیاسی، حقوقی و دفاعی تامین کند، از در نظر گرفتن ملاحظات کلی و اساسی درباره برجام سخن گفت و افزود: ملاحظات شامل رعایت خطوط قرمز و عدم تفسیر از برجام به ضرر جمهوری اسلامی است. برجام باید منافع ملی ما را در عرصه‌های سیاسی،حقوقی و دفاعی تامین کند. درموضوع بازدیدها هم باید امنیت اطلاعات و اسناد نظامی ما حفظ شود.


تطابق گزارش مجلس و شورای عالی امنیت ملی؟

در همین حال عباسعلی منصوری‌آرانی، عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس با اشاره به تلاش اعضای کمیسیون متبوعش برای گزارش نهایی، گفت: دیدگاه شورای عالی امنیت ملی، دولت و همه مجموعه‌هایی که در این نظام اثرگذار هستند می‌تواند در گزارش ما تاثیرگذار باشد هر چند که الزامی نداریم منطبق با آنها باشد.


منصوری‌آرانی در گفت‌وگو با خانه ملت، به تاکید علی لاریجانی درباره جامع بودن گزارش نهایی کمیسیون برجام اشاره کرد و در این باره توضیح داد: رئیس مجلس تاکید کرد که گزارش نهایی برجام جامع باشد تا بتواند برای مجلس تصمیم‌ساز باشد و مجلس بتواند مبتنی بر آن گزارش تصمیمات لازم را اتخاذ کند و منافذی که با هم می‌تواند برای آینده تهدید تلقی شود، از همین ابتدا بسته شود.