فاصله ایران و عربستان به نفع  منطقه نیست

گروه خبر: هفتادمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز گذشته با حضور بیش از ۱۵۰ تن از روسای‌جمهور و نخست‌وزیران کشورهای عضو برگزار شد. مراسمی که با سخنرانی بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد آغاز شد و پس از آن طبق برنامه از پیش اعلام شده حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران به‌عنوان هشتمین سخنران اجلاس سخنرانی کرد او در حالی به بیان سخنان و نقطه نظراتش پرداخت که پیش از او باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا سخنرانی کرده بود.


پایتخت هیچ کشوری را اداره نمی‌کنیم

همچنین حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز یکشنبه در ادامه برنامه‌های سفرش به نیویورک برای حضور در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با روسای‌جمهور و سران کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد. او همچنین دیداری هم با اعضای اندیشکده‌های آمریکا داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با بیان اینکه ایران پایتخت هیچ کشوری را اداره نمی‌کند؛ بلکه در شرایط گوناگون به کمک دوستان خود در منطقه شتافته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت بدون در نظر گرفتن سوابق گذشته در روابط، به کمک همسایگان خود شتافته است.رئیس‌جمهوری درخصوص روابط ایران و عربستان گفت: امروز از سردی روابط میان دو کشور متاسفیم و این در حالی است که با آغاز دولت یازدهم تلاش ما در راستای گسترش روابط با عربستان بوده است، اما شرایط این‌گونه رقم نخورده و از هنگامی که عربستان شروع به کشتار مردم یمن کرده است، فاصله عربستان با ایران و بسیاری از کشورهای اسلامی هم زیاد شده است.


روحانی با بیان اینکه فاصله ایران و عربستان قطعاً به نفع هیچ یک از دو کشور و منطقه نخواهد بود، گفت: ما باید به‌عنوان اعضای خانواده اسلام، اختلافات فکری و تفاوت عقاید را بپذیریم و در کنار هم در زمینه‌های گوناگون همکاری کنیم.

رئیس‌جمهوری حادثه منا و کشته شدن زائران خانه خدا از جمله حدود ۱۷۰ زائر ایرانی در این حادثه را نشان از بی‌برنامگی در دولت عربستان عنوان کرد و افزود: دولت عربستان به حدی ذهن خود را به دخالت در مسایل یمن، سوریه و منطقه معطوف کرده که نمی‌تواند برای ساماندهی میهمانان خانه خدا برنامه‌ریزی کند.

روحانی با بیان اینکه برجام نشان دهنده این است که می‌توان اختلاف‌نظرها را با مذاکره کاهش داد و حتی آنها را حل‌و‌فصل کرد، گفت: برجام الگویی برای حل‌و‌فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه معتقدم باید در ماه‌های اولیه اجرای توافق مراقبت کنیم، ادامه داد: اگر این توافق به خوبی اجرا شود، بسیار سخت است که کسی بتواند آن را بر هم بزند.


وضعیت زندانیان

رئیس‌جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت برخی افراد زندانی دارای تابعیت ایرانی و آمریکایی گفت: امروز عده‌ای از ایرانیان نیز در زندان‌های آمریکا به‌سر می‌برند که به‌خاطر دور زدن تحریم‌ها گرفتار شده‌اند و مطمئنا پس از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها هیچ دلیلی ندارد که در زندان بمانند؛ اقدام مثبت دولت آمریکا برای آزادی زندانیان ایرانی می‌تواند فضای بهتری را برای تلاش در جهت آزادی زندانیان تبعه آمریکا در ایران به‌وجود آورد.


بزرگ‌ترین هیات اقتصادی ایتالیا در راه تهران

در ادامه رئیس‌جمهوری روز یکشنبه با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهوری در این دیدار بر تسریع در تدوین نقشه راه توسعه همه‌جانبه همکاری‌های تهران - پاریس تاکید کرد و گفت: ایران آماده است در عرصه حمل‌و‌نقل، علوم و فناوری‌های جدید و انرژی از جمله انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای با فرانسه همکاری کند. اولاند نیز در این گفت‌وگو به سفر هیات‌های متعدد اقتصادی و از جمله هیات بزرگ اقتصادی فرانسه به تهران اشاره کرد و گفت: باید گام به گام سطح روابط تهران - پاریس را به سطح قابل انتظار برسانیم و دولت فرانسه برای توسعه همکاری‌ها با تهران عزم راسخ دارد. او همچنین ابراز امیدواری کرد در سفر آینده رئیس‌جمهوری ایران به فرانسه، راه‌های توسعه و تعمیق همکاری‌های تهران - پاریس به‌طور گسترده بررسی و مورد تبادل نظر قرار گیرد. این دیدار نخستین دیدار آنها از زمان امضای توافق هسته‌ای در وین بود. روحانی روز یکشنبه با نخست وزیر ایتالیا هم دیدار کرد. او در دیدار با «ماتئو رنزی»، نخست‌وزیر ایتالیا گفت: باید به سرعت در دوره جدید، عقب‌ماندگی‌ها جبران شود و گام‌هایی عملی برای تقویت همکاری‌ها برداریم. در این میان با توجه به اینکه برخی شرکت‌های ایتالیایی در زمینه نفت و گاز و صنایع سنگین، سابقه فعالیت و همکاری با ایران داشته‌اند، زمینه برای فعالیت و رقابت آنها در اقتصاد ایران هموارتر است.نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این دیدار اعلام کرد کشورش به‌زودی یک هیات بزرگ و فوق‌العاده مهم را در بخش‌های صنعت، محیط زیست، خودروسازی، نفت و گاز، لوازم پزشکی و معدن و هر بخشی که ایران اولویت بداند، راهی تهران خواهد کرد.همچنین روحانی روزهای یکشنبه و دوشنبه دیدارهایی را با نخست‌وزیر ترکیه و ژاپن، روسای‌جمهوری بولیوی و اکوادور، سنگال و عبدالله عبدالله، رئیس هیات اجرایی افغانستان و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس داشت.


اوباما:آمریکا آماده همکاری با ایران در مورد سوریه است

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتادمین مجمع عمومی سازمان ملل بابیان اینکه در طول ۷۰ سال گذشته جنگ‌های وحشتناک هزینه‌های زیادی را به وجود آورده است، گفت: امواج خطرناکی وجود دارد که می‌تواند جهان را به سمت سرنوشت تاریکی ببرد مانند شبکه‌های بی‌رحم ترور. به گزارش «برنا» وی افزود: من نگران خطراتی هستم که پیش روی ما قرار دارد.


وی در ادامه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای با ایران و توافق هسته‌ای گفت: مردم ایران یک تاریخ پر افتخار دارند اما شعار «مرگ بر آمریکا» شغل ایجاد نمی‌کند و آنجا را امن‌تر نمی‌کند. اوباما گفت: تحریم کردن یک کشور فقط برای مجازات آن نبود برای این بود که به همه بگوییم فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است.اوباما همچنین گفت: آمریکا آماده است با ایران و سوریه همکاری کند تا مشکل سوریه را حل کند.