گروه خبر: با نزدیک شدن به انتخابات مجلس و شائبه رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب برای ورود به مجلس این روزها بزرگان اصلاح‌طلب با شورای نگهبان وارد گفت‌وگو شده‌اند. به اعتقاد آنها این گفت‌وگو‌ها می‌تواند از رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان برای ورود به مجلس جلوگیری کند.


در همین راستا حتی گفته می‌شود علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از رد صلاحیت‌ها بحث‌ها و رایزنی‌هایی داشته و در آینده هم به این رایزنی‌ها ادامه خواهد داد. روز یکشنبه نیز محسن رهامی، دبیر کل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها از جلسه با اعضای شورای نگهبان و حتی آیت‌الله یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری خبر داد و گفت که در دیدار با آنها تاکید کرده‌ایم که دنبال ایجاد یک مجلس معتدل هستیم. روز گذشته نیز مرتضی حاجی، وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به گفت‌وگوی بزرگان اصلاح‌طلب با برخی از اعضای شورای نگهبان گفت: انتظار ما از این گفت‌وگوها این است که اگر ابهامات ‌و سوالات پاسخ داده نشده‌ای دارند که باعث نگرانی آنها می‌شود، این اشکالات ذهنی مرتفع شود. وی افزود: این توضیحات را باید داد تا آنها قانع شوند که نامزدهای اصلاح‌طلبان نیروهای متدین، همراه با انقلاب و علاقه‌مند به اعتلای کشور هستند و این جریان بضاعتی دارد که این بضاعت را برای خدمت در عرصه قانون‌گذاری عرضه می‌کنند.در همین حال وزارت کشور نیز وارد گفت‌وگو با شورای نگهبان شده است. روز گذشته حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور با اشاره به جلسات وزارت کشور با اعضای شورای نگهبان درخصوص بحث تایید صلاحیت‌ کاندیداهای انتخابات آتی، اظهار کرد: تایید صلاحیت کاندیداها به عهده شورای نگهبان است و وزارت کشور نیز باید در انتخابات پیش‌رو با شورای نگهبان هماهنگ باشد، ولی ما درخصوص تایید صلاحیت‌ها با شورای نگهبان جلساتی را برگزار کرده و می‌کنیم.


جابه‌جایی استانداران

البته حاشیه نشست استانداران سراسر کشور روز گذشته با توضیحاتی از سوی مسوولان وزارت کشور در مورد دو موضوع تغییر استاندار کرمانشاه از یکسو و برگزاری الکترونیکی انتخابات پیش‌رو نیز همراه بود. در همین راستا،‌ به گزارش تسنیم،‌ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفت: اگر به نتیجه برسیم که جابه‌جایی یا تغییری در استانداران داشته باشیم که البته شرایط استاندار نیز در این تصمیم‌گیری‌ها موثر است به تغییر استاندار خواهیم پرداخت.از سوی دیگر، حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور نیز روز گذشته در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور در مورد تغییر استاندار کرمانشاه گفت: دولت و وزارت کشور یک ارزیابی از استانداران و فرمانداران دارند. در جمع‌بندی‌های صورت گرفته با توجه به اینکه خانواده استاندار کرمانشاه در تهران حضور داشتند مجموعا به این نتیجه رسیدند که آقای رضایی تغییر یابد و آقای رازانی که سابقه کار در بخش‌های مختلف وزارت کشور، بنیاد شهید و استانداری کردستان را دارد به‌عنوان استاندار کرمانشاه منصوب شد.وی افزود: سیاست دولت و وزارت کشور بر تغییر نکردن استانداران، معاونان و فرمانداران است اما گاهی ضرورت‌هایی پیش می‌آید که به‌عنوان یک استثنا ممکن است تغییری هم اتفاق بیفتد؛ اما اصل بر عدم تغییر است.


تاکید برداخلی بودن صندوق‌های اخذ رای

سخنگوی وزارت کشور در بخش دیگری از سخنانش در مورد بومی بودن صندوق اخذ رای تاکید کرد و گفت: نرم‌افزارهای آن توسط کارشناسان داخلی طراحی شده و دیتاهای این دستگاه نیز به هیچ‌وجه ورود و خروجی در فضای اینترنت و اینترانت ندارد؛ بنابراین امنیت آن کاملا تامین شده است. امیری تاکید کرد: قرارداد ما برای ساخت دستگاه اخذ رای الکترونیکی با یکی از وزارتخانه‌های داخلی است.