رآکتور اراک مدرنیزه می‌شود عکس: president.ir
گروه خبر: حسن روحانی، رئیس‌جمهوری از مدرنیزه شدن رآکتور اراک با همکاری دو عضو گروه 1+5 خبر داد. روحانی روز گذشته در اولین همایش مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سلامت با اشاره به اینکه هدف اصلی رآکتور اراک، تولید رادیوداروها و مسائل مربوط به پزشکی هسته‌ای بود، اظهار کرد: با پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایران، در نهایت هم تولید آب سنگین و هم رآکتور 40 مگاواتی اراک مورد پذیرش آنها واقع شد. وی همچنین تاکید کرد: قطعنامه غلط گذشته را ملغی کرده‌ایم و تحریم‌ها را هم همزمان برخواهیم داشت تا فضای کشور برای علم، دانش، تجارت و صادرات باز شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای کشور گفت: تلاش ما در مذاکرات تنها نگه داشتن دستاوردهای گذشته نبود، بلکه در چارچوب توافق برجام، زمینه برای حرکت و رشد سریع‌تر در مسیر تحقیق، توسعه و دانش جدید در زمینه هسته‌ای صلح‌آمیز فراهم شده است.


رئیس شورای‌عالی امنیت ملی با بیان اینکه در این مذاکرات بیست و سه ماهه ما حاضر نشدیم از اصل توسعه علم و دانش و پیشرفت در زمینه دانش صلح‌آمیز هسته‌ای عقب‌نشینی کنیم، گفت: هفته‌ها و ماه‌ها بحث شد تا رآکتور آب سنگین اراک باقی بماند یا نماند. آنها نسبت به این رآکتور و حتی واژه «آب سنگین» حساسیت داشتند و می‌گفتند نخواهیم گذاشت در اراک رآکتور آب سنگین فعالیت کند.


رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه هدف اصلی رآکتور اراک، تولید رادیوداروها و مسائل مربوط به پزشکی هسته‌ای بود، اظهار کرد: با پافشاری تیم مذاکره‌کننده ایران، در نهایت هم تولید آب سنگین و هم رآکتور 40 مگاواتی اراک مورد پذیرش آنها واقع شد و حتی رآکتور اراک با همکاری دو عضو گروه 1+5 مدرنیزه خواهد شد.


روحانی تصریح کرد:۲۳ماه مذاکره نتیجه‌اش دستیابی به توافقی بود که ما بتوانیم در بخش تحقیقات، رآکتور اراک را مدرن‌تر از گذشته تکمیل کنیم، ساخت سانتریفیوژهای جدید را تا مرحله صنعتی ادامه دهیم و در فردو به زمینه‌هایی ورود پیدا کنیم که در آن تخصص نداشتیم.


برنامه‌ریزی برای فضای پسا تحریم

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش در این همایش با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی‌های ما باید برای فضای پسا تحریم باشد گفت: «ممکن است این نگرانی پیش بیاید که بگویند، در شرایط تحریم ما به شرکت‌های دانش‌بنیان برای تامین نیازهای کشور، احتیاج داشتیم و ناچار بودیم در آن جوانان را به طرف علم و دانش و ساخت محصولات مورد نیاز کشور سوق دهیم، اما امروز که تحریم‌ها برداشته شده و بسیاری از نیازها را می‌توان ارزان‌تر و سریع‌تر از دنیای خارج تهیه کرد، دوران این شرکت‌ها سپری شده است، اما اگر کسی در ذهنش این‌گونه می‌اندیشد، خطای بزرگی می‌کند.


وی در ادامه با اشاره به سفر نمایندگان کشورهای اروپایی و غیراروپایی به تهران گفت: کشورهای خارجی تنها در صورتی پذیرایی خواهند شد که سرمایه و فناوری به همراه خود بیاورند و از بازار جهانی به‌صورت مشترک استفاده شود و زمینه فعالیت نیروهای تحصیلکرده داخل کشور را فراهم کنند.


تزریق گاز به سانتریفیوژهای نسل آی‌آر۸

روحانی با تاکید بر اینکه مذاکرات هسته‌ای بر مبنای اصول دانش‌بنیان بود، گفت: در کنار دانشمندان هسته‌ای، حقوق و سیاست بین‌الملل، دانشمندان عرصه اقتصادی نیز حضور داشتند، همه دست به دست هم دادند تا به این نقطه برسیم و از دستاوردهای کشور در مقوله غنی‌سازی و سانتریفیوژهای نسل جدید که آخرین آن از دستاوردهای دولت یازدهم بود، دفاع کنیم ما این راه را ادامه خواهیم داد تا به دستاوردهای جدید دست یابیم.


رئیس‌جمهوری افزود: در توافق برجام و بعد از امضای آن در نخستین روز یکی از اقداماتی که ایران انجام خواهد داد، تزریق گاز یوسی‌اف به سانتریفیوژهای نسل آی‌آر۸ خواهد بود.


پاسخ به انتقادها با ساخت تاسیسات فردو

روحانی با اشاره به انتقاد طرف مقابل از ساخت تاسیسات فردو در زیر کوه گفت: به آنها پاسخ دادیم وقتی شما روی میز چیزهایی دارید ما نیز ناچاریم تاسیسات مربوط به تحقیق و توسعه را به زیر کوه ببریم تا روی میز شما بی‌اثر شود.


رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه فردو مرکزی برای غنی‌سازی و تحقیقات جدید در زمینه هسته‌ای خواهد بود، افزود: در نهایت آنها پذیرفتند که نیمی از سانتریفیوژها در فردو فعال بماند و بخش دیگر فردو به مرکز تحقیقات در زمینه‌هایی تبدیل شود که ما تخصص در آن زمینه‌ها نظیر تولید ایزوتوپ‌های پایدار نداریم.


رضایت رهبری از دولت یازدهم

همچنین به گزارش «ایرنا» وی با بیان این نکته که در مجموع امروز حرکت‌های بسیار خوبی آغاز شده است، اظهار کرد: بسیار خوشحالم که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری امروز هر سه در کنار یکدیگر همکاری و هم‌افزایی دارند. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: اگرچه رهبر معظم انقلاب از دولت یازدهم و مسوولان این دولت اعلام رضایت می‌کند، اما به‌ویژه نسبت به این سه نفر (وزرای علوم، بهداشت و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری) اعتماد کامل دارند و این موضوع بسیار، مسیر را برای فعالیت هموار می‌کند.