گروه خبر: جلسه صبح دیروز کمیسیون ویژه بررسی برجام با حضور سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت خارجه و مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برگزار شد.
گرچه بر اساس قرار قبلی قرار بود علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز میهمان این کمیسیون باشند تا ابعاد و آثار اقتصادی اجرای توافق هسته‌ای را تشریح و بررسی کنند؛ اما در غیاب این دو مرد اقتصادی دولت، محمد نهاوندیان به تنهایی ابعاد اقتصادی برجام را برای نمایندگان برشمرد و به سوالات اقتصادی اعضای کمیسیون برجام پاسخ داد. به گزارش «ایرنا»، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهوری صبح روز گذشته با ارائه گزارشی از دستاوردهای اقتصادی در مذاکرات هسته‌ای گفت: ۸۰۰ شخص حقیقی و حقوقی از لیست تحریم‌های اقتصادی و هسته‌ای خارج شدند؛ در حالی که ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه اضافه مبادلاتی به کشور در ۸ سال گذشته تحمیل شده بود. به گزارش «ایرنا» نهاوندیان دیروز در جلسه کمیسیون ویژه برجام گزارشی از باز شدن ابعاد اقتصادی برجام و قطعنامه ارائه کرد و با بیان اینکه از حضور فعال نمایندگان برای بررسی برجام استقبال می‌کنیم، گفت: اکنون وقت آن رسیده است که آثار تحریم‌ها مورد بررسی قرار گیرد. نهاوندیان با بیان اینکه لغو تحریم‌ها در برجام در دو بخش آمده است، تاکید کرد: در ۸ بند به‌طور تفصیلی رفع تحریم‌ها، چه تحریم‌های اروپا و چه تحریم‌های آمریکا برطرف خواهد شد؛ از جمله امور مالی، نفتی، پتروشیمی، کشتی‌سازی، طلا، فلزات، سکه، اسکناس و اشاعه هسته‌ای و نرم‌افزاری به تفصیل توضیح داده شده است. نهاوندیان با تاکید بر اینکه رفع فوری تحریم‌های اقتصادی هسته‌ای به قوت و صراحت حاصل شده است، عنوان کرد: در مورد تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی نیز پذیرفته است که پس از گذشت زمان، تحریم آنها را لغو کند. او با تاکید بر اینکه در گذشته نمی‌توانستیم درخصوص آثار تحریم صحبت کنیم اما اکنون آزادتر می‌توانیم درخصوص خسارات ناشی از تحریم مطالبی عنوان کنیم، به آثار تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: با حساب سرانگشتی حداقل هزینه وارد شده بر تولید و صادرات ۱۵ درصد است؛ از آنجا که ما نمی‌توانستیم به‌طور مستقیم کالاها را وارد کنیم، متحمل هزینه‌های مضاعف شدیم. پیشنهاد می‌کنم از آقای زنگنه سوال کنید؛ چرا که ما مجبور شدیم برای وارد کردن برخی کالاهای حساس سه بار آن را خریداری کنیم که دو بار آن گیر افتاد و این یعنی افزایش هزینه مبادلات. نهاوندیان با بیان اینکه ۱۰۰ میلیارد دلار در ۸ سال گذشته هزینه اضافه مبادلاتی بر کشور تحمیل شد، گفت: سالانه ۱۵ میلیارد دلار و روزانه ۱۳۰ میلیارد دلار هزینه مبادلاتی برای کشور رقم خورد، افزایش هزینه تمام شده یک کالا را تک‌تک خانواده‌های ایرانی پرداخت می‌کنند.

پذیرش عدم لغو فوری تحریم‌ها در کنگره

در همین حال دهمین جلسه کمیسیون ویژه برجام روز یکشنبه در شرایطی برگزار شد که در نوبت صبح، سعید جلیلی رئیس تیم پیشین مذاکره‌کننده ایران میهمان این کمیسیون بود و در نوبت عصر نیز محمدجواد ظریف و تیم کنونی مذاکره‌کننده ایرانی به بیان توضیحاتی درباره برجام پرداختند. بنابر آنچه شبکه خبر شامگاه دوشنبه بخش نهایی از جلسه عصر با حضور سیدعباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران را پخش کرد، این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده تاکید کرده است که برجام به دیپلماسی ایران قدرت تهاجم داد. او بر این باور است که امروز اتحادیه اروپا به دنبال برقراری دیالوگ رسمی با ایران است و نه تنها منطقه بلکه درباره مسائل دیگر می‌توانند وارد مذاکره با ما شوند. گرچه تیم پیشین هسته‌ای در جلسه صبح یکشنبه از تعلیق تحریم‌ها بر اساس برجام سخن گفته بودند، اما عراقچی عصر همان روز این موضوع را رد و تاکید کرد: بحث تعلیق تحریم‌ها در کار نیست. به گزارش «ایسنا» معاون وزیر امور خارجه درباره انتقادات به تعلیق تحریم‌ها و نه لغو شدن آنها، توضیح داد که دستورات رئیس‌جمهوری آمریکا و قوانین اتحادیه اروپا لغو می‌شود و اصلا بحث تعلیق در کار نیست. سیدعباس عراقچی در پاسخ به کوچک‌زاده در رابطه با رعایت خطوط قرمز در لغو تحریم‌ها، خاطرنشان کرد: به‌طور کامل خطوط مدنظر رهبری در مذاکرات و برجام رعایت شده است. به گزارش «ایسنا» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در این باره توضیح داد: «رهبری گفتند تمام تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی برداشته شود و تحریم‌های دیگر در فاصله‌ای معقول برداشته شوند و هیچ وقت در بحث تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی برای ما اجبار و فوریت تعیین نکرده‌اند و ما هم در یک فاصله معقول که مورد پذیرش قرار گرفت تحریم‌های تسلیحاتی را برای ۵ سال و اشاعه‌ای برای ۸ سال در نظر گرفته شده‌اند که بعد از آن رفع می‌شوند. در رابطه با تحریم کنگره گفتند همه چیز لغو شود و ما رفتیم و مذاکره کردیم اما آمریکا دلایلی را برای لغو نشدن تحریم‌ها در کنگره بیان کرد و ما هم برگشتیم و همین مسائل را بیان کردیم. مثل فرمانده‌ای که به خط مقدم می‌رود اما نمی‌تواند به یک یا دو هدف تعیین شده عمل کند و مانعی بر سر راهش است و برمی‌گردد و گزارش می‌دهد. وقتی گزارش کردیم گفتند (رهبری) اشکال ندارد.» عراقچی همچنین گفت: درباره لغو فوری و همزمان تحریم‌ها با اقدامات ما هم به رهبری گزارش کردیم که نمی‌تواند اینها همزمان اتفاق بیفتد و سعی کردیم لغو فوری را به شکلی تعریف و ارائه کنیم و گفتیم که به این شکل خاص می‌توانیم هدف را عملیاتی کنیم و ایشان هم گفتند اشکال ندارد.


اعداد عجیب درباره سانتریفیوژها

عراقچی همچنین درخصوص ساخت سانتریفیوژهای نسل 8 و 6 و اینکه سال‌های زیادی طول می‌کشد تا ما در ساخت این سانتریفیوژها پیش برویم، گفت: برخی، اعداد عجیب و غریبی در این رابطه مطرح می‌کنند. از 40 تا 147 سال را برای رسیدن به تعداد قابل توجهی از این نسل‌های سانتریفیوژ اعلام می‌کنند و 147 سال را که می‌گویند یک جور تردستی است. مذاکره‌کننده ارشد ایران توضیح داد که ایران براساس برنامه خود اقدام به ساخت سانتریفیوژها می‌کند. در برجام گفته شده است که تا 8 سال محدودیت داریم و بعد از آن تابع برنامه «خود» است که آژانس ارائه می‌کند. بند 63 هم همین را می‌گوید. چرا بی‌جهت می‌گویید 40 ساله است. به گفته عراقچی این برنامه توسط خود ما تهیه و ارائه می‌شود و هر چند سال که ما ارائه کنیم، می‌پذیرند. ما 15 ساله ارائه می‌دهیم. در این صورت از سال 10 تا 13 ایران سالی 200 سانتریفیوژ تولید می‌کند و از سال 13 تعداد را بیشتر می‌کنیم و به 190 هزار سو می‌رسیم و می‌توانیم تا سال 15 به یک میلیون سو هم برسیم. بنابراین اعداد 40 سال یا 140 دقیق نیستند. این برنامه را سازمان انرژی هسته‌ای می‌نویسد و به آژانس اعلام می‌کند. این برنامه محرمانه است. عراقچی درباره باقی‌ماندن تعدادی از افراد حقیقی و حقوقی در لیست تحریم‌ها، گفت: 273 نفر در لیست تحریم باقی می‌مانند چون ما دو لیست تحریم داریم؛ اول آنها که به واسطه تحریم‌های هسته‌ای در لیست قرار دارند و لیست دیگری که افراد در برنامه هسته‌ای و موشکی توأمان نقش موثر دارند. سپاه پاسداران و فرماندهان سپاه و تعدادی دیگر به‌طور شخصی و حقوقی در این لیست قرار دارند. عراقچی در عین حال تاکید کرد که بیش از 800 نفر افراد حقیقی و حقوقی و شرکت‌های مختلف از لیست تحریم‌ها از روز اجرای برجام خارج می‌شوند.