حمایت 75 عضو پیشین کنگره از برجام

گروه دیپلماسی: در شرایطی که کمتر از ۲۰ روز دیگر به مهلت کنگره آمریکا برای تصویب یا رد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باقی مانده است و شمار سناتورهای دموکرات حامی توافق هسته‌ای روز به روز به مرز ۳۴ نفر نزدیک تر می‌شود، ۷۵ عضو پیشین کنگره آمریکا با بیان اینکه نگرانی‌های قانو‌ن‌گذاران درباره‌ توافق هسته‌ای را درک می‌کنند، از آنان خواستند که از این توافق حمایت کنند. موج حمایت‌های به راه افتاده در جامعه آمریکا نشان می‌دهد که سناتورهای جمهوری‌خواه راه دشوارتری را به نسبت هفته‌های گذشته برای رد برجام در کنگره دارند.


به گزارش «ایرنا» به نقل از نشریه پولیتیکو، 75 تن از قانون‌گذاران پیشین کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به اعضای کنگره با هشدار نسبت به اینکه به شکست کشاندن توافق‌نامه هسته‌ای منجر به افزایش احتمال رویارویی نظامی می‌شود، اعلام کردند: «حمایت از توافق‌نامه هسته‌ای اگرچه بدون مخاطره نخواهد بود، اما این خطرات باید با محتوای خطراتی که ممکن است با رد توافق‌نامه رخ دهد مقایسه شود.» در این نامه که به امضای 4 تن از اعضای پیشین جمهوری‌خواه کنگره نیز رسیده، آمده است: «ما می‌دانیم که گزینه‌های عملی دیگری در برابر شما قرار ندارد همچنین ما اعتقاد داریم که نداشتن توافق بهتر از بستن توافق بد است. اما توافق خوب نیز از نداشتن توافق بهتر است.» از امضاکنندگان اصلی این نامه می‌توان به ریچارد لوگار نماینده جمهوری‌خواهی اشاره کرد که نقش زیادی در تدوین قوانین مربوط به منع اشاعه سلاح داشته است. جورج میچل، نماینده دموکرات آمریکا که پیش از این فرستاده ویژه واشنگتن به خاورمیانه بوده است نیز از دیگر امضاکنندگان این نامه است. قرار است کنگره آمریکا در 17 سپتامبر (26 شهریور) نسبت به رد یا پذیرش توافق هسته‌ای ایران با کشورهای عضو 1+5 رای خود را اعلام کند. در صورت رد این توافق‌نامه از سوی کنگره، اوباما نیز 22 روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دوسوم آرای نمایندگان دارد. تاکنون 31 سناتور آمریکایی از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که 14 ژوئیه سال 2015 (23 تیر) در وین حاصل شد، حمایت و 44 سناتور نیز مخالفت کرده‌اند، اما هنوز 25 سناتور موضع خود را مشخص نکرده‌اند. با وجود تعداد بالای سناتورهای دموکراتی که حامی توافقند، برخی از آنها در تلاشند تا 41 رای لازم برای متوقف کردن قطعنامه مخالفت‌آمیز کنگره را به دست آورند تا ضمن اطمینان از اجرای توافق هسته‌ای این امکان را فراهم کنند که اوباما از حق وتوی خود در اینجا استفاده نکند. این عمل در قوانین داخلی کنگره معروف به «فیلی باستر» است. نمایندگان با استفاده از این قانون می‌توانند زمان رای‌گیری را به مدت نامحدود به تاخیر بیندازند.


ایران را تحریم کنید

اما همزمان با حمایت ۷۵ عضو پیشین کنگره از توافق هسته‌ای، یک سناتور جمهوری‌خواه به همراه دادستان ایالت اوکلاهما، با ارسال نامه‌ای به تمام ایالت‌های آمریکا، از آنها خواستند بدون توجه به توافق هسته‌ای، ایران را تحریم کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، «جیمز اینهوف» سناتور جمهوری‌خواه ایالت اوکلاهما روز یکشنبه همراه با «اسکات پروت» دادستان کل این ایالت، طی یادداشتی مشترک به ایالت‌های آمریکا توصیه کرده است که راسا دست به تحریم ایران بزنند. در بخشی از این یادداشت که در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده، با اشاره به توافق هسته‌ای آمده است که توافق، این امکان را به ایران می‌دهد که با «تغییراتی ناچیز در برنامه هسته‌ای‌اش»، به جامعه بین‌المللی بازگردد و از فشار خارج شود. اینهوف و پروت با متهم کردن ایران به تلاش برای ساخت بمب اتم و همچنین نقض حقوق بشر در داخل کشور، نوشته‌اند: «خوشبختانه، ایالت‌های ایالات‌متحده، این قدرت را دارند که این تهدیدات را محدود کنند، مشروط بر اینکه همه آنها تصمیم به استفاده از آن بگیرند.» تاکنون ۲۵ ایالت آمریکا تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده‌اند و آن‌طور که در قانون جامع تحریم‌های ایران موسوم به «سیسادا» (CISADA) هم آمده است، در صورتی که ایالت‌ها به دلایلی تصمیم به ایجاد محدودیت علیه ایران بگیرند، دولت فدرال باید از این تصمیم آنها حمایت کند.


دور بعدی مذاکرات با آژانس

از سوی دیگر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی از برنامه بازدید اعضای کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام از سایت‌های فردو و نطنز در روز چهارشنبه خبر داد و گفت متاسفانه تبلیغات خلاف واقع زیادی می‌شود و بازدید از این سایت‌ها به سود سازمان انرژی اتمی است. بهروز کمالوندی روز دوشنبه در حاشیه دومین کنگره بین‌المللی 17 هزار شهید ترور در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بازدید خواهند دید که سازمان انرژی اتمی با قوت به کار خود ادامه می‌دهد و تعهدات را در حد تعهد و نه بیشتر اجرایی خواهیم کرد.» معاون سازمان انرژی اتمی درباره زمان اجرای تعهدات ایران هم گفت: «این پروسه مستلزم این است که اتفاقی که باید پس از 90 روز از قطعنامه شورای امنیت بیفتد، انجام شود. پیش‌بینی ما این است که دهه سوم مهرماه این اتفاق بیفتد و پس از آن ایران در حد تعهدات، شروع به اقدام خواهد کرد.» کمالوندی افزود: «البته ممکن است بنا به دلایلی چند روزی هم زودتر اجرای تعهدات شروع شود.» او تاکید کرد: «ما پیش‌بینی لازم را انجام دادیم و ظرف هفته آینده هم مذاکراتی با آژانس انجام خواهیم داد تا به معیارهای قابل قبول دو طرف برای اجرای کار برسیم و در زمان اجرا با مشکلات مواجه نشویم.» کمالوندی همچنین درباره محرمانه ماندن اطلاعات در آژانس نیز گفت: «آژانس باید مراقبت را بیشتر کند، این را هم در پادمان داریم و هم در نقشه راه اخیر که یکی از بندها، ضرورت محرمانه ماندن اطلاعات است.» او اضافه کرد: «دیدیم در سفر آمانو به آمریکا خیلی فشار بود که اطلاعات محرمانه افشا شود و خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و این کار باعث شد اعتبار آژانس بیشتر شود.» او تاکید کرد: «بارها گفته‌ایم وقتی آژانس حرفه‌ای عمل کند، اعتماد بقیه هم نسبت به آن بیشتر می‌شود، اما جریان جاسوسی جریانی نیست که فقط به ایران محدود باشد، شما شنیدید که آمریکایی‌ها از دوستان خود حتی در سطح رئیس‌جمهوری هم جاسوسی می‌کردند.»


فردو نماد علمی

از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سایت فردو به یک مرکز عمده تحقیقاتی در فناوری هسته‌ای و علوم مختلف فیزیک تبدیل می‌شود و نماد علمی در عرصه‌ بین‌المللی خواهد بود. علی‌اکبر صالحی صبح روز دوشنبه در مراسم افتتاح جاده اختصاصی منتهی به سایت شهید دکتر علی محمدی (فردو) افزود: «فردو نماد استقلال سیاسی ماست و برای آن هزینه پرداختیم. دشمنان خیلی تلاش کردند تا مردم را با تحریم‌ها تحت فشار قرار دهند و آنها را از حکومت دور کرده و به خیابان بریزند؛ اما مقاومت مردم نشان داد که آنها از حکومت جدا نمی‌شوند.» او با بیان اینکه امروز برخی می‌گویند طرف مقابل در مذاکرات وین دست بالا را داشته است، گفت: «این چه حرفی است که برخی می‌گویند آنها به هر چه می‌خواستند رسیدند؛ اگر این طور است چرا برسر برجام در آمریکا یک جدال جدی سیاسی در گرفته است. برخی هم می‌گفتند این جدال صحنه‌سازی است. اما هر چه زمان پیش می‌رود بیشتر متوجه می‌شویم که این جدال سیاسی واقعی است. لابی صهیونیستی در برخی از کشورهای همسایه میلیون‌ها دلار هزینه می‌کند تا فضای افکار عمومی در آمریکا و جهان را نسبت به توافق هسته‌ای متاثر سازد، بنابراین معتقدم حتما ایران دستاوردی داشته است که آنها این‌طور به چالش افتاده‌اند.»